Niektórym może być trudno w to uwierzyć, ale wg firmy analitycznej Newzoo już w 2022 roku produkcje przeznaczone na urządzenia przenośne mają stanowić więcej niż połowę globalnego rynku gier. Nie ma się co jednak dziwić. Aktualnie na świecie mówi się bowiem o 4,2 miliarda aktywnych smartfonów, na które pobrano już ponad 16,2 miliarda gier. Co za tym idzie, coraz większą popularność zyskiwać ma również mobilny esport. O jak wielkich liczbach tu mówimy? Na to pytanie odpowiedź stara się znaleźć firma ESL Polska, która przy okazji IEM Katowice 2021 dokonała bardzo ciekawej analizy dotyczącej rynku gier mobilnych.
Fani IEM Katowice uwielbiają gry mobilne
Badania przeprowadzone przez ESL Polska wskazują, że aż 2/3 widzów IEM Katowice 2021 korzysta z różnego rodzaju produkcji przeznaczonych na urządzenia przenośne. Co więcej, aż 25 proc. z nich robi to codziennie, a ponad 30 proc. przynajmniej raz w tygodniu. Co istotne, do gier mobilnych wykorzystują oni przede wszystkim smartfony (94,9 proc.), zaś bardzo rzadko bawią się na tabletach (4,1 proc.). Ponadto aż 21,5 proc. ankietowanych przyznało, że w wolnym czasie ogląda materiały wideo ze swoich ulubionych produkcji na platformach takich jak Twitch czy YouTube.
Jeśli chodzi o konkretne tytuły, to polscy fani esportu najbardziej kojarzą takie gry jak: PUBG Mobile, Clash Royale, Call of Duty Mobile, Brawl Stars, Clash of Clans czy Heartstone. Lista ta nie powinna jednak nikogo dziwić. Przykładowo tylko pierwsza z wymienionych produkcji (PUBG Mobile) wygenerowała w 2020 roku aż 106,4 mln obejrzanych godzin w ramach turniejów esportowych w skali globalnej. Do tego należy dodać 876,4 mln klasycznego streamingu z gier, aby w całości oddać fenomen tej gry.
Wielkie międzynarodowe turnieje
ESL już od kilku lat dostrzega esportowy potencjał gier mobilnych, o czym świadczą organizowane wspólnie z producentami gier międzynarodowe turnieje, takie, jak: Clash of Clans World Championship czy Brawl Stars Championship 2020. Pierwsza z wymienionych imprez zasługuje zresztą na oddzielny akapit. Powód? Jej edycja z 2019 roku to aż 1,8 mln widzów online, 16 tys. kibiców na miejscu, 75 influencerów, 58 osób ekipy produkcyjnej, 40 zawodników z ośmiu finałowych drużyn oraz transmisje w 9 różnych językach. ESL Polska odpowiedzialne było zresztą za kompleksową produkcję wspomnianych finałów, począwszy od kwalifikacji rozgrywanych w katowickim centrum produkcyjnym, aż po mecze w Hamburgu. Te zgromadziły aż 16 tys. kibiców na scenie głównej, z kolei w sieci rozgrywki odnotowały łącznie ponad 2 mln wyświetleń. O wielkości całego przedsięwzięcia świadczyć może też aktywność w kanałach social media. Materiały wideo na takich platformach, jak: Facebook, Instagram czy Twitter wygenerowały ponad 1,3 mln wyświetleń.
Wielkim sukcesem był także turniej Brawl Stars Championship 2020 i to pomimo faktu, że jego trwanie zbiegło się z początkiem pandemii COVID-19 w naszym kraju. Przede wszystkim niezwykła była już sama pula nagród, która wyniosła milion dolarów. Ponadto sama impreza, mimo że w całości rozgrywana online, cieszyła się niezwykłą popularnością wśród fanów gier mobilnych. Najlepiej świadczyć może o tym fakt, że tylko pierwszy dzień marcowych finałów obejrzany został na platformie YouTube ponad 4 miliony razy. Mistrzostwa w Brawl Stars to także fenomen warty odnotowania ze względu na jego niezwykłą formułę. Otóż turniej, ze względu na otwarty format, eliminuje wszelkie bariery wejścia i umożliwia spróbowanie swoich sił wszystkim graczom, bez względu na ich wcześniejsze doświadczenie w esporcie.
ESL Mobile Open
ESL odpowiada też za stworzenie największego ekosystemu do rozgrywek mobilnych, znanego pod nazwą ESL Mobile Open. Inicjatywa ta otwiera możliwość rywalizacji dla graczy pochodzących z ponad 80 krajów z trzech różnych regionów (Ameryki Północnej, Europy/MENA oraz Azji i Pacyfiku). O tym, jak duża jest to inicjatywa, najlepiej świadczy fakt, że w wiosennych rozgrywkach ESL Mobile Open wzięło udział ponad 830 tys. zawodników. Z kolei ich zmagania wygenerowały oglądalność na poziomie prawie 4,5 mln wyświetleń.
To wszystko udowadnia, że gry mobilne stają się coraz bardziej angażujące, coraz bardziej dostępne, a przede wszystkim coraz bardziej atrakcyjne zarówno dla zawodników jak i wszystkich widzów. Dane jednoznacznie pokazują, że mobilny esport to z miesiąca na miesiąc coraz poważniejszy biznes, który z pewnością doprowadzi do wzrostu popularności esportu wśród najmłodszych odbiorców i dołoży pokaźną cegłiełkę do esportowego rynku.
– Nasze zaangażowanie w esport mobilny wynika ze stale rosnącego zainteresowania tą formą rywalizacji. Jak podaje Newzoo, oglądalność mobilnego esportu wzrosła z 15,3 mln godzin w 2018 roku, do 98,5 mln w roku 2019, co stanowi wzrost o ponad 600 proc.! Jeżeli chodzi o platformę do streamingu, to w 2019 roku prym wiódł YouTube, który odpowiedzialny był za 98,4 proc. całej oglądalności mobilnych rozgrywek esportowych. Obecnie na tym polu mocno rozpycha się także platforma Twitch, na co wskazują badania przeprowadzone przez nas w trakcie IEM Katowice 2021 – podsumował Adrian Kostrzębski, Dyrektor Sprzedaży w ESL Polska
Źródło: ESL Polska