Pierwszą fazę Mid-Season Invitational podsumowaliśmy pod względem statystyk, podobnie wypadałoby zrobić również z drugą. Nie mówcie nic więcej – przybywam z odsieczą dla spragnionych wyliczeń i kalkulacji, a w torbie swej niosę wielkie liczby i wielkie liczby cyfr (oraz kilku wykresików). A skoro z pierwszą fazą poszło nam tak dobrze, to od razu porównamy sobie, jak zmieniały się poszczególne wartości w etapie Rumble względem rozgrywek grupowych. Tak więc standardowo – do dzieła i działań!

Ogólne

Czas gry
Najkrótsza Średnia Najdłuższa
18:32
▼ 1:06
29:51
▼ 0:04
37:38
▼ 6:52
RNG vs PGG PGG vs C9

W kwestii średniej długości gry nie zmieniło się wiele – co prawda spadła, ale tylko o cztery sekundy i wciąż założenie, że jeden mecz trwa około pół godziny, jest jak najbardziej uczciwe. O ile dodacie przed tym słowem "średnio", bo odchylenie standardowe mogłoby nieco namieszać w postrzeganiu "okołości". Nie zamierzam jednak aż tak zagłębiać się z czysto matematycznym podejściem i powiem tylko tyle –  choć nie oglądaliśmy ani jednego meczu zakończonego po czterdziestej minucie, a przed dwudziestą aż dwa, to przeciętne BO1 i tak nie kończyło się szybko. Wszak na trzydzieści rozegranych gier trzynaście kończyło się dopiero po upływie pół godziny gry, a większość z tej trzynastki – co najmniej pięć minut po. Czyli po 35. minucie, jeśli ktoś już zdążył się pogubić.

Procent wygranych w zależności od strony
NIEBIESKA
50%
CZERWONA
50%

Pogubionych zapraszam do spojrzenia na rozkład siły stron – powinno pomóc, jak protagoniście gier z serii Amnesia patrzenie na źródła światła. Tu mamy bowiem bardzo prostą sytuację, bo niebieska i czerwona strona wygrały po tyle samo meczów – równo po piętnaście. To wyrównuje nieco sytuację, co pokazuje ciemnoczerwona przestrzeń – o tyle szkarłatna strona "podgoniła" względem fazy grupowej.

Strony

Pierwszy/pierwsza
(siwym kolorem zaznaczono procent gier, w których nie została zabita żadna z danych bestii)
krew 50% 50%
wieża 56,7% 43,3%
inhibitor 50% 50%
smok 26,7% 73,3%
Herold 63,3% 36,7%
Baron 43,3% 50%
Dusza Smoka 20% 20%
Starszy Smok 3,3% 0%
Meczów zakończonych przewagą
(siwym kolorem zaznaczono procent gier, w których nie została zabita żadna z danych bestii lub w których obie drużyny uzyskały taką samą liczbę w danej kategorii, co uniemożliwia rozstrzygnięcie silniejszej strony)
zabójstw 46,7% 50%
wież 48,7% 48,7%
smoków żywiołów 26,7% 40%
Heroldów 46,7% 20%
Baronów 33,3% 43,3%
Starszy Smok 3,3% 0%
Łącznie
zabójstw 50.43% 49,57%
wież 49,56% 50,44%
smoków żywiołów 47,33% 52,67%
Heroldów 62,71% 37,29%
Baronów 43,24% 56,76%
Starszy Smok 100% 0%

Zostajemy w kategorii stron i patrzymy na znacznie szerszy obraz. Tu również jest kilka wyrównań, ale nie brakuje też jeszcze mocniejszych przewagi jednego z narożników. Ot na przykład drużyny zaczynające z południowo-zachodniej części Summoner's Riftu radziły sobie jeszcze lepiej w kwestii zdobywania Heroldów oraz nieco dogoniły diametralnych pod kątem Nashorów. W oczy powinien Wam się jednak głównie rzucić ten długi ciemnoczerwony pasek w rubryce poświęconej pierwszym smokom. Tu akurat strona czerwona wypadała znacznie, znacznie lepiej, zgarniając blisko trzy czwarte wszystkich początkowych drake'ów. Czy to jednak był jeden z ważniejszych warunków zwycięstwa? A może inne rzeczy statystycznie częściej gwarantowały ostateczny sukces niż smoki? Sprawdźmy.

Warunki zwycięstwa

Wygranych po zdobyciu:

Pierwszego/pierwszej:
krwi 60%
wieży 80%
inhibitora 100%
smoka 56,67%
Herolda 73,33%
Barona 96,43%
Duszy Smoka 100%
Eldera 0%
Większej liczby:
zabójstw 96,55%
wież 100%
smoków żywiołów 85%
Heroldów 75%
Baronów 100%
Starszych Smoków 0%

Od razu zaznaczę, że tymi długaśnymi pomarańczowymi przestrzeniami nie ma się co przejmować. Przy małej liczbie zabitych stworów niektóre statystyki będą (bardzo) niemiarodajne, tak jak jest to w przypadku Starszego Smoka. Przejdźmy jednak do bardziej zdolnych do rozstrzygnięcia kwestii, jak chociażby mniejsza wartość pierwszej krwi i – nawiązując do poprzedniego akapitu – pierwszego smoka. Tym razem jednak nie było ani jednej sytuacji, w której drużyna przegrałaby mając na koncie zniszczenie pierwszego inhibitora, Duszę Smoka albo większą liczbę Baronów. Innymi słowy – nie doświadczyliśmy praktycznie ani jednego comebacku przez duże C, choć ten może być różnie rozumiany.

Smoki żywiołów (i żywioły smoków)

Łącznie
23,66% 20,61% 26,72% 29,01%
Pierwszy
33,3% 33,3% 20% 13,3%
Dusza (żywioł Riftu)
23,3% 13,3% 20% 43,3%
Legenda
Piekielny Górski Podniebny Oceaniczny

Co do smoków – pamiętacie być może, że w poprzedniej fazie żywioł oceanu najczęściej był dostępny pod postacią Duszy i tym samym najwięcej razy obejmował Rift. W etapie Rumble wyglądało to lepiej... aczkolwiek nie w znacznym stopniu. Z blisko 46% gier w minionej rundzie współczynnik pojawienia się żywiołu oceanicznego jako głównego spadło o niewiele ponad dwa i pół punktu procentowego do 43,3%. Stabilniej wygląda to w kwestii wszystkich zabitych smoków – co prawda żywioł górski spadł z drugiej na najniższą lokatę, ale przynajmniej żaden współczynnik nie spadł poniżej dwudziestu procent ani nie przekroczył trzydziestu.

Pierwsze zabójstwa i struktury

Najwcześniej Średnio Najpóźniej
krew 1:14
▼ 0:32
4:39
▲ 0:26
9:45
▲ 0:44
wieża
9:25
▼ 0:14
12:42
▼ 0:30
18:26
▲ 1:24
– 43,3%||| – 16,7%||| – 40%
inhibitor
17:52
▼ 0:39
26:44
▲ 0:51
37:02
▲ 1:51
– 6,7%||| – 46,7%||| – 46,7%

Co zaś się tyczy pierwszej krwi oraz niszczenia struktur – tu również nie zmieniło się wiele. Najwcześniejsze wyniki spadły jeszcze niżej, najpóźniejsze wzbiły się jeszcze wyżej, a średnia tu spada, tu wzrasta. Najciekawiej natomiast wygląda kwestia wyboru linii do niszczenia pierwszego inhibitora. W fazie grupowej ten na midzie padał dwukrotnie częściej jako pierwszy względem na bocie, ale w etapie Rumble sytuacja się unormowała. I tylko górna linia pokrzywdzona – tak powiedziałby ktoś, kto przegapił pozbywanie się wież. W tej kwestii akurat największa koncentracja tyczyła się właśnie topa.

