INFOGRAFIKA

Amerykańskie Stowarzyszenie Entertainment Software Association (ESA) oraz Europejskie Stowarzyszenie Video Games Europe we współpracy ze stowarzyszeniami branży gier wideo w Australii, Kanadzie i Korei Południowej opublikowało dzisiaj pierwszy w historii raport "Power of Play" przedstawiający korzyści z grania w gry wideo.

Gry wideo to szereg korzyści społecznych, emocjonalnych i poznawczych

W badaniu wzięło udział 12 847  aktywnych graczy w wieku powyżej 16 lat z 12 krajów: Australii, Brazylii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Kanady, Korei Południowej, Niemiec, Polski, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Włoch. Badanie wykazało, że obok rozrywki gry wideo równocześnie zapewniają graczom szereg korzyści społecznych, emocjonalnych i poznawczych. Wyniki badania okazują są jednolite w skali globalnej, ale na poziomie poszczególnych krajów widać wiele ciekawych różnic.

Granie dla przyjemności jest głównym powodem, dla którego 69% graczy na całym świecie korzysta z gier wideo. Ale z gier korzystamy też z wielu innych powodów, w tym po to, aby podnieść sprawność intelektualną (36%) oraz dlatego, że granie w gry umożliwia odkrywanie nowych światów i poglądów (27%). Prawie jedna czwarta respondentów twierdzi, że grają w gry wideo, aby zadbać o swoje zdrowie psychiczne i/lub je poprawić.

Polki i Polacy w świecie gier: przyjemność, mniej stresu i samotności, więcej spokoju

Korzystny wpływ gier na zdrowie psychiczne jest oczywisty dla Polaków: dzięki graniu w gry 64% graczy czuje się mniej zestresowana i spokojniejsza, a 69% graczy czuje się mniej samotnych.

Relacje społeczne? Gry zbliżają ludzi do siebie i pozwalają na nawiązywanie relacji

Polacy bardzo doceniają rolę, jaką odgrywają gry wideo w nawiązywaniu nowych przyjaźni: aż 83% rodzimych graczy twierdzi, że granie w gry zbliża ludzi do siebie. Polska tuż obok Brazylii ma też największy odsetek osób twierdzących, że granie pozwala im na nawiązywanie relacji z innymi (69%). Polacy chętnie grają online z innymi i aż 7/10 z nas ocenia te doświadczenia jako pozytywne.

Ogólnie, poczucie wspólnoty jest bardzo silne wśród graczy - prawie dwie trzecie z nich wymienia je jako jeden z głównych korzyści z bycia graczem. Prawie połowa (42%) graczy z całego świata poznała poprzez gry wideo dobrego przyjaciela, współmałżonka lub inną ważną osobę.

Gry korzystnie wpływają na poczucie szczęścia

Ponad połowa (55%) graczy w Polsce  przyznaje, że gry wideo pomogły im w trudnych chwilach w życiu. Prawie dwie trzecie uważa, że gry dają im zdrową odskocznię od codziennych wyzwań (64%). Gracze z Polski są drugą nacją po Brazylijczykach, która wprost deklaruje, że gry sprawiają, że czują się szczęśliwsi (76%).

Granie w gry wideo to nie tylko sposób na relaks, ale również świetny sposób na budowanie silnych więzi społecznościowych. W wirtualnym świecie gracze z różnych zakątków globu łączą się wokół wspólnej pasji, przekraczając granice i kulturowe różnice. To miejsce, gdzie powstają nowe przyjaźnie, a także gdzie uczymy się współpracy i empatii, pomagając sobie nawzajem w różnych aspektach gry. Takie interaktywne środowisko nie tylko pozwala na oderwanie się od codziennych zmartwień, ale - jak pokazuje ten raport i inne badania - także wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie – mówi Jarosław Kędzior, prezes Stowarzyszenia Producentów i Dystrybutorów Gier Video (SPiDOR).

Walka ze stresem to we współczesnym świecie jedno z głównych wyzwań cywilizacyjnych. W krajach takich jak Polska, której kadra pracownicza jest najbardziej zestresowana w całej UE, trudno nie doceniać wagi tego problemu. Oczywiście gry nie usuwają źródeł stresu, ale jak widać z raportu wielu osobom pomagają sobie z nim radzić – podsumowuje prof. Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS).

Granie w gry rozwija umiejętności

Oprócz pozytywnego wpływu na zdrowie psychiczne, gry wideo pomagają w rozwijaniu cennych umiejętności życiowych.

  • Prawie trzy czwarte graczy na całym świecie zgadza się, że gry wideo mogą poprawić kreatywność. Co ciekawe w Polsce odsetek ten jest nawet większy (81%)
  • Na całym świecie 69% graczy zgadza się, że gry wideo uczą rozwiązywania problemów, rozwijają umiejętności poznawcze, pracę zespołową i współpracę.
  • Gry wideo krzewią także zdolności adaptacyjne i umiejętności komunikacyjne, co potwierdza odpowiednio 65% i 60% graczy na całym świecie.

Raport Power of Play dostępny jest tutaj

Źródło: informacja prasowa