Ogólne statystyki

Czas i miejsce akcji

W pierwszej sekcji zajmiemy się bardziej ogólnymi statystykami – jeśli chcecie zapoznać się z rankingami konkretnych graczy, drużyn albo bohaterów, czyli tymi, jakie standardowo serwuje Aga Żyto w ramach Kącików Statystycznych, możecie przewinąć ten fragment. A jeśli ciekawi Was na przykład siła niebieskiej lub czerwonej strony albo średni czas gry, to te znajdziecie tuż poniżej.

Czas gry
Średnia
Najkrótsza Najdłuższa
31:13
23:20 41:16
KC vs TL KC vs HLE
  • Najszybsza gra odbyła się już pierwszego dnia First Stand, zaś najdłuższa przedostatniego dnia fazy grupowej. W obu brało udział Karmine Corp (i obie wygrało).
  • Najkrótsza seria rozegrana została między Hanwha Life Esports i CTBC Flying Oyster – trwała tylko 51 minut i 48 sekund. To też jedyna seria, w której wszystkie gry trwały mniej niż pół godziny.
  • Tylko jedna gra do rozstrzygnięcia potrzebowała więcej niż 40 minut. Ta sama gra jako jedyna zakończyła się przegraną drużyny, która pierwsza zdobyła inhibitor oraz Duszę Smoka.
Procent wygranych w zależności od strony
NIEBIESKA
45,7% (16/35)
CZERWONA
54,3% (19/35)
Pierwszy/pierwsza
(siwym kolorem zaznaczono procent gier, w których nie została zabita żadna z danych bestii)
krew 42,9% 57,1%
wieża 51,4% 48,6%
inhibitor 42,9% 57,1%
smok 31,4% 68,6%
Herold 60% 40%
Atakhan 51,4% 48,6%
Baron 31,4% 51,4%
Dusza Smoka 11,4% 22,9%
Starszy Smok 5,7% 5,7%
Meczów zakończonych przewagą
(siwym kolorem zaznaczono procent gier, w których nie została zabita żadna z danych bestii lub w których obie drużyny uzyskały taką samą liczbę w danej kategorii, co uniemożliwia rozstrzygnięcie silniejszej strony)
zabójstw 45,7% 54,3%
wież 42,9% 57,1%
smoków 25,7% 62,9%
Baronów 31,4% 51,4%
Starszych Smoków 5,7% 5,7%
Łącznie
zabójstw 46,6% (480) 53,4% (549)
wież 47,9% (193) 52,1% (210)
smoków żywiołów 39,7% (56) 60,3% (85)
Czerwi Pustki 67,1% (141) 32,9% (69)
Baronów 38,2% (13) 61,8% (21)
Starszych Smoków 60% (3) 40% (2)
  • Znacznie większą kontrolą smoków żywiołów wykazały się drużyny grające po czerwonej stronie – z kolei te zaczynające z niebieskiego narożnika lepiej sobie radziły z Czerwiami Pustki.
  • Tylko w czterech grach został zabity choć jeden Starszy Smok – aż dwa padły w starciu pomiędzy Karmine Corp z Hanwha Life Esports, które też było najdłuższą potyczką podczas First Stand.
  • Jedynie w dwóch seriach triumfowała wyłącznie jedna strona – w obu przypadkach był to red side.

Co tu robić, co tu robić...

Teraz przyjrzymy się "warunkom zwycięstwa" – nieoficjalnym oczywiście, bo jedynym warunkiem jest tak naprawdę zdobycie wrogiego Nexusa. Niemniej droga do niego nie jest usłana różami ani różyczkami i trzeba się napocić, aby zyskać przewagę. Jakie obiekty na mapie lub wydarzenia procentowo najczęściej zapewniały zwycięstwo? Tego dowiecie się z poniższej tabeli.

Wygranych po zdobyciu:

Pierwszego/pierwszej:
krwi 62,86%
wieży 65,71%
inhibitora 97,14%
smoka 57,14%
Herolda 74,29%
Atakhana 88,57%
Barona 96,55%
Duszy Smoka 91,67%
Eldera 100%
Większej liczby:
zabójstw 100%
wież 97,14%
smoków 87,1%
Baronów 96,55%
Elderów 100%
  • Hanwha Life Esports jest jedyną drużyną, która przegrała po zdobyciu pierwszego inhibitora i Duszy Smoka, a także po zdobyciu pierwszego Barona – w dwóch pierwszych przypadkach w grze z Karmine Corp, w ostatnim zaś z Teamem Liquid Honda.
  • Jedyną grą, w której zespół z większą liczbą zdobytych wież ostatecznie przegrał była – a jakże – ta pomiędzy HLE i KC. Żadna gra nie zakończyła się natomiast porażką ekipy z większą liczbą zabójstw, w żadnej też obie strony nie zgarnęły tyle samo eliminacji.
  • W samej fazie grupowej więcej było gier, gdzie zespół po zabiciu pierwszego smoka ostatecznie przegrywał. Ogólny wynik zmienił się dopiero za sprawą play-offów, gdzie zdobywcy pierwszego drake'a wykazali się 75-procentowym współczynnikiem sukcesu.

Smoki żywiołów i żywioły smoków

Teraz krótki fragmencik dla fanów (matematyczno-statystycznej) sprawiedliwości w kwestii losowości. Jednym z elementów podlegającym bóstwom RNG są żywioły smoków. Czy doświadczyliśmy jakichś anomalii? Cóż, tak, choć w zasadzie nie aż tak gigantycznych. Jeszcze krótka notka: w kwestii Duszy liczyliśmy również te, które nie zostały zdobyte – wystarczy, że wiedzieliśmy, jakiego żywiołu ona będzie (co oznacza przymus zabicia przynajmniej dwóch smoków w grze).

Łącznie
19,9%
(28)
15,6%
(22)
22%
(31)
12,1%
(17)
11,3%
(16)
19,1%
(27)
Pierwszy
8,6% 11,4% 20% 11,4% 17,1% 31,4%
Dusza
28,6% 14,3% 20% 17,1% 5,7% 14,3%
Legenda
Infernal
Piekielny
Mountain
Górski
Cloud
Podniebny
Ocean
Oceaniczny
Hextech
Hextechowa
Chemtech
Chemtechowa
  • Już podczas pierwszego dnia zmagań aż cztery razy doświadczyliśmy Chemtechowej Smoczycy jako pierwszej. Od tego czasu pojawiała się w leżu smoka jako pierwsza już tylko raz dziennie, aż do półfinałów, gdzie doświadczyliśmy tego dwukrotnie.
  • Również pierwszego dnia zmagań oglądaliśmy wyłącznie Dusze Piekielne i Podniebne, a drugiego dnia – wyłącznie Piekielne.
  • Hextechowa Dusza nie tylko pojawiała się najrzadziej, ale też jako jedyna nie została zdobyta ani razu.

Kto pierwszy, ten (nie zawsze) lepszy

Co było mniej więcej potrzebne do wygrywania już wiemy, wiemy też, jak długo trwały gry. A jak długo trwało, zanim uczestnicy First Stand wskoczyli w wir walki albo zanim przełamali obronę wroga? Tym zajmiemy się w następnej części, poświęconej właśnie pierwszym krwiom, cegłom i... cegłom inhibitora.

Najwcześniej Średnio Najpóźniej
krew 0:34 4:37 12:43
wieża 11:37 15:25 18:23
40% —— 11,4% ——  48,6%
inhibitor 18:55 29:12 39:14
17,1% —— 54,3% ——  28,6%
  • Przy średnim czasie gry na poziomie 31 minut można stwierdzić, że pierwsza wieża była niszczona mniