Valve było zawsze bardzo enigmatyczne wobec udostępniania danych odnośnie aktywności graczy i ich poczynań w systemie rankingowym MMR (matchmaking rating). Niedawno jednak zmieniło politykę o 180 stopni, udostępniając na oficjalnym profilu na Instagramie Doty grafikę, którą warto poddać analizie.

Niespodziewane dane i MMR-y od GabeNa

Instagramowy post zawiera między innymi informację o tym, ilu graczy posiada dany medal odpowiadający jego MMR. Valve dokonało analizy dla wszystkich kont Doty na Steamie i Steam China. Możliwość ta została ułatwiona dzięki odpaleniu bety Steam China w tym roku. Udostępniony obraz ukazuje wszystko w liczbach, które mogą lekko przytłoczyć, więc uznałem, że podane dane uplastycznię starymi dobrymi wykresami. Całość przeanalizowanych danych w tabelach i wykresach można zobaczyć tutaj.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez DOTA 2 | dota 2 community (@dota_2)

10-letnia gra wciąż żywa!

Największe wartości to liczba kont, która wynosi ponad 76 milionów. W tym zawiera się niecałe 8 milionów graczy ze skalibrowanym rankingiem MMR, ponieważ 68,3 miliona kont pozostaje obecnie poza tym systemem.

Konta nieskalibrowane to mieszanka trzech typów. Pierwszą grupą są profile martwe i należące do graczy, którzy skończyli na dobre z Dotą w jakiejkolwiek postaci. Druga to dość spora część ludzi, którzy nie grają "rankedów". Ci wolą oddać się rozrywce bez bagażu emocjonalnego i presji wyniku, jak i preferują inne tryby gry zawarte w kliencie. Ostatni zbiór graczy pragnę nazwać zbiorem chińskim. W tym gronie znajdziemy miliony zawodników z Chin, którzy preferują tryb gry Random Draft. Ten rodzaj rozgrywania meczów Doty nie wlicza się w oficjalny system rankingowy, natomiast działa na zasadzie ukrytego MMR. W ten sam sposób nowi gracze mają obliczany MMR przed podjęciem kalibracji w postaci dziesięciu gier. Dzięki temu mechanizmowi nowicjusze podczas kalibracji przy odrobinie szczęścia nie wskakują na nieosiągalny dla nich poziom. Natomiast doświadczeni miłośnicy Doty nie muszą rozgrywać rankedów, aby mieć przyjemność walki z ludźmi na swoim poziomie.

Medale, ich MMR i popularność

Każdy medal określa MMR wywalczony podczas rozgrywanych meczów. Co więcej, posiadają one od 1 do 5 gwiazdek, które wskazują, jak blisko jesteśmy do lepszego (bądź gorszego) medalu.

Nazwa medalu Liczba graczy MMR medalu
Herald 1 173 784 >770
Guardian 1 646 079 770-1539
Crusader 1 753 879 1540-2309
Archon 1 534 009 2310-3079
Legend 1 025 759 3080-3849
Ancient 522 122 3850-4619
Divine 243 653 4620-5619
Immortal 85 382 <5619

Wśród skalibrowanych kont najbardziej popularnym medalem jest Crusader. Oznacza to, że obecnie ponad 1 750 000 graczy ma skalibrowany MMR na poziomie pomiędzy 1540 a 2310. Z pewnością możemy uznać, że popularna fraza "2k mmr noob" używana w celu określenia absolutnego przeciętniaka ma dla wielu niestety sens. Najmniej popularnymi medalami są oczywiście te najbardziej elitarne. Suma graczy chwalących się trzema najlepszymi medalami (Ancient, Divine, Immortal) nie jest bardziej liczna od żadnej z pozostałych grup reprezentujących niższe umiejętności.

Na poniższym wykresie widzimy, które rangi są najbardziej popularne, a którym można nadać tytuł "ekskluzywnych".

Najbardziej "wyjątkowym" szczepem gracza Doty jest Herald 1, których MMR wynosi mniej niż 154, gdzie po jednym meczu otrzymujemy (lub tracimy) 30 MMR. Łatwo policzyć, że należy włożyć mnóstwo pracy, aby tak nisko upaść. Z kolei najbardziej popularnym miłośnikiem MOBY jest ten z odznaczeniem Crusader 1, ponieważ niemalże 360 tysięcy użytkowników może się pochwalić umiejętnością gry na tym poziomie.

Percentyl odpowiedzią na pytanie: jak dobry jestem naprawdę?

Jednak kiedy możemy powiedzieć "jestem przeciętny", a kiedy "jestem ponadprzeciętny"? Tutaj z ratunkiem przychodzi szachowy termin percentyl. Jest to prosty wzór, który pomaga przede wszystkim z ustaleniem, od jakiego procentu danej grupy posiadamy lepszy wynik/rating, a w tym przypadku medal.

Z powyższego wykresu możemy sprawdzić, co nasza ranga oznacza w kontekście wszystkich skalibrowanych graczy. Na przykład medal Guardian 4 pozwala nam się chwalić, że jesteśmy lepsi od co czwartego gracza Doty. Natomiast każdy posiadacz odznaczenia Crusader 5 może śmiało powiedzieć, że jest ponadprzeciętny, ponieważ jego percentyl wynosi ponad 50%. Taka osoba nie skłamie o ponadprzeciętności pomimo posiadania całkowicie przeciętnych umiejętności.

Aby znaleźć się w najlepszych 10% społeczności, należy zdobyć rangę Ancient 2, co łączy się z koniecznością "wbicia" 4004 MMR. "Wyśmiewać" 95% graczy mogą już posiadacze medalu Ancient 5, czyli ci, którzy mają "tylko" 444 MMR więcej od tych z top 10%. Najwyższą rangę, tj. Immortal, reprezentuje niewiele ponad 1% skalibrowanych kont. Gratuluję każdemu, kto ma kogoś takiego w znajomych. Niestety nikt na tym poziomie nie przeczyta tego tekstu, ponieważ albo gra, albo je, albo śpi.