Instytut ARC Rynek i Opinia wraz z Gameset – agencją marketingu gamingowego rozpoczął realizację pierwszego kompleksowego badania na temat polskich fanów sportów elektronicznych: „Polski odbiorca esportu – zwyczaje, postawy, preferencje”. Raport będzie rodzajem przewodnika dla marketerów, którzy już zaczęli lub zamierzają kierować swoją komunikację do tej grupy. Wyniki raportu dostępne będą już w kwietniu.

Esport to jedna z najdynamiczniej rozwijających się branż rozrywki na świecie. W Polsce ten rozwój jest tak samo dynamiczny – mamy jednych z najlepszych graczy, spore osiągnięcia i wielkie imprezy. Wiele marek już wykorzystuje potencjał tego rynku, wiele jeszcze nie, gdyż jest on na razie dużą niewiadomą, zwłaszcza w kontekście odbiorców tego rodzaju rozgrywek.

Raport ARC Rynek i Opinia, przygotowywany we współpracy z agencją Gameset, będzie zawierał wiele informacji dla firm, które planują marketingowo zaangażować się w esport. Dodatkową wartością będą komentarze czołowych przedstawicieli branży esportowej, którzy występują w roli doradców: ESL Polska – największy organizator imprez, lokalny oddział największej firmy esportowej na świecie, PRIDE – jedna z najlepszych organizacji esportowych w Polsce, z sukcesami zagranicznymi oraz Maciej "sawik" Sawicki – ekspert z ponad 10-letnim doświadczeniem, promotor esportu, komentator i organizator konferencji branżowych.

Z raportu będzie można się dowiedzieć:

  • Kim jest polski kibic esportu i czy esport jest ważną częścią jego czasu wolnego?
  • Gdzie, w jakich sytuacjach, na jakich platformach i urządzeniach fani oglądają esport?
  • Jakie są jego/jej miesięczne wydatki na różne grupy produktów i usług oraz na gaming?
  • Skąd czerpie informacje na temat esportu, czy bierze udział w esportowych eventach stacjonarnych?
  • Jakie są jego/jej ulubione gry i typy gier i komu kibicuje?
  • Czy i jakie marki sponsorów zauważa i czy akceptuje zarówno marki endemiczne jak i nieendemiczne jako sponsorów? Jakie marki jego/jej zdaniem najbardziej pasują do esportu?

– Celem realizacji naszego badania jest stworzenie rzetelnego portretu polskiego kibica esportu, bez stereotypowego założenia, według którego jest to najprawdopodobniej młody mężczyzna. Szeroko zakrojone badanie, które przeprowadzamy zarówno wśród entuzjastów esportu jak i kibiców okazjonalnych pozwoli nam nakreślić obraz, który marketerzy z powodzeniem będą mogli stosować planując swoje działania w tym obszarze. Z naszych i naszego partnera merytorycznego obserwacji wynika, że coraz więcej firm jest zainteresowanych dotarciem do tej grupy odbiorców, jednak jest to rynek na tyle niezbadany, że marki muszą niejako poruszać się po omacku lub korzystać z opracowań realizowanych na świecie. Mam nadzieje, że nasz raport okaże się bardzo przydatnym narzędziem – komentuje Piotr Czyżewski, Dyrektor ds. Rozwoju w ARC Rynek i Opinia.

– Cieszymy się, że bierzemy udział w tworzeniu raportu, który jest bezprecedensowy na polskim rynku. Solidne kompetencje badawcze połączone z insiderską wiedzą esportową pozwolą odpowiedzieć na najbardziej istotne pytania dotyczące polskiego esportu. Do tej pory na polskim rynku brakowało wiarygodnych danych, na których można opierać decyzje biznesowe. Jeśli podmioty esportowe nie będą w stanie dostarczyć argumentów sponsorom, to mogą się oni nie zdecydować na inwestycje. Badanie ma pomóc polskiej branży esportowej w dalszej profesjonalizacji, dlatego bardzo cenny będzie wkład doradców badania, czyli ESL Polska, PRIDE i Macieja "sawika" Sawickiego, które są ważnymi głosami na lokalnym rynku. Nie możemy się już doczekać publikacji wyników – dodaje Piotr Bombol, Strategy Director & Partner w Gameset.

Informacja na temat badania

Badanie realizowane jest przez ARC Rynek i Opinia na ogólnopolskiej próbie kibiców esportu, próba N=1000 kibiców w wieku 13-50 lat, w podziale na podziale na 2 grupy: N=500 entuzjastów esportu, biorących udział w rozgrywkach esportowych i/lub oglądających transmisje rozgrywek częściej niż raz na miesiąc, N=500 kibiców okazjonalnych oglądających transmisję raz na miesiąc lub rzadziej. Badanie realizowane jest metodą CAWI.