Dziś esport to już nie tylko gałąź rozrywki, ale również i obiekt badań z zakresu socjologii czy też szczególnie ludologii. Nic więc dziwnego, że analizę w zakresie elektronicznej rywalizacji rozpoczął również Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Jedna z czołowych uczelni w kraju postanowiła sprawdzić wpływ emocji esportowców na skuteczność ich działania. Za projekt odpowiedzialny jest Maciej Behnke, absolwent AWF, którego wspiera dr hab. Łukasz Kaczmarek. Obaj panowie w Laboratorium Psychofizjologii Zdrowia zamierzają pochylić się nad takimi tytułami, jak Counter-Strike: Global Offensive czy też FIFA, stosując rozbudowaną metodykę psychofizjologicznych eksperymentów laboratoryjnych. Brane pod uwagę będą nie tylko same osiągane przez graczy wyniki, ale również mimiczna ekspresja, motoryczna aktywność ciała oraz = sygnały fizjologiczne, takie jak np. częstotliwość i zmienność skurczów serca.

Dzięki swoim badaniom Behnke i Kaczmarek zamierzają też wpłynąć na wizerunek postrzegania graczy, pokazując, że uzależnienie czy też agresja spowodowana grami, to tylko margines zachowań, które wywołuje elektroniczna rozrywka. Jednocześnie chcą oni zwrócić uwagę na te pozytywne aspekty, takie jak budowanie więzi społecznych oraz nowych relacji, a także nauka działania w zespole i wyznaczania długofalowych celów. – Sytuacja grania tworzy świetne, kontrolowalne warunki do testowania wielu ogólnych zagadnień psychologicznych. Badania nad esportowcami pozwalają ukazywać ogólne mechanizmy kierujące zachowaniem człowieka, takie jak wpływ emocji na skuteczność działania. Badania naukowe powinny doprowadzić do odpowiedzi jak najlepiej wykorzystać gry w przyszłości np. dla kształtowania skutecznych metod regulacji emocji – przyznają naukowcy z Wielkopolski.