Temat loot boksów w grach komputerowych niejednokrotnie był już analizowany przez organy sprawujące władzę w poszczególnych państwach z całego świata. Niektóre kraje, takie jak chociażby Belgia czy Holandia, uznały płatne skrzynki w grach za nielegalne, podczas gdy polskie Ministerstwo Finansów ustaliło, że nie mają one nic wspólnego z hazardem. Przeciwnikiem loot boksów okazał się jednak senator Missouri, Josh Hawley, który przedstawił projekt ustawy o zakazie praktyk pay-to-win oraz sprzedaży loot boksów w przypadku nieletnich entuzjastów gier komputerowych.
Josh Hawley jest znany z bycia ogromnym przeciwnikiem mediów społecznościowych, gdyż jak sam twierdzi, bazują one na uzależnieniu. Teraz senator odnalazł jednak podobny schemat w przypadku gier, które zawierają mikrotransakcje. – Media społecznościowe i gry wideo żerują na uzależnieniu użytkowników, odciągając uwagę naszych dzieci od świata rzeczywistego i wzbogacają się na pielęgnowaniu nałogowych nawyków. Bez względu na to, jak dobry dla branży technologicznej jest ten model biznesowy, jedno jest pewne: nie ma usprawiedliwienia dla wykorzystywania dzieci do takich praktyk – wyjaśnia amerykański senator.
– Jeśli gra jest zaprojektowana również dla dzieci, deweloperzy produkcji nie powinni móc monetyzować uzależnienia. A kiedy dzieci grają w grę zaprojektowaną dla dorosłych, powinny zostać odizolowane od uzależniających mikrotransakcji. Deweloperzy gier, którzy z pełną świadomością wykorzystują dzieci, powinni spotkać się z konsekwencjami prawnymi – wyjawia w notce prasowej senator Hawley.
Today, Sen. Hawley announced upcoming legislation banning the video game industry's use of "pay-to-win" and "loot box" monetization schemes → "They need to be upfront about what their games are actually doing, and they need to stop practices that intentionally exploit children." pic.twitter.com/huQsl8eRV4
— Senator Hawley Press Office (@SenHawleyPress) May 8, 2019
Senator Hawley jasno stwierdził, że loot boksy oraz praktyki pay-to-win nie mogą mieć miejsca w grach komputerowych, które są dostępne dla nieletnich. Tego typu modele biznesowe sprawiają, że dzieci wydają pieniądze rodziców na kupowanie skrzynek i innych przedmiotów w swoich ulubionych produkcjach. Niemniej najbardziej alarmujące jest to, że dzieci uzależniają się od próbowania swojego szczęścia przy otwieraniu loot boksów, co oczywiście nie powinno mieć miejsca. Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak potężne przychody generują loot boksy, dlatego też trudno jest uwierzyć w to, że deweloperzy gier wycofają się z obranego modelu biznesowego.