Pierwsze koty za płoty, pierwsze śliwki robaczywki, pierwszy tydzień Alior Bank Ultraligi za nami. Dwa najpierw wymienione powiedzenia dotyczą rzeczy nieprzyjemnych, które na szczęście już przeminęły, zaś ostatnie, choć najmniej znane, stoi po drugiej stronie bieguna. Bo biorąc pod uwagę, ile emocji nam dostarczyła inauguracyjna kolejka Mistrzostw Polski w League of Legends, aż szkoda, że dobiegła już końca. Ale cóż, taki już los, że wszystko, co dobre, szybko się kończy.
Dobra, starczy tych powiedzonek, przejdźmy z liter do cyfr. Aby uhonorować tę pierwszą rundę zmagań, przygotowałem garść statystyk jej poświęconych. Oprócz rankingów zawodników w poszczególnych kategoriach skoncentrowałem się też na bardziej ogólnych aspektach, jak czas gry, analiza obu stron, warunki wygranych i inne.
OGÓLNE
Czas gry | ||
Najkrótsza | Średnia | Najdłuższa |
28:32 | 34:59 | 54:44 |
7more7 Pompa Team vs Illuminar Gaming | Komputronik H34T vs Illuminar Gaming |
Jeśli jeszcze pamiętacie podobną tabelkę uwzględniającą wszystkie sezony, to może już wiecie, że najdłuższa gra stamtąd nie jest już aktualna. W miniony wtorek Illuminar Gaming wespół z Komputronik H34T ustanowiło nowy rekord w tej kategorii. Co ciekawe, drugi mecz iHG w tym tygodniu był jednocześnie najkrótszym. Jeśli zaś chodzi o średnią, to w porównaniu do wszystkich sezonów pierwszy tydzień czwartej edycji przynosił pojedynki o dwie minuty i jedną sekundę dłuższe.
Procent wygranych w zależności od strony
NIEBIESKA 62,5% |
CZERWONA 37,5% |
Nieznacznie lepsza podczas pierwszego tygodnia okazała się niebieska strona, przynajmniej pod względem uzyskanych na niej wygranych. Spośród ośmiu meczów pięć zakończyło się zwycięstwem drużyny zaczynającej z lewego dolnego narożnika, zaś trzy razy triumfował zespół startujący po diametralnej stronie pola bitwy. Podobnie też wyglądał rozkład przy wyborze stron, choć tylko w czterech przypadkach drużyny nie miały powodów, aby żałować swojego wyboru.
STRONY
Zostajemy w kwestii stron i przechodzimy do innych aspektów gry niż ostateczna wygrana. Czyli która drużyna zdobywała częściej pierwszą krew, zgarnęła łącznie więcej zabójstw, smoków itp.
Pierwsza/pierwszy
Pierwsza krew | |
37,5% | 62,5% |
Pierwsza wieża | |
50% | 50% |
Pierwszy inhibitor | |
62,5% | 37,5% |
Pierwszy smok | |
25% | 75% |
Pierwszy Herold | |
50% | 50% |
Pierwszy Baron | |
50% | 50% |
Dusza Smoka | |
40% | 60% |
Pierwszy Starszy Smok | |
50% | 50% |
Łącznie
Zabójstw | |
49,79% (120) | 50,21% (121) |
Wież | |
52,17% (48) | 47,83% (44) |
Smoków Żywiołów | |
45% (18) | 55% (22) |
Heroldów | |
56,25% (9) | 43,75% (7) |
Baronów | |
50% (5) | 50% (5) |
Starszych Smoków | |
66,67% (2) | 33,33% (1) |
Jak widać z powyższych tabel, we wczesnej fazie gry drużyny z niebieskiej strony wolały koncentrować się na górnej stronie mapy, podczas gdy te reprezentujące czerwone barwy na południowej. Z czasem jednak ta tendencja zanikała, czego dowodem może być wyrównana liczba Baronów. Tylko pytanie, czy to na pewno była właściwa droga do wygranej? Na to odpowie kolejna część artykułu.
WARUNKI ZWYCIĘSTWA
Jak często drużyna, która przelała pierwszą krew, wygrywała? Czy każda formacja, która zniszczyła inhibitor jako pierwsza, odnosiła ostateczny triumf? Te i inne wątpliwości zostaną za moment rozwikłane.
Wygranych po zdobyciu:
Pierwszej krwi | 75% |
Pierwszej wieży | 37,5% |
Pierwszego inhibitora | 100% |
Pierwszego smoka | 37,5% |
Pierwszego Herolda | 62,5% |
Duszy Smoka | 80% |
Pierwszego Barona | 87,5% |
Pierwszego Eldera | 100% |
Co chyba jako pierwsze rzuca się w oczy, to niski współczynnik zwycięstw przy zgarnięciu pierwszego smoka i – co ważniejsze – pierwszej wieży. Jak widać, pośpiech nie zawsze popłaca, a przynajmniej w przypadku niszczenia wrogich struktur. Zamiast tego można było bardziej skoncentrować się na zgarnięciu Herolda, bo z ośmiu rozegranych gier w pięciu triumfowała drużyna, która jako pierwsza zdobyła jego Oko. Dziwić natomiast nie powinien stuprocentowy współczynnik zwycięstw przy pierwszym inhibitorze i Starszym Smoku – większe zaskoczenie wystąpiłoby, gdyby tych setek tam nie było.
PIERWSZE OBIEKTY
Dobrze, wiemy już, czy wczesne zdobywanie bestii i struktur było opłacalne, a jak to wygląda czasowo? Poniżej możecie przeczytać, w których minutach padały najwcześniejsze wieże, bestie i... bohaterowie, a także, w których meczach musieliśmy się naczekać na otwarcie danego wyniku.
Pierwsza krew | ||
Najwcześniejsza | Średnia | Najpóźniejsza |
3:22 | 6:20 | 18:58 |
7more7 Pompa Team vs Illuminar Gaming | Komputronik H34T vs Illuminar Gaming |
Pierwsza wieża | ||
Najwcześniejsza | Średnia | Najpóźniejsza |
10:52 | 14:05 | 16:22 |
Komputronik H34T vs AGO ROGUE | 7more7 Pompa Team vs Gentlemen's Gaming |
Pierwszy smok żywiołów | ||
Najwcześniejszy | Średnio | Najpóźniejszy |
5:26 | 6:38 | 10:15 |
Komputronik H34T vs Illuminar Gaming | 7more7 Pompa Team vs Gentlemen's Gaming |
Pierwszy Herold | ||
Najwcześniejszy | Średnio | Najpóźniejszy |
8:26 | 9:16 | 10:26 |
7more7 Pompa Team vs Gentlemen's Gaming | K1ck Neosurf vs PRIDE |
Pierwszy Baron | ||
Najwcześniejszy | Średnio | Najpóźniejszy |
25:24 | 28:17 | 35:39 |
PRIDE vs piratesports | Komputronik H34T vs Illuminar Gaming |
Dusza Smoka | ||
Najwcześniejszy | Średnio | Najpóźniejszy |
21:17 | 30:37 | 38:42 |
PRIDE vs piratesports | Gentlemen's Gaming vs piratesports |
Pierwszy Starszy Smok | ||
Najwcześniejszy | Średnio | Najpóźniejszy |
27:58 | 34:15 | 40:31 |
PRIDE vs piratesports | Komputronik H34T vs Illuminar Gaming |
Często po prawej stronie, ukazującej najpóźniejsze zdobyte obiekty, możemy znaleźć Komputronik H34T i Illuminar Gaming. Jeśli uważnie śledziliście wcześniejszą część artykułu, zapewne wiecie, że te dwie drużyny walczyły ze sobą najdłużej, a fakt z poprzedniego zdania utwierdza w przekonaniu, że obie ekipy podeszły do tego metodycznie. Niekoniecznie analogicznie po lewej stronie najwięcej razy znajdziemy PRIDE i piratesports – zespoły te swój mecz zakończyły jeszcze przed upływem pół godziny, a do tego szybko zajęły się kontrolą na mapie, zwłaszcza po upływie dwudziestej minuty.
SMOKI ŻYWIOŁÓW
Najważniejsze to czuć się w swoim żywiole. A gdy żywiołów jest cztery, warto zobaczyć, który był najchętniej rozchwytywany (głównie przez bogów RNG).
Łącznie | |
Pierwszy | Dusza (żywioł Riftu) |
Zalały nas oceany podczas pierwszego tygodnia Ultraligi. W aż pięciu meczach to właśnie ten żywioł objął Summoner's Rift swoim zasięgiem, a pochodną tego jest również największa liczba zabitych Smoków Oceanicznych. Po drugiej stronie znalazł się żywioł powietrza, bo choć w połowie meczów to tego typu smok pojawiał się jako pierwszy, to ani razu nie była do zdobycia jego Dusza. Z tego też powodu padło najmniej Podniebnych Smoków.
GRACZE
Tyle w kwestii ogólnikowej, przejdźmy do głównych bohaterów, czyli zawodników. Tutaj nie będę się rozwodził nad poszczególnymi kategoriami – zamiast tego zostawię Was sam na sam z rankingami i liczbami. Jedyne, co chciałbym już teraz zaznaczyć – tak, po raz kolejny Paweł "Woolite" Pruski i Łukasz "Puki Style" Zygmunciak przodują w kategorii obrażeń na minutę. A jak to wygląda w innych kwestiach?
Tylko dla KDA
Stosunek sumy zabójstw i asyst do śmierci.
1. | Adrian "Odi11" Kruk | 16,5 |
2. | Mateusz "Czajek" Czajka | 13 |
3. | Adrian "Trymbi" Trybus | 11,67 |
4. | Łukasz "Puki Style" Zygmunciak | 9 |
5. | Kamil "Chosii" Chosa | 8,5 |
Gramy razem
Procentowy udział w zabójstwach.
1. | Adrian "Odi11" Kruk | 97,06% |
2. | Marcin "Warszi" Surała | 88,24% |
3. | Adrian "Trymbi" Trybus | 85,37% |
4. | Kacper "Czypsy" Zaparucha | 85,29% |
5. | Patryk "Biosun" Kołkiewicz | 85,19% |
Widzieć więcej = wiedzieć więcej
Liczba postawionych totemów wizji oraz kontroli na minutę.
1. | Łukasz "Pyrka" Grześkowiak | 1,907 |
2. | Patryk "Mystiques" Piórkowski | 1,798 |
3. | Maciej "Blue45ty" Zaremba | 1,539 |
4. | Kamil "Meager" Pękacki | 1,428 |
5. | Kacper "Czypsy" Zaparucha | 1,405 |
Co za różnica(!/?)
Różnica w złocie w piętnastej minucie gry.
1. | Dawid "Melonik" Ślęczka | 1550 |
2. | Kamil "Chosii" Chosa | 900 |
3. | Adrian "adrian" Jackowski | 850 |
3. | Marcin "iBo" Lebuda | 850 |
5. | Kamil "xCharm" Linchard | 800 |
Jak kombajn!
Suma zadanych obrażeń w przeliczeniu na minutę.
1. | Paweł "Woolite" Pruski | 951,85 |
2. | Łukasz "Puki Style" Zygmunciak | 786,84 |
3. | Marcin "bucu" Świech | 662,13 |
4. | Marcin "Warszi" Surała | 644,92 |
5. | Marcin "iBo" Lebuda | 618,86 |
Miliony monet
Suma zdobytego złota w przeliczeniu na minutę.
1. | Kamil "Chosii" Chosa | 479,8 |
2. | Paweł "Woolite" Pruski | 475,19 |
3. | Łukasz "Puki Style" Zygmunciak | 446,46 |
4. | Marcin "iBo" Lebuda | 444,99 |
5. | Jakub "Kralzer" Tylman | 421,66 |
Drugi tydzień Alior Bank Ultraligi rozpocznie się we wtorek o godzinie 17:30. Zainauguruje ją pojedynek 7more7 Pompa Team z PRIDE. Dla Orłów będzie to trzecia próba do otwarcia swojego dorobku punktowego, natomiast dla Pompy szansa na awans i zmniejszenie liczebności grona walczącego w szerokim środku tabeli. Pełny harmonogram, aktualną klasyfikację i więcej informacji dotyczących czwartego sezonu Ultraligi znajdziecie w naszej relacji tekstowej: