Wracamy z kolejnym statystycznym podsumowaniem minionej kolejki Alior Bank Ultraligi. A w zasadzie to nawet nie kolejki, lecz kolejek, bo w tym sezonie postanowiłem po każdej rundzie serwować zbiorcze statystyki ze wszystkich dotychczasowych meczów, a nie tylko ostatnich ośmiu. Dziś więc na warsztat bierzemy dwie pierwsze rundy mistrzostw Polski League of Legends, ale będziemy je porównywać z poprzednim tygodniem zmagań.
Ogólne
Czas gry | ||
Najkrótsza | Średnia | Najdłuższa |
18:38 ▼ 4:03 |
30:29 ▼ 1:06 |
40:38 ▼ 0:52 |
RGO vs KNF | ESCA vs Pompa |
Pierwsza liczba w tym artykule (zapisana cyframi) i od razu rekord. A co, jak szaleć to szaleć, a po najlepsze szaleństwa zapraszamy do powtórki meczu AGO ROGUE z Komil & Friends. Bo w jakim innym meczu padłby rekord najkrótszej gry, jak nie właśnie w tym z udziałem jednego z głównych faworytów do mistrzostwa i drużyny od samego początku skazywanej na porażkę. W dużej mierze ta gra odbiła się na zmniejszeniu ogólnej średniej, która jednocześnie jest rekordowo niska, biorąc pod uwagę wyniki z poprzednich sezonów, po dwóch tygodniach zmagań.
Średni czas gry po 2. tygodniu w poprzednich sezonach: | ||||
Sezon 0 | Sezon 1 | Sezon 2 | Sezon 3 | Sezon 4 |
32:26 | 30:58 | 32:45 | 33:49 | 33:11 |
Procent wygranych w zależności od strony | |
NIEBIESKA 50% |
CZERWONA 50% |
Pewne rzeczy jednak się nie zmieniają, a jedną z nich jest wyrównanie siły stron w drugim tygodniu. Jak dotąd tylko w sezonie zerowym i trzecim po drugiej kolejce czerwona i niebieska strona miały różny procent zwycięstw. To jest o tyle ciekawe, że w obu sezonach roku 2019 po pierwszym tygodniu niebieski zespół wygrywał tylko raz, a mimo to w drugim notował tylko jedną przegraną. Od dwóch edycji Ultraligi takiej przepaści w procentach po poszczególnych kolejkach nie ma, ale, jak już wspomniałem, dalej po drugim tygodniu obie drużyny mają po tyle samo zwycięstw. Na powyższym wykresie możecie ponadto zobaczyć, jak zmienił się procent wygranych niebieskiej strony (przyrost zaznaczony jest ciemnoniebieskim kolorem).
Strony
Pierwszy/pierwsza (siwym kolorem zaznaczono procent gier, w których nie została zabita żadna z danych bestii) |
|||
krew | 56,25% | 43,75% | |
wieża | 43,75% | 56,25% | |
inhibitor | 50% | 50% | |
smok | 31,25% | 68,75% | |
Herold | 56,25% | 43,75% | |
Baron | 37,5% | 43,75% | |
Dusza Smoka | 12,5% | 50% | |
Starszy Smok | 6,25% | 0% |
Meczów zakończonych przewagą (siwym kolorem zaznaczono procent gier, w których nie została zabita żadna z danych bestii lub w których obie drużyny uzyskały taką samą liczbę w danej kategorii, co uniemożliwia rozstrzygnięcie silniejszej strony) |
|||
zabójstw | 43,75% | 50% | |
wież | 50% | 43,75% | |
smoków żywiołów | 18,75% | 75% | |
Heroldów | 37,5% | 31,25% | |
Baronów | 31,25% | 43,75% | |
Starszy Smok | 6,25% | 0% |
Łącznie |
|||
zabójstw | 44,2% | 55,8% | |
wież | 46,5% | 53,5% | |
smoków żywiołów | 33,3% | 66,7% | |
Heroldów | 51,6% | 48,4% | |
Baronów | 37,5% | 62,5% | |
Starszy Smok | 100% | 0% |
Sporo się pozmieniało w porównaniu do poprzedniego tygodnia, a w zdecydowanej większości są to zmiany na plus dla strony niebieskiej, co odzwierciedla ciemnoniebieski kolor w powyższych zestawieniach. Najlepiej (poza oczywiście Starszym Smokiem, który został zabity dokładnie jeden raz) widać to w przypadku Heroldów – w zeszłym tygodniu na 16 tych bestii 11 trafiło do drużyny grającej po czerwonej stronie, zaś w minionej rundzie na 15 zabitych tym razem 11 powędrowało do formacji niebieskiej. Ekipy broniące szkarłatnego Nexusa natomiast częściej przelewały pierwszą krew, ale coś mi podpowiada, że nie zawsze było to opłacalne.
Warunki zwycięstwa
Wygranych po zdobyciu:
Pierwszego/pierwszej: | |
krwi | 43,75% |
wieży | 81,25% |
inhibitora | 100% |
smoka | 56,25% |
Herolda | 68,75% |
Barona | 84,62% |
Duszy Smoka | 90% |
Eldera | 100% |
Większej liczby: | |
zabójstw | 93,33% |
wież | 100% |
smoków żywiołów (ale < 4) | 60% |
Heroldów | 81,82% |
Baronów | 91,67% |
Starszych Smoków | 100% |
Zawsze może i nie, bo tylko cztery gry minionej kolejki zakończyły się zwycięstwem drużyny, która przelała pierwszą krew, ale wciąż była to większa liczba niż w inauguracyjnym tygodniu. A to oznacza nieznaczny progres, który tu będzie zaznaczony ciemniejszą zielenią. Pomarańczowe paski natomiast świadczą o regresie, a ten możemy zauważyć zwłaszcza w kontekście Baronów, ale też w zdobywaniu pierwszej wieży.
A przy okazji przeprosiny – w poprzednim tygodniu przedstawiłem dane w złej kolejności i wówczas mogliście przeczytać, że zdobycie pierwszego Barona oznaczało zwycięstwo w każdym przypadku, zaś Duszy Smoka tylko w 85,7%. Powinno być na odwrót, omyłka została już poprawiona, biję się w pierś.
Smoki żywiołów (i żywioły smoków)
Łącznie | |||
20,83% | 23,61% | 29,17% | 26,39% |
Pierwszy | |||
25% | 12,5% | 56,25% | 6,25% |
Dusza (żywioł Riftu) | |||
18,75% | 31,25% | 25% | 25% |
Legenda | |||||||
Piekielny | Górski | Podniebny | Oceaniczny |
Miniona kolejka wreszcie przyniosła żywioł Piekielny na Summoner's Rift. W trzech z ośmiu ostatnich meczów właśnie ten żywioł zdominował pole bitwy i tyle samo razy do zgarnięcia była również Dusza Smoka Górskiego. Dzięki temu ten drugi objął prowadzenie w rankingu Dusz, ale najwięcej zabitych drake'ów było żywiołu Podniebnego. Tu porównanie do poprzedniego tygodnia wygląda nieco inaczej – pierwszy wiersz, zawierający również rozkład procentowy, reprezentuje aktualne dane, natomiast drugi to przypomnienie tego, jak to wyglądało w ostatnim zestawieniu.
Pierwsze zabójstwa, struktury itp.
Najwcześniej | Średnio | Najpóźniej | |
krew | 3:29 ▲1:00 |
5:32 ▲0:28 |
11:56 ▲2:14 |
wieża |
9:35 ▼1:32 |
14:00 ▼0:23 |
18:52 ▲0:41 |
– 43,75%||| – 18,75%||| – 37,5% | |||
inhibitor |
18:09 ▼2:52 |
28:24 ▼0:34 |
35:43 ▲0:03 |
– 6,25%||| – 87,5%||| – 6,25% | |||
smok | 6:13 ▲0:53 |
7:01 ▲0:14 |
9:15 ▲0:36 |
Herold | 8:30 ▲0:07 |
9:32 ▲0:37 |
12:26 ▲2:11 |
Baron | 20:52 ▲0:37 |
25:48 ▼0:24 |
33:41 ▲2:18 |
Dusza Smoka | 23:15 ▲1:22 |
28:42 ▼1:03 |
32:36 ▼7:11 |
Starszy Smok | 39:42 | 39:42 | 39:42 |
W minionej kolejce drużyny były bardziej skore do szybszego zdobywania budowli oraz Baronów, co widać po spadku ogólnej średniej. Inaczej sprawa ma się z pierwszą krwią, smokiem oraz Heroldem, bo w kwestii tych wczesnych celów ekipy wolały zwlekać nieco dłużej. Największą prędkość możemy znaleźć w Duszy Smoka, ale duży wkład w to miało bardzo późne jej zdobycie w meczu otwierającym piąty sezon rozgrywek. Po raz pierwszy również pojawiły się dane dotyczące Starszego Smoka, a ponieważ padł dokładnie jeden z nich, wszystkie trzy wartości obok siebie są takie same.
Ultragwiazdy
A jak prezentują się statystyki po drugim tygodniu w kwestii zawodników? Oto one:
Tylko dla KDA
Stosunek sumy zabójstw i asyst do śmierci (KDA).
1. | Adrian "Odi11" Kruk ▲ 2 | 38 |
2. | Jakub "Ariana" Śliwonik ▼ 1 | 24 |
3. | Lukas "Lurox" Thoma ▲ NOWY | 16,5 |
4. | Chres "Chres" Laursen ▲ NOWY | 14 |
5. | Artur "Ather" Gnat ▬ | 12,67 |
5. | Łukasz "Puki Style" Zygmunciak ▲ NOWY | 12,67 |
Za Illuminar Gaming już cztery mecze w ramach Ultraligi, a Adrian "Odi11" Kruk wciąż nie poniósł ani jednej śmierci. To w połączeniu z jedenastoma zabójstwami i 27 asystami daje mu dość pewne miejsce na szczycie rankingu KDA. Pierwsza śmierć nie wpłynie na ten współczynnik, ale po drugiej potencjalnie mógłby utracić fotel lidera... z tym że w przyszłym tygodniu pewnie Jakuba "Ariany" Śliwonika w powyższym zestawieniu nie zobaczymy. Nie jest do końca miarodajne porównywać KDA graczy, którzy rozegrali wyraźnie mniej gier, więc od tego tygodnia włącznie będziemy ograniczać wybór najlepszej piątki w tym zestawieniu (oraz poniższych) do zawodników, których liczba występów jest równa lub większa niż liczba rozegranych kolejek (innymi słowy rozegrali co najmniej 50% możliwych meczów). To oznacza, że jeśli Ariana nie pojawi się w trzecim tygodniu Ultraligi, wypadnie z rankingu.
Gramy razem
Procentowy udział w zabójstwach (KP).
1. | Konrad "KonDziSan" Sopata ▬ | 100% |
2. | Oskar "Raxxo" Bazydło ▲ NOWY | 86,27% |
3. | Wojciech "Wojtuś" Świder ▲ NOWY | 80,39% |
4. | Szymon "Meleks" Smejkal ▲ NOWY | 76,09% |
4. | Dominik "Domoles" Nowacki ▲ NOWY | 76,09% |
Nawet te ograniczenia, o których pisałem przed chwilą, nie powstrzymają jednak Konrada "KonDziSana" Sopaty w kategorii uczestnictwa w zabójstwach drużyny. Dżungler Komil & Friends utrzymał swoje KP na poziomie 100 procent i choć po raz kolejny liczba fragów zdobytych przez jego formację była niewielka, to udział w piętnastu na piętnaście możliwych eliminacji jest już bardziej miarodajny. Ale niska liczba może też odbić się w negatywny sposób – każdy brak uczestnictwa w zabójstwie będzie jeszcze bardziej dotkliwy dla KP KonDziSana. Przykładem może być Diogo "Calmsky" Sousa, który jeszcze tydzień temu zamykał czołową piątkę, a po drugiej rundzie... zamyka ogólną klasyfikację.
Widzieć więcej = wiedzieć więcej
Liczba postawionych totemów wizji oraz kontroli na minutę (WPM).
1. | Oskar "Raxxo" Bazydło ▲ 1 | 1,674 |
2. | Wojciech "Wojtus" Świder ▼ 1 | 1,562 |
3. | Symeon "Meleks" Smejkal ▬ | 1,527 |
4. | Kacper "Czypsy" Zaparucha ▬ | 1,433 |
5. | Łukasz "Pyrka" Grześkowiak ▬ | 1,429 |
Przynajmniej w jednym z zestawień nie doszło do ogromnych zmian. Pod względem rozstawiania wizji nie zmieniło się wiele, aczkolwiek prowadzenie objął Oskar "Raxxo" Bazydło. Tydzień temu różnica między nim a Wojciechem "Wojtusiem" Świdrem była bardzo niewielka, ale po drugiej rundzie wspierający K1CK znajduje się już na wyraźnym prowadzeniu, wynoszącym ponad 0,1 KPM. Na kolejnych trzech lokatach bez jakichkolwiek roszad.
Jak kombajn!
Suma zadanych obrażeń w przeliczeniu na minutę (DmgPM).
1. | Damian "Lucker" Konefał ▬ | 573,93 |
2. | Marcin "Warszi" Surała ▲ NOWY | 509,09 |
3. | Mateusz "Czajek" Czajka ▲ 2 | 492,02 |
4. | Łukasz "Puki Style" Zygmunciak ▲ NOWY | 486,63 |
5. | Artur "Ather" Gnat ▼ 3 | 486,13 |
Zmiany pojawiły się natomiast w rankingu zadanych obrażeń na minutę. Co prawda miejsce na szczycie obronił Damian "Lucker" Konefał, ale na drugą lokatę wskoczył pauzujący w pierwszej kolejce Marcin "Warszi" Surała. Tydzień temu na podium nie znalazł się midlaner, ale w tym tygodniu mamy ich aż dwóch – oprócz Warsziego miejsce w czołowej trójce DmgPM wywalczył sobie również Mateusz "Czajek" Czajka, który przed tygodniem był na piątej lokacie. Do walki włącza się również Łukasz "Puki Style" Zygmunciak, którego K1CK Neosurf zaczęło wreszcie wygrywać – w dużej mierze dzięki właśnie botlanerowi tej formacji.
Miliony monet
Suma zdobytego złota w przeliczeniu na minutę (GPM).
1. | Damian "Lucker" Konefał ▬ | 477,03 |
2. | Łukasz "Puki Style" Zygmunciak ▲ NOWY | 471,91 |
3. | Dawid "Melonik" Ślęczka ▲ 2 | 451,45 |
4. | Mateusz "Czajek" Czajka ▲ NOWY | 434,18 |
5. | Adrian "Odi11" Kruk ▲ NOWY | 430,73 |
W kwestii zdobytego złota w przeliczeniu na minutę również sporo zmian – za wyjątkiem pierwszej pozycji. Tam dalej Lucker, aczkolwiek różnica między nim i drugim miejscem zmalała. To poniekąd za sprawą samej zmiany na drugiej lokacie, gdzie po drugim tygodniu wylądował wspomniany już Puki Style. Co prawda w niektórych statystykach mistrza Polski wciąż nie widać, ale jeśli utrzyma obecną formę, będzie to tylko kwestią czasu. Pozostali gracze czołowej piątki to prowadzący kolejnych alei Illuminar Gaming – najlepiej z tego tercetu wypadł Dawid "Melonik" Ślęczka, a poza podium kolejno Czajek i Odi11.
Kolejny tydzień Ultraligi rozpocznie się dziś o 17:30. Po więcej informacji dotyczących czołowych polskich rozgrywek League of Legends zapraszamy do naszej relacji tekstowej: