Potwierdziły się nieoficjalne zapowiedzi sprzed paru miesięcy. DeepMind, brytyjska firma zajmująca się badaniem i rozwojem sztucznych inteligencji, na targach BlizzCon oficjalnie ogłosiła prace nad nowym projektem. DeepMind zasłynęło w tym roku dzięki pojedynkowi między najlepszym zawodnikiem gry planszowej Go, Lee Se Dolem, a programem AlphaGo. Wtedy sztuczna inteligencja wygrała 4:1, a całe wydarzenie ogłoszono jednym z najbardziej przełomowych w historii branży.
O możliwości rozpoczęcia prac nad StarCraftem wspomniano już podczas pamiętnego pojedynku z udziałem programu AlphaGo, jednak dopiero dziś zostało to oficjalnie potwierdzone. Przedstawiciel DeepMind podczas ceremonii otwarcia BlizzConu przyznał, że sam jest wielkim fanem tej gry i docenia jej wieloletnią, e-sportową historię. W zapowiedzi wskazano m.in. na wyjątkowe umiejętności potrzebne do profesjonalnej gry w StarCrafta, niespotykane w żadnej innej dyscyplinie. Duży nacisk położono na aspekt strategiczny gry, co znalazło się w centrum zainteresowania pracowników DeepMind.
Badacze zwrócili uwagę, że StarCraft wymaga olbrzymich umiejętności mechanicznych, a jeszcze żaden z najwybitniejszych profesjonalistów nie osiągnął możliwości botów. Algorytmy, które istniały już w czasach StarCraft: Brood War, zdolne były do perfekcyjnego kontrolowania jednostek. DeepMind zamierza jednak skupić się nie na nadludzkiej mechanice, a właśnie "sztucznej inteligencji". Z tego powodu na sztuczną inteligencję nałożony zostanie limit akcji na minutę (APM) w taki sposób, by maksymalnie upodobnić program do ludzkich zachowań.
DeepMind opublikował już pierwsze efekty prac nad sztuczną inteligencją, której celem będzie pokonanie profesjonalnych zawodników StarCraft 2. W swoim komunikacie firma podkreśla, że jest wciąż bardzo daleko od perspektywy pokonania żywego gracza, jednak ma to być możliwe w przyszłości dzięki bezpośredniej współpracy z Blizzardem, udostępnieniu API SC2 i dopracowaniu m.in. technik Reinforcement Learning. Ze względu na złożoność StarCraft 2 będzie to zadanie nieporównywalnie trudniejsze, od pokonania człowieka w Go.