Legenda branży gamingowej traci życie w wypadku

Vince Zampella, urodzony 1 października 1970 roku, był jednym z najważniejszych twórców współczesnej branży gier komputerowych. Zmarł tragicznie 21 grudnia 2025 roku w wieku 55 lat w wyniku wypadku samochodowego na Angeles Crest Highway w Kalifornii, kiedy pojazd, którym podróżował, zjechał z drogi i uderzył w betonową barierę, po czym stanął w płomieniach – Zampella zginął na miejscu. Nie udało się też uratować pasażera.

Zampella swoją karierę w branży zaczynał w latach 90., najpierw jako tester i projektant, zanim stał się jednym z kluczowych liderów w tworzeniu kultowych serii gier. Był współzałożycielem studia Infinity Ward, które stworzyło fenomenalną serię Call of Duty, a następnie założył studio Respawn Entertainment, które wyprodukowało wiele wpływowych tytułów pod szyldem Electronic Arts. W ostatnich latach był również CEO studia Ripple Effect Studios, odpowiedzialnego m.in. za markę Battlefield.

Z czego znany jest Vince Zampella?

Vince Zampella na stałe wpisał się w historię gier komputerowych jako twórca i lider projektów, które zmieniły sposób, w jaki miliony ludzi na całym świecie grają i rywalizują ze sobą online.

Seria Call of Duty

Jako współzałożyciel Infinity Ward, Zampella był współtwórcą Call of Duty (2003) — jednej z najpopularniejszych i najważniejszych serii strzelanek FPS. Gry z tej serii osiągnęły status globalnego fenomenu, sprzedając setki milionów egzemplarzy i tworząc ogromny, stale rozwijany ekosystem rywalizacji wieloosobowej. Rozgrywki online Call of Duty stały się podstawą zarówno casualowej, jak i profesjonalnej rywalizacji w esporcie.

Respawn Entertainment — Titanfall, Apex Legends i Star Wars

Po odejściu z Infinity Ward w 2010 roku Zampella współtworzył Respawn Entertainment, gdzie kontynuował innowacje w strzelankach. Titanfall i jego kontynuacje zaproponowały dynamiczną rozgrywkę z mechami — unikatową formułę rywalizacji wieloosobowej. Apex Legends, battle royale osadzony w uniwersum Titanfall, stał się globalnym hitem, łącząc mocny komponent rywalizacji online z drużynową taktyką i unikalnymi postaciami.

Studio pod jego przewodnictwem stworzyło również epizodyczne sukcesy w postaci Star Wars Jedi: Fallen Order i Star Wars Jedi: Survivor, które wzbogaciły doświadczenia pojedynczego gracza, choć nie koncentrowały się tak bardzo na rywalizacji sieciowej, jak wcześniejsze systemy.

Ripple Effect i Battlefield

W ostatnim etapie życia Zampella kierował studiem Ripple Effect (dawniej DICE LA), nadzorując markę Battlefield, jedną z najważniejszych serii FPS z rozbudowanymi trybami multiplayer. Zajmował się także strategicznym kierowaniem producentami sieciowych systemów rywalizacji i większych społeczności graczy, kształtując przyszłość dużych gier sieciowych.

Poniżej oficjalne oświadczenie studia: