Za nami trzeci sezon Ultraligi. W ciągu wszystkich czterech dotychczas rozegranych sezonów mieliśmy okazję obejrzeć wiele potyczek na Summoner's Rifcie. Ile dokładnie? Jak dużo czasu trwały? Która gra była najdłuższa? To tylko trzy z wielu pytań, na które dziś odpowiem. W oczekiwaniu na czwarty sezon Ultraligi, który będzie piątą odsłoną rozgr... dobra wiecie co? Chrzanić numerację, powoli przechodzimy do konkretów, czyli do liczb. Tych będzie jeszcze więcej niż dotychczas, a oprócz tego postaram się zadbać o warstwę wizualną, dając dużo tabelek, wykresów, linii, kolorków, znaczników, świeżych bułek, wędlin itd.
Mamy czas, mamy czas, czas nie goni nas
Zaczynamy od tego, co marnujecie czytając ten wstęp zamiast przejść od razu do liczb – od czasu. Jeśli ciekawi was, ile trwała najkrótsza gra w Ultralidze lub seria BO5, a także jak zmieniało się to na przestrzeni poszczególnych sezonów, ten dział będzie dla was. A jeśli ciekawą was inne rzeczy, to inne działy też będą dla was, ale na razie skoncentrujmy się na czasie, bo i tak już sporo go poświęciliście na ten fragment.
CZAS GRY | ||
Najkrótsza | Średnia | Najdłuższa |
21:01 | 32:58 | 54:42 |
AGO ROGUE vs Diablo Chairs (sezon 3, tydzień 3, dzień 1) |
R-SIXTEAM vs Akademia (sezon 0, tydzień 3, dzień 2) |
|
Łącznie: 688 278 sekund | ||
Łącznie inaczej: 11 471 minut i 18 sekund | ||
Łącznie jeszcze inaczej: 191 godzin, 11 minut i 18 sekund | ||
Łącznie jeszcze jeszcze inaczej: 7 dni, 23 godziny, 11 minut i 18 sekund | ||
Łącznie jeszcze zupełnie inaczej: prawie osiem dni |
W poszczególnych sezonach | Najkrótsza | Średnia | Najdłuższa |
Sezon 0 | 22:38 | 32:49 | 54:42 |
Sezon 1 | 23:13 | 32:16 | 48:49 |
Sezon 2 | 23:16 | 32:57 | 54:33 |
Sezon 3 | 21:01 | 33:53 | 48:31 |
No tośmy się naoglądali tej Ultraligi. Ci, którzy oglądali wszystkie mecze, poświęcili na to ponad tydzień. Niektóre gry co prawda nie były streamowane, przez co powyższe "prawie osiem dni" nie odzwierciedla dokładnie czasu poświęconego na oglądanie meczów, ale z drugiej strony, doliczając do tego drafty, analizy przedmeczowe, przerwy, powtórki, podsumowania, preshow, przerwy, wywiady... mówiąc w skrócie – ci, którzy nie oglądali dotychczas transmisji z Ultraligi i postanowiliby to teraz nadrobić maratonem, lepiej niech szykują zapasy. I to większe, niż sześć paczek chipsów.
A ja wracam ze statystykami i pyk, oto pierwszy wykres na dzisiaj. Pokazuje on średni czas gry w kolejnych tygodniach fazy zasadniczej. Co można z niego wyczytać? Na przykład fakt, że po ciągłych zmianach w sezonie zerowym sytuacja zaczęła się normować w kolejnych odsłonach, a do tego gry trwały dłużej. W trzecim sezonie w żadnym tygodniu średni czas gry nie był krótszy niż 32 minuty.
Zostajemy w klimatach okołoczasowych, bo czas najwyższy przejść z fazy zasadniczej do play-offów. W nich zmienia się format meczów na BO5, a więc sprawdźmy, która seria potyczek była najkrótsza, która najdłuższa, jaki jest średni czas ogółem i zależnie od liczby rozegranych potyczek oraz jak zmieniało się to na przestrzeni sezonów.
SERIE BO5 | ||
Najkrótsza | Średnia | Najdłuższa |
86:50 | 134:28 | 193:40 |
PRIDE vs ACTINA PACT (sezon 1, ćwierćfinał) |
Rogue Esports Club vs devils.one (sezon 2, półfinał) |
|
Zakończonych wynikiem 3:0 | Zakończonych wynikiem 3:1 | Zakończonych wynikiem 3:2 |
6 meczów | 8 meczów | 9 meczów |
Średni czas gry: 31:14 | Średni czas gry: 32:36 | Średni czas gry: 33:03 |
W poszczególnych sezonach | Najkrótsza | Najdłuższa |
Sezon 0 | 90:03 | 185:20 |
Sezon 1 | 86:50 | 170:01 |
Sezon 2 | 123:47 | 193:40 |
Sezon 3 | 92:58 | 143:20 |
Dwie ciekawostki, zanim przejdziemy dalej:
- tylko w sezonie drugim nie widzieliśmy ani jednej serii BO5 zakończonej wynikiem 3:0
- tylko w sezonie trzecim nie widzieliśmy ani jednej serii BO5 zakończonej wynikiem 3:2
- mecze play-offów trwały łącznie 12 godzin, 25 minut i 41 sekund, co stanowi 6,5% całego czasu gry (czyli faza zasadnicza stanowi 93,5%)
Dylemat rodem z Matrixa – czerwony czy niebieski?
"Najbardziej wartościowe opinie wygłaszają osoby bezstronne" – powiedział kiedyś ktoś może, nie wiem. Wiem natomiast, że w League of Legends nie jest to takie łatwe, bo tu wybór strony jest niezmiernie istotny. I to przenosi nas płynnie do kolejnej części, jak rzeka na Summoner's Rifcie przenosi nas na drugą stronę mapy. No i właśnie stronami teraz się zajmiemy, zaczynając oczywiście od najważniejszego pytania – który kolor częściej triumfował w dotychczasowych sezonach Ultraligi?
ZWYCIĘSTWA PO STRONIE: | |
NIEBIESKIEJ 53,74% (187/348) |
CZERWONEJ 46,26% (161/348) |
W poszczególnych sezonach |
Sezon 0 | 50,48% | 49,52% |
Sezon 1 | 53,16% | 46,84% |
Sezon 2 | 48,84% | 51,16% |
Sezon 3 | 64,1% | 35,9% |
Dobrze, już wiemy, jak sprawa ma się z wygrywaniem na poszczególnych stronach. Ale droga do zwycięstwa jest pełna zakrętów i to nie tylko na polu bitwy. Jak więc sprawa ma się w innych aspektach niż ostateczny triumf? Sprawdźmy (a w zasadzie sprawdźcie, bo ja już wiem):
Zniszczone wieże | 52,37% (2151) | 49,52% (1956) |
Zabite smoki żywiołów | 48,66% (690) | 51,34% (728) |
Zabite Heroldy | 60,09% (256) | 39,91% (170) |
Zabite Barony | 49,35% (229) | 50,65% (235) |
Zabite Starsze Smoki | 56,14% (32) | 43,86% (25) |
Pierwsza krew | 50,86% (177) | 49,14% (171) |
Niech leje się krew
Jeśli dla kogoś League of Legends to głównie pobojowisko, gdzie możemy oglądać rzuty tasakami, strzały w głowę, machnięcia mieczami, szabelkami, toporami, to chyba czas udać się do specjalisty w porządku, w końcu to tylko gra komputerowa. Tak więc specjalnie z myślą o was, moi mali sadyści, zbiór kilku statystyk dotyczących zabójstw w Ultralidze.
ZABÓJSTWA | ||
Łącznie | Średnio na grę | Średnio na minutę |
8917 | 25,62 | 0,777 |
W poszczególnych sezonach | Łącznie | Średnio na grę | Średnio na minutę |
Sezon 0 | 2821 | 26,87 | 0,819 |
Sezon 1 | 1907 | 24,14 | 0,748 |
Sezon 2 | 2307 | 26,83 | 0,814 |
Sezon 3 | 1882 | 24,12 | 0,712 |
Skoro już poświęciliśmy uwagę zabójstwom, to sprawdźmy, jak ich częstotliwość zmieniała się na przestrzeni faz grupowych poszczególnych sezonów. Mógłbym to przedstawić czysto tekstowo albo jakąś tabelką, al...
Wild WYKRESY appeared!
ZABÓJSTWA NA GRĘ |
ZABÓJSTWA NA MINUTĘ |
Patrząc na czarną krzywą obrazującą zabójstwa na minutę, widać pewną tendencję. Mianowicie w tygodniach od piątego do siódmego uśmiercenia były częstsze niż we wcześniejszych kolejkach. Inną rzucającą się w oczy ciekawostką może być niska wartość KPM w czwartym tygodniu fazy zasadniczej – w sezonach zerowym, pierwszym i drugim to właśnie na tę kolejkę przypadała najmniejsza średnia liczba zabójstw. Tendencja uległa zmianie w ostatniej edycji, kiedy najmniej "krwawy" okazał się trzeci tydzień – i to najmniej w całej historii Ultraligi.
Jeszcze zostajemy w kwestii zabójstw, bo wspomniałem o najmniej "krwawym" tygodniu, a jak to się ma z poszczególnymi grami? W której posucha lała się jak z przebitej arteria femoralis, a w której gracze unikali jak ignis odrodzenia w basis, jakby ich zbroja była wykonana z diamentium?
NAJWIĘCEJ ZABÓJSTW W GRZE | NAJMNIEJ ZABÓJSTW W GRZE |
58 Illuminar Gaming vs Pompa Team sezon 0, finał, gra 3 |
8 Rogue Esports Club vs devils.one sezon 2, finał, gra 3 |
53 Akademia vs R-SIXTEAM sezon 0, ćwierćfinał, gra 2 |
9 Rogue Esports Club vs devils.one sezon 1, finał, gra 4 |
51 R-SIXTEAM vs Akademia sezon 0, tydzień 3, dzień 2 |
9 PRIDE vs Actina PACT sezon 1, tydzień 5, dzień 2 |
NAJWIĘCEJ ZABÓJSTW NA MINUTĘ | NAJMNIEJ ZABÓJSTW NA MINUTĘ |
1,565 Illuminar Gaming vs Pompa Team sezon 0, finał, gra 3 |
0,285 Rogue Esports Club vs devils.one sezon 1, finał, gra 4 |
1,475 AGO ROGUE vs Diablo Chairs sezon 3, tydzień 3, dzień 1 |
0,296 Illuminar Gaming vs PRIDE sezon 2, tydzień 4, dzień 1 |
1,424 Pompa Team vs Illuminar Gaming sezon 0, tydzień 5, dzień 3 |
0,321 Illuminar Gaming vs Pompa Team sezon 0, finał, gra 3 |
Najjaśniejsze gwiazdy ultraligowej konstelacji
Tyle w kwestii statystyk gier, teraz podchodzimy do liczb z zupełnie innej strony. A mianowicie od strony zawodników – przyjrzyjmy się najważniejszym kamieniom milowym, a także ogólnym rekordom i liderom w poszczególnych kategoriach.
Witaj na Summoner's Rift
Na początek zobaczmy, jakich graczy mogliśmy oglądać najczęściej – oraz najdłużej – w meczach Ultraligi.
LICZBA WYSTĘPÓW | ||
1. | Łukasz "Puki style" Zygmunciak | 105 |
2. | Karol "Konektiv" Wojciechowski | 95 |
3. | Mateusz "Matislaw" Zagórski | 92 |
4. | Łukasz "Pyrka" Grześkowiak | 87 |
5. | Paweł "delord" Szabla | 84 |
CZAS GRY (GODZ:MIN:SEK) | ||
1. | Łukasz "Puki style" Zygmunciak | 55:51:42 |
2. | Mateusz "Matislaw" Zagórski | 51:16:00 |
3. | Karol "Konektiv" Wojciechowski | 50:15:33 |
4. | Łukasz "Pyrka" Grześkowiak | 48:21:55 |
5. | Damian "Lucker" Konefał | 45:26:02 |
Zabijaka
A jak to wygląda w kwestii zabójstw? Kto najwięcej razy zadawał śmiertelny cios, kto najczęściej musiał odradzać się w fontannie, a kto wspomagał przy zabójstwach? I czy tak samo dobrze wypadali przy uwzględnieniu rozegranych meczów i czasu gry, czy może ktoś okazał się lepszy?
# | Zawodnik | Zabójstw | Na grę | Na minutę |
1. | Łukasz "Puki style" Zygmunciak | 453 | 4,314 | 0,135 |
2. | Paweł "Woolite" Pruski | 397 | 5,025 | 0,153 |
3. | Damian "Lucker" Konefał | 372 | 4,482 | 0,136 |
4. | Mateusz "Matislaw" Zagórski | 305 | 3,315 | 0,099 |
5. | Tobiasz "Agresivoo" Ciba | 274 | 3,383 | 0,103 |
5. | Gaweł "Kashtelan" Paprzycki | 274 | 3,301 | 0,105 |
# | Zawodnik | Śmierci | Na grę | Na minutę |
1. | Paweł "delord" Szabla | 242 | 2,881 | 0,09 |
2. | Artur "Rybson" Gębicz | 235 | 3,092 | 0,097 |
3. | Marcin "bucu" Świech | 223 | 2,973 | 0,089 |
3. | Łukasz "Pyrka" Grześkowiak | 223 | 2,563 | 0,077 |
5. | Oskar "Raxxo" Bazydło | 220 | 2,785 | 0,082 |
# | Zawodnik | Asyst | Na grę | Na minutę |
1. | Oskar "Raxxo" Bazydło | 791 | 10,013 | 0,297 |
2. | Paweł "delord" Szabla | 757 | 9,012 | 0,28 |
3. | Robert "Erdote" Nowak | 695 | 8,58 | 0,261 |
4. | Łukasz "Pyrka" Grześkowiak | 630 | 7,241 | 0,217 |
5. | Marcin "behave" Pawlak | 537 | 8,015 | 0,238 |
Okej, osobno zabójstwa, śmierci i asysty to jedno, ale przydałoby się zebrać je jeszcze w jeden, chyba najbardziej popularny współczynnik ogólnie w świecie LoL-a, czyli KDA. Efekty poniżej, ale najpierw jeszcze jedna kwestia. Ponieważ przy "grze życia" KDA może przybrać astronomiczne rozmiary, wypadałoby ograniczyć ranking do zawodników, którzy zaliczyli więcej występów niż inni. W tym przypadku wybrałem tych graczy, którzy wystąpili przynajmniej w czternastu potyczkach, czyli równowartości fazy zasadniczej w trzech ostatnich sezonach. Wyniki są następujące:
KDA | ||
1. | Oskar "Vander" Bogdan | 9,45 |
2. | Emil "Larssen" Larsson | 8,68 |
3. | Martin "HeaQ" Kordmaa | 6,14 |
4. | Michał "Roison" Dubiel | 6,08 |
5. | Robert "Bullet" Pruchniewski | 5,9 |
Zanim przejdziemy do kolejnych statystyk, jeszcze jedno – rekordy w pojedynczej grze. Czyli kto w jednym starciu na Summoner's Rifcie zgarnął najwięcej zabójstw, zaliczył najwięcej tzw. wywrotek oraz asystował. I podobnie w kwestii KPM, DPM, APM oraz KDA.
ZABÓJSTWA W POJEDYNCZEJ GRZE | |
NAJWIĘCEJ | NAJWIĘCEJ NA MINUTĘ |
Matislaw / itzRenifer (17) | Kashtelan (0,506) |
ŚMIERCI W POJEDYNCZEJ GRZE | |
NAJWIĘCEJ | NAJWIĘCEJ NA MINUTĘ |
behave (11) | CrAzY (0,333) |
ASYST W POJEDYNCZEJ GRZE | |
NAJWIĘCEJ | NAJWIĘCEJ NA MINUTĘ |
Raxxo (24) | Mystiques (0,761) |
KDA W POJEDYNCZEJ GRZE | ||
Konektiv (23) |
Miniony czas minionów
Niektórzy nad ubijanie rywali sterowanych przez ludzi stawiają eliminowanie innych stworków na mapie, na przykład takich zakapturzonych i spacerujących w szeregu po linii. Albo takich zwierzątek w dżungli. Albo wszystkiego innego, co zwiększy wynik zabitych creepów. I tym zajmiemy się teraz, ale w przypadku CSPG i CSPM raz jeszcze ograniczymy kompletną listę zawodników do tych, którzy rozegrali co najmniej czternaście gier.
ŁĄCZNY CREEP SCORE | ||
1. | Łukasz "Puki style" Zygmunciak | 31930 |
2. | Damian "Lucker" Konefał | 26088 |
3. | Mateusz "Matislaw" Zagórski | 26086 |
4. | Paweł "Woolite" Pruski | 24131 |
5. | Karol "Konektiv" Wojciechowski | 23512 |
CREEP SCORE NA GRĘ (CSPG) | ||
1. | William "Unforgiven" Nieminen | 318,77 |
2. | Damian "Lucker" Konefał | 314,31 |
3. | Marcin "Selfie" Wolski | 314 |
4. | Robert "Bullet" Pruchniewski | 313,58 |
5. | Emil "Larssen" Larsson | 311,77 |
CREEP SCORE NA MINUTĘ (CSPM) | ||
1. | Emil "Larssen" Larsson | 9,582 |
2. | Damian "Lucker" Konefał | 9,57 |
3. | Łukasz "Puki style" Zygmunciak | 9,527 |
4. | Marek "Humanoid" Brázda | 9,398 |
5. | Marcin "Selfie" Wolski | 9,393 |
I oczywiście rekordy dotyczące pojedynczych gier:
CREEP SCORE W POJEDYNCZEJ GRZE | |
NAJWIĘCEJ | NAJWIĘCEJ NA MINUTĘ |
Fresskowy (592) | Czekolad (11,91) |
Kombajn wyjechał
Wracamy do koncentracji na wrogich bohaterach. Teraz przyjrzymy się obrażeniom zadanym wrogim bohaterom, co z pewnością spodoba się grającym na środkowej i dolnej linii. Bez zbędnego przedłużania – jedziemy (jak kombajn).
ZADANE OBRAŻENIA ŁĄCZNIE | ||
1. | Łukasz "Puki style" Zygmunciak | ok. 1 903 000 |
2. | Paweł "Woolite" Pruski | ok. 1 787 900 |
3. | Damian "Lucker" Konefał | ok. 1 704 000 |
4. | Mateusz "Matislaw" Zagórski | ok. 1 676 700 |
5. | Gaweł "Kashtelan" Paprzycki | ok. 1 386 300 |
OBRAŻENIA NA GRĘ (DMGPG) | ||
1. | Paweł "Woolite" Pruski | ok. 22 631,65 |
2. | Michał "Roison" Dubiel | ok. 21 622,22 |
3. | Marcin "Selfie" Wolski | ok. 20 804,17 |
4. | Damian "Lucker" Konefał | ok. 20 530,12 |
5. | Damian "defles" Filipow | ok. 18 933,96 |
OBRAŻENIA NA MINUTĘ (DMGPM) | ||
1. | Paweł "Woolite" Pruski | ok. 690,44 |
2. | Michał "Roison" Dubiel | ok. 629,57 |
3. | Damian "Lucker" Konefał | ok. 625,08 |
4. | Marcin "Selfie" Wolski | ok. 622,31 |
5. | Marek "Humanoid" Brázda | ok. 577,2 |
OBRAŻENIA W POJEDYNCZEJ GRZE | |
NAJWIĘCEJ | NAJWIĘCEJ NA MINUTĘ |
Woolite (ok. 69 000) | Lucker (ok. 1512,56) |
Tylko dla kasy
Miniony, stwory w dżungli, ale też zabójstwa – to wszystko ma jeden cel. Zwycięstwo? Pośrednio, ale przede wszystkim zdobyć jak najwięcej pieniędzy. A kto w tej kategorii radził sobie najlepiej? Sprawdzicie powyżej.
...
NIE, PONIŻEJ, co ja mówię! Poniżej, poniżej.
ZDOBYTE ZŁOTO ŁĄCZNIE | ||
1. | Łukasz "Puki style" Zygmunciak | ok. 1 495 600 |
2. | Paweł "Woolite" Pruski | ok. 1 227 300 |
3. | Damian "Lucker" Konefał | ok. 1 219 700 |
4. | Mateusz "Matislaw" Zagórski | ok. 1 181 700 |
5. | Gaweł "Kashtelan" Paprzycki | ok. 1 130 400 |
ZŁOTO NA GRĘ (GPG) | ||
1. | Robert "Bullet" Pruchniewski | ok. 15 190,32 |
2. | Paweł "Woolite" Pruski | ok. 14 958,23 |
3. | Marcin "Selfie" Wolski | ok. 14 850 |
4. | Damian "Lucker" Konefał | ok. 14 786,75 |
5. | William "Unforgiven" Nieminen | ok. 14 345,45 |
ZŁOTO NA MINUTĘ (GPM) | ||
1. | Paweł "Woolite" Pruski | 456,34 |
2. | Damian "Lucker" Konefał | 450,21 |
3. | Łukasz "Puki style" Zygmunciak | 446,22 |
4. | Marcin "Selfie" Wolski | 444,2 |
5. | Marek "Humanoid" Brázda | 436,35 |
ZŁOTO W POJEDYNCZEJ GRZE | |
NAJWIĘCEJ | NAJWIĘCEJ NA MINUTĘ |
Lucker (ok. 28 800) | Woolite (ok. 597,59) |
To wszystko, co przygotowałem na dzisiaj. Teraz śledzenie kolejnych kamieni milowych oraz potencjalnie nowych rekordów powinno być choć trochę łatwiejsze. Czy te drugie będą miały miejsce – o tym dowiemy się dopiero podczas pierwszego dnia czwartego sezonu. Data inauguracji na chwilę obecną nie została oficjalnie podana, ale według informacji, do których dotarliśmy, czwarta edycja rozgrywek wystartuje 9 czerwca.