Vi sitter här I venten och spelar lite DotA.
I hear you, man.
Vi sitter här I venten och spelar lite DotA.
I feel you, man.
Vi sitter här I venten och spelar lite DotA.
Ĺ pushar pĺ ĺ smeker,
med motstĺndet vi leker.
Vi sitter här I venten och spelar lite DotA.
Ĺ springer runt ĺ creepar,
och motstĺndet vi sleepar.
Let's get it on.
Następnie refren x1000
Co to DotA?[end]
Powyższy zbiór elficko brzmiących słów to nic innego jak wiersze piosenki "Vi sitter här I venten och spelar lite DotA", szwedzkiego wykonawcy trance-pop :szwecja: Basshuntera. Blondwłosy dj z zespołem Tureta, wyrzucający z siebie więcej przekleństw na minutę niż wasz dzielnicowy przez cały dzień, pierw wsławił się melancholijnym "Boten Anna", po czym postanowił wtórować przebojowi i zaczął wykorzystać dźwięki zasłyszane w komputerze. Do monitora przykuła go jego choroba. Poniekąd to dzięki niej na dyskotekach w Europie i w niektórych zakamarkach świata rozbrzmiewa utwór, a właściwie hymn graczy Defense Of The Ancients, niezwykle popularnej modyfikacji do Warcrafta III.
Matthieu Dallon, szycha ESWC i głowa Games Services - zespołu organizującego "Elektroniczne Mistrzostwa Francji", zdefiniował Warcraft III jako "szachy w fantastycznym świecie Władcy Pierścieni". Trzeba przyznać, że jest to dość trafne określenie, niemniej opisu Doty, nie da się zmieścić w jednym zdaniu.
Madness? This... is... DOTA!
Charakterystyczną innowacją W3 w stosunku do swych poprzedniczek, jak i często porównywanego StarCrafta, jest położenie nacisku na bohaterów. To głównie od nich zależy zwycięstwo w pojedynczych starciach i w całej batalii. O ile w tych grach liczy się nie tyle masa, co odpowiednie wymieszanie i dobór poszczególnych jednostek, tak w Docie cała rozgrywka toczy się wokół herosa, rozwijania jego umiejętności, kompletowania ekwipunku, uzyskiwanego w trakcie gry doświadczenia, nabijania poziomów, i innych herosów. Herosi w tej grze to podstawa.
Mecze toczone są na mapie, którą przecina wyschnięte koryto rzeki, jest cała zalesiona, a w lesie, jak to w lesie, można znaleźć różnego rodzaju grzybki, stworki, a nawet zakamuflowane sklepy; na jej obu krańcach znajdują się dwie przeciwne sobie i rywalizujące o panowanie nad baśniowym światem koalicje, siły zła i dobra, jakże by inaczej. Bohaterowie z Sentinel (ta dobra) i Scourge (ta zła) przesiadują sobie w tawernach i delektują się błogim spokojem przy ich ulubionych trunkach. Do momentu rozpoczęcia wojny.
W Dotę grywa się w formacie 5na5, podobnie jak w Counter-Strike'u, każdemu zawodnikowi przypada jakaś pozycja. Są agresorzy, obrońcy, pomocnicy. Podział herosów opiera się jednak głównie na kategoriach: strzelec, wojownik, mag. Dystans odgrywa kluczową rolę w każdym starciu. Dlatego pomysłodawcy Doty zaimplementowali w każdej ze wszystkich postaci arsenał umiejętności i unikalnych czarów. Są zatem zatrute dzidy, magiczne kule ala Kamehameha z Dragonball, poteżne wyładowania elektryczne, tj. pioruny i zatrzęsienie innych czarów zadających niebotyczne obrażenia przeciwnikowi .
Możnaby zatem stwierdzić, że DotA to trochę takie szachy w świecie World of Warcraft na koksie. Ultraszybkie nabijanie poziomów, średnio jeden na dwie i pół minuty, aż do osiągnięcia 25 levelu, co jak łatwo obliczyć trwa około godziny, czyli mniej więcej tyle co przeciętny mecz. Poza herosami z drużyny po środku i po bokach mapy, z obu twierdz, wybiegają jednostki pomocnicze, stwory lasu i nieumarłe bestie toczące zawziętą i nieustanną przepychankę. Ubijanie tego stada jest - obok zabijania przeciwnych bohaterów - najlepszym sposobem na szybkie osiągnięcie wysokie poziomu.
I to by było w zasadzie na tyle. Prawda, że proste? W praktyce niezupełnie. Mnogość i zróżnicowanie postaci wielorako wpływa na rozgrywkę. Nie ma to jednak jak dobrze zgrany zespół. Fora serwisów traktujących o Docie, zalewane są kompozycjami bohaterów, "build-ami" jak w przypadku klasycznych strategii rozgrywanych w czasie rzeczywistym. To nie turówka, każda zwłoka może kosztować życie nasze, bądź przyjaciela, a także zadecydować o ostatecznym rezultacie spotkania. Dlatego lepiej przyswoić sobie przed rozpoczęciem meczu takie skróty jak "roschan", "creep", "eul" czy "l2p" ;) Pomocną dłoń odnajdziecie w słowniku terminów Warcrafta v.1.4 autorstwa Piotra Peter BlahyPL - [url=https://www.cidernet.pl/~peter/slownik/slownik.html]o tutaj[/url].
Za najlepsze klany na świecie uchodzą czołowe drużyny z Rosji i Stanów Zjednoczonych, gdyż to właśnie w tych regionach scena Doty ma się najlepiej. Na takich turniejach jak ASUS OPEN w Moskwie, czy podczas Cyberathlete Professional League niemal stale obecny jest ums Defense Of The Ancients, co tylko świadczy o jego popularności i wzrastającym prestiżu.
Miesiąc temu elitarny klan :usa: Team Pandemic zmierzył się z jedną z europejskich potęg, z :rosja: Team Say Plz w ramach kwalifikacji do Electronic Sports League: International DoTa Premiership Series Season I. Dość powiedzieć, że Amerykanie przegrali z kretesem.
Źródła: dota-allstars.com, cyberfight.ru, gotfrag.com, ampedsports.com, dota.boo.pl, netwars.pl, esl.eu/eu/dota, youtube.com, mp3lyrics.org, [url=https://forums.thecpl.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=3;t=001224]forums.thecpl.com[/url] i parę innych adresów, które wyleciały mi z głowy.
A! I najważniejsze. Najnowszą stabilną wersję, jak również nieco starszą używaną w ligach, Dotę ściągnięcie z [url=https://www.getdota.com]www.getdota.com[/url].