Firma SuperData opublikowała darmowy raport o rynku gier i interaktywnych mediów w 2017 roku. Wedle zawartych w nich statystyk, branża esportowa wygenerowała w tym okresie ok. 756 milionów dolarów dochodu. Oprócz tego przedstawiono wyniki rynku gier na PC, konsolach i urządzeniach mobilnych, z którego wynika, że ta ostatnia kategoria wciąż dominuje na całym świecie. Co ciekawe, wedle raportu, PUBG był najbardziej dochodową grą typu Premium na świecie z ponad 714 milionami dochodu. Dla porównania, w tym samym czasie Valve zarobiło na CS:GO nieco ponad 340 milionów dolarów.

Pełen raport SuperData w języku angielskim dostępny jest za darmo na oficjalnej stronie firmy, choć pobranie go wymaga krótkiej rejestracji. Wedle przedstawionych danych, cały rynek gier i powiązanych z nimi mediów (w tym także esport, technologia VR, streamy i content video) wygenerowały w 2017 roku ponad 108 miliardów dolarów dochodu. Za ponad połowę tej liczby odpowiadają gry mobilne, które przede wszystkim w Azji okazały się zdecydowanie najlepszym sposobem na zarobek. Najpopularniejszą grą w tej kategorii jest Arena of Valor. Gry mobilne dominują także cały rynek free-to-play.

Spośród darmowych gier na PC pozycję lidera utrzymuje League of Legends, który miał wygenerować w 2017 roku ponad 2,1 miliarda dolarów dochodu. Wynik na poziomie 471 milionów zaliczył World of Tanks, zaś Dota 2 może pochwalić się dochodem na poziomie nieco ponad 400 milionów dolarów. Połowa z tej sumy przypadła Hearthstone.

Gry typu premium na PC najlepiej sprzedawały się w Europie, potem w Ameryce Północnej, ale w Azji, wciąż nastawionej głównie na produkcje f2p, wygenerowały zaledwie ułamek globalnego dochodu. Najwyższymi liczbami może pochwalić się tegoroczny fenomen, PlayerUnknown’s Battlegrounds, z dochodem na poziomie 714 milionów dolarów. To o prawie 53% więcej, niż zajmujący drugie miejsce Overwatch. Nieco słabiej od strzelanki Blizzarda poradził sobie CS:GO z ponad 340 milionami dolarów dochodu. Co ciekawe, dziesiąte miejsce w zestawieniu zajmuje Rainbow Six: Siege z wynikiem 67 milionów dolarów, co jest sumą dość wysoką jak na branżę gier, ale jednak niewielką w porównaniu do gigantów rynku.

Firma SuperData podkreśliła, że platforma Twitch generuje nieco ponad połowę dochodów z całej kategorii video content, co przekłada się na ok. 1,7 miliarda dolarów. Ok 690 milionów wygenerował zaś YouTube, który jednak okazał się mniej dochodowy od wszystkich pozostałych (niesprecyzowanych) platform razem wziętych. YouTube, mimo sporych problemów z reklamodawcami i systemem monetyzacji, wciąż utrzymuje silną, choć wyraźnie słabnącą, pozycję na rynku gamingowym. To właśnie gry stanowią drugą najpopularniejszą kategorię na YT ustępując wyłącznie muzyce.

Wedle danych SuperData, esport wygenerował w minionym roku ponad 750 milionów dolarów dochodu, z czego 70% pochodzi z kontraktów sponsorskich i reklam, 9% ze sprzedaży biletów czy tzw. merchandisingu, 10% przypada bukmacherce i turniejom amatorskim, a 11% stanowią pule nagród na profesjonalnych turniejach. SuperData przewiduje też, że w 2018 roku dochody z esportu sięgną ponad 1,1 miliarda dolarów, co, jeśli się sprawdzi, będzie skokiem o ponad 30%.