Dzięki dziurze w Steam API opisanej w ArsTechnica do internetu wyciekły bardzo dokładne dane dotyczące liczby sprzedanych egzemplarzy praktycznie każdej z gier dostępnych za pośrednictwem tej platformy. Dzięki nim, mimo że Valve już uporało się z błędami w swoim systemie, możemy zobaczyć ile osób zakupiło jeden z dostępnych w bazie tytułów oraz jak popularny jest serwis Gabe'a Newella.
Nowa metoda wyprowadzania danych została wyjaśniona przez Tylera Glaiela – twórcę "The End Is Nigh". W swoim opracowaniu skoncentrował się on na odsetku graczy, którzy wykonali osiągnięcia zdefiniowane przez programistów zaimplementowane do wielu gier dostępnych na tej platformie. Na oficjalnej stronie te dane prezentowane są w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku, tymczasem w interfejsie Steam API wartości procentowe zawierały aż szesnaście cyfr po przecinku!
Jak z procentów twórca "The End Is Nigh" uzyskał wartości liczbowe? Liczba uruchomionych kiedyś egzemplarzy danego tytułu musi być koniecznie liczbą całkowitą. Wiele odsetków osiągnięć można było właśnie tak określić. Przy sporej liczbie danych do sprawdzenia możliwe było znalezienie wspólnego mianownika, który działał dla wszystkich wartości procentowych z wysoką niezawodnością. Ten proces pozwalał na wyjątkowo dokładną jego odwrotną inżynierię, co ostatecznie wykazywało całkowitą bazę graczy dla danego procenta osiągnięć. Ten sposób jest zarówno największym odkrytym minusem stosowania tego systemu – aż 10 000 gier dostępnych na Steamie nie ma zaimplementowanych Osiągnięć. Dane te nie dostarczają informacji o tym, ile zakupionych kopii nigdy nie zostało uruchomionych.
Sergey Galyonkin – twórca Steam Spy – przed wydaniem przez Valve łatki zdołał zintegrować tę metodę z algorytmami używanymi w swoim serwisie, dzięki czemu uzyskał przewidywane liczby zakupionych egzemplarzy danych gier, które udostępnił w pliku CSV. Znajdują się w nim dane uzyskane z aż 13 281 gier z zaimplementowanymi osiągnięciami. Lista ta z czasem będzie się robić coraz mniej dokładna i bardziej bezużyteczna, gdyż nowych użytkowników ciągle przybywa, a sposobu na dokonanie ponownej weryfikacji wyników już nie ma.
Liczba graczy piętnastu najbardziej popularnych tytułów prezentuje się następująco:
Lp. | Nazwa gry | Liczba graczy |
1. | Team Fortress 2 | 50 191 347 |
2. | Counter-Strike: Global Offensive | 46 305 966 |
3. | PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS | 36 604 134 |
4. | Unturned | 27 381 399 |
5. | Left 4 Dead | 23 143 723 |
6. | PAYDAY 2 | 18 643 807 |
7. | Garry's Mod | 18 576 379 |
8. | Warframe | 16 332 217 |
9. | Counter-Strike: Source | 15 001 876 |
10. | Paladins | 14 371 946 |
11. | The Elder Scrolls V: Skyrim | 13 235 488 |
12. | Terraria | 13 132 545 |
13. | Portal 2 | 13 062 700 |
14. | Sid Meier's Civilization V | 12 701 498 |
15. | Grand Theft Auto V | 12 604 123 |
W powyższym zestawieniu zabrakło jednej z najpopularniejszych gier – Dota 2. Związane jest to z brakiem wsparcia tej gry dla Osiągnięć Steam. Największym zaskoczeniem listy jest Team Fortress 2 okupujące pierwsze miejsce w tabeli, które znalazło się bezpośrednio przed Counter-Strike: Global Offensive i PlayerUnknown's Battlegrounds. Pozycja ta pokazuje ogrom dawnej (i trwałej) popularności tego tytułu. Jedna z najbardziej popularnych polskich gier – Wiedźmin 3: Dziki Gon – znajduje się na 46. lokacie z liczbą ponad pięciu milionów sprzedanych przez Steama egzemplarzy, natomiast wydany pod koniec kwietnia przez rodzime 11 bit studios Frostpunk znalazł aż 679 334 nabywców.