Drużyny

Czas, strony i inne

30:42 32:56 40% 20% 0,96 -2,6 30%
29:50 30:59 80% 80% 1,58 4,6 50%
28:51 32:23 40% 60% 1,05 1 60%
37:38 24:26 20% 0% 0,38 -7 50%
28:21 32:52 60% 60% 1,59 1,9 60%
30:23 29:54 60% 80% 0,97 2,1 50%
Średni czas Wygranych po stronie K/D Różnica wież średnio na grę % pierwszych krwi
wygranej porażki niebieskiej czerwonej

Kontrola bestii

Smoki żywiołów Heroldy Barony Dusze Smoka Eldery
% pierwszych % wszystkich % pierwszych % wszystkich % pierwszych % wszystkich % wszystkich % wszystkich
70% 52,08% 50% 52,63% 40% 40% 50% 100%
60% 71,11% 70% 52,63% 66,7% 75% 100% 0%
30% 41,86% 40% 65% 50% 42,9% 25%
50% 37,14% 20% 15% 12,5% 11,1% 33%
60% 57,45% 50% 60% 60% 63,6% 60%
30% 36,36% 70% 55% 66,7% 61,5% 0%

Przechodzimy do statystyk drużynowych. Nieco inna, odświeżona ich prezentacja, skupiająca się tylko na najlepszym i najgorszym wyniku w danej kategorii. Niektóre kwestie pozostały bez zmian (koncentracja Cloud9 na smokach), inne znacząco się zmieniły (Royal Never Give Up z najgorszą kontrolą drake'ów?). Z powyższych statystyk głównym faworytem jest oczywiście DWG KIA, ale mając w pamięci bezpośrednie mecze z RNG, w play-offach niczego nie będziemy mogli być pewni. Ciekawostka – w poprzednim etapie najgorszy wynik pod względem różnicy wież zniszczonych do straconych w przeliczeniu na grę miało Gillette Infinity, ale w tym etapie Pentanet.GG zajęło niechlubne pierwsze miejsce w tym zestawieniu – łącznie reprezentanci Australii i Oceanii zdołali zniszczyć 17 wież, a stracili ich... 87.

Gracze

Tylko dla KDA

Stosunek sumy zabójstw i asyst do śmierci (KDA).

1. Heo "ShowMaker" Su 13,9
2. Kim "Canyon" Geon-bu 7
3.  Chiu "Doggo" Tzu-Chuan 6,15
4. Kim "River" Dong-woo 5,76
5. Huang "Maple" Yi-Tang 5,72

KDA Pro Team

Khan
Kim Dong-ha
Canyon
Kim Geon-bu
ShowMaker
Heo Su
Doggo
Chiu Tzu-Chuan
Kaiwing
Ling Kai Wing
5,28 7 13,86 6,15 4

Czas na statystyki, które spora część tygrysków lubi najbardziej, czyli te dotyczące graczy. Tym razem nie musieliśmy nikogo wykluczać, bo wszyscy zagrali równo dziesięć meczów. Do tego dodaliśmy też "Pro Teamy", czyli zbiór najlepszych graczy w danej kategorii z każdej z pozycji. I już w pierwszej owej kategorii, którą jest KDA, widać dominację dwóch ekip. Co ciekawe, oprócz DWG KIA znajduje się tu nie RNG, a PSG Talon. Warto się do tego widoku przyzwyczaić, bo to nie ostatni raz, kiedy go zobaczymy.


Gramy razem

Procentowy udział w zabójstwach (KP).

1. Robert "Blaber" Huang 76,76%
2. Ling "Kaiwing" Kai Wing 70,45%
3. Chiu "Doggo" Tzu-Chuan 69,89%
4. Norman "Kaiser" Kaiser 68,97%
5. Kim "River" Dong-woo 68,75%

KP Pro Team

Khan
Kim Dong-ha
Blaber
Robert Huang
ShowMaker
Heo Su
Doggo
Chiu Tzu-Chuan
Kaiwing
Ling Kai Wing
66,9% 76,76% 68,31% 69,89% 70,45%

Ale zawodnicy z innych formacji również dali o sobie znać – jak nie w kategorii KDA, to chociaż pod względem uczestnictwa w zabójstwach drużynowych. Na samym szczycie tego rankingu znalazł się Robert "Blaber" Huang, co bynajmniej nie jest zasługą niskiej liczby fragów zdobytych przez Cloud9. Ba, reprezentanci Ameryki Północnej zgarnęli tyle samo eliminacji co DWG KIA i więcej niż Royal Never Give Up, więc wykręcenie tak wysokiego KP nie było łatwym zadaniem. A mimo to leśnik C9 zdołał jako jedyny przebić się przez barierę 75%.


Widzieć więcej = wiedzieć więcej

Liczba postawionych totemów wizji oraz kontroli na minutę (WPM).

1. Norman "Kaiser" Kaiser 1,685
2. Shi "Ming" Sen-Ming 1,614
3. Ling "Kaiwing" Kai Wing 1,529
4. Philippe "Vulcan" Laflamme 1,494
5. Cho "BeryL" Geon-hee 1,427

WSPM Pro Team

Fudge
Ibrahim Allami
Wei
Yan Yang-Wei
Perkz
Luka Perković
Ghost
Jang Yong-jun
Kaiser
Norman Kaiser
0,549 0,655 0,549 0,865 1,685

Coś dla wspierających? Proszę bardzo, ale nie tylko, skoro już prezentujemy Pro Teamy. Oczywiście w ogólnym rankingu zgodnie z oczekiwaniami dominuą supporci, lecz warto zwrócić na uwagę na dość wysoki współczynnik przy nazwisku Janga "Ghosta" Yong-juna. Wyłączając wspierających to właśnie koreański botlaner najbardziej dbał o wizję swojego zespołu. A biorąc pod uwagę, że jego kompan z linii dopiero zamyka czołową piątkę, możemy to potraktować jako sprawiedliwy (acz wciąż nieco zastanawiający) podział ról na bocie DWG KIA.


Jak kombajn!

Suma zadanych obrażeń w przeliczeniu na minutę (DmgPM).

1. Marek "Humanoid" Brázda 614,73
2. Heo "ShowMaker" Su 614,04
3. Matyáš "Carzzy" Orság 579,45
4. Chen "GALA" Wei 579,37
5. Chiu "Doggo" Tzu-Chuan 572,11

DmgPM Pro Team

Khan
Kim Dong-ha
River
Kim Dong-Woo
Humanoid
Marek Brázda
Carzzy
Matyáš Orság
 Decoy
Daniel Ealam
473,67 407,61 614,73 579,45 158,81

Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam; czekajcie, a się doczekacie. Po raz pierwszy (i jedyny, przepraszam za spojler) w rankingach graczy będziemy mogli zobaczyć logo Pentanet.GG. Nie udało się wcisnąć nigdzie w poprzednich zestawieniach, w tym w kwestii rozstawiania wizji, ale jeśli chodzi o zadawane obrażenia, to Daniel "Decoy" Ealam był najlepszy ze wspierających. Widocznie nazwa jest tutaj tylko przypadkowa, bo przynajmniej pod tym względem Nowozelandczyk okazał się czymś więcej niż tylko przynętą.


Miliony monet

Suma zdobytego złota w przeliczeniu na minutę (GPM).

1. Chiu "Doggo" Tzu-Chuan 483,22
2. Chen "GALA" Wei 467,92
3. Matyáš "Carzzy" Orság 461,21
4. Heo "ShowMaker" Su 442,73
5. Jang "Ghost" Yong-jun 423,77

GPM Pro Team

Xiaohu
Li Yuan-Hao
Canyon
Kim Geon-bu
ShowMaker
Heo Su
Doggo
Chiu Tzu-Chuan
Kaiwing
Ling Kai Wing
417 366,56 442,73 483,22 249,41

W drugiej fazie MSI żadnemu z graczy nie udało się przekroczyć bariery 500 GPM, ale tym razem najbliżej tego był nie Chen "GALA" Wei, a botlaner PSG Talon – Chiu "Doggo" Tzu-Chuan. Oczywiście w czołowej piątce głównie możemy spodziewać się właśnie graczy z dolnej alejki, ale rodzynkiem jest tu Heo "ShowMaker" Su, który wyprzedził nawet swojego kompana z bota. Jeśli natomiast chodzi o Pro Team, to tu oprócz 20-latka reprezentantem DWG KIA jest również Kim "Canyon" Geon-bu.

Bohaterowie

Wybranych co najmniej raz Zbanowanych, ale niewybranych Niewybranych i niezbanowanych
Suma 68 7 78
Procent całej puli 38,56% 2,61% 58,82%

Największe zagrożenie (największa suma picków i banów)

1. Lee Sin 2. Renekton 3. Udyr
100% (19 B + 11 P) 100% (27 B + 3 P) 100% (10 B + 20 P)
4. Thresh 5. Kai'Sa
96,7% (26 B + 3 P) 86,5% (21 B + 7 P)

Podczas fazy grupowej nie było ani jednego bohatera, który mógłby pochwalić się stuprocentową prezencją w fazie picków i banów. W drugim etapie MSI takich postaci było natomiast aż trzy. Szczególnie warto zwrócić uwagę na Renektona, który otrzymał aż 27 banów na trzydzieści draftów. Jeden raz mniej został wykluczony Thresh, co z trzema pickami daje mu niemal sto procent pod względem zagrożenia. Jego w fazie p&b nie mieliśmy okazji ogląać tylko raz – w meczu otwierającym drugi dzień fazy Rumble.


Największy procent zwycięstw (tylko wśród bohaterów wybranych co najmniej 5 razy)

1. Zoe 2. Kai'Sa 3. Leona
88,9% (8/9) 72% (18/25) 71,4% (10/14)
4. Sylas 5. Jayce
66,7% (4/6) 55,6% (5/9)

Zmiany pojawiły się również w rankingu współczynnika zwycięstw. Tu w fazie Rumble najlepsza okazała się Zoe, co jest dla niej znacznym progresem w porównaniu do poprzedniego etapu. W nim została wybrana dziewięć razy, ale wygrała tylko cztery starcia, przez co była nisko w zestawieniu. Tym razem jednak wyraźnie rzadziej ponosiła porażkę, bo zaledwie raz, a na jej wybór również zdecydowano się dziewięciokrotnie. Nie sposób przejść obojętnie także wobec Kai'Sy, którą na Summoner's Rifcie mogliśmy oglądać znacznie częściej, a która może pochwalić się 72-procentowym współczynnikiem wygranych.


Najlepsze KDA (tylko wśród bohaterów wybranych co najmniej 5 razy)

1. Zoe 2. Morgana 3. Kai'Sa
10,9 (40/10/69) 4,74 (43/34/118) 4,64 (122/50/110)
4. Lee Sin 5. Leona
4,52 (36/23/68) 3,55 (12/47/155)

Patrząc jednak na powyższe oraz wcześniejsze zestawienie nie ulega wątpliwości, kto jest bohaterką fazy Rumble. Zoe przoduje zarówno w rankingu Win%, jak i KDA – w tym drugim będąc jedyną postacią, która przekroczyła dziesiątkę. I dziewiątkę, i ósemkę, i nawet piątkę – druga w zestawieniu Morgana ma tylko 4,74, aczkolwiek tu wpływ miała większa liczba gier, bo Upadłą mogliśmy oglądać równo w połowie wszystkich rozegranych gier w ramach tej fazy.


Kolejne mecze w ramach MSI 2021 już jutro od 15:00. Pełny harmonogram oraz więcej informacji dotyczących tegorocznej edycji MSI znajdziecie w naszej relacji tekstowej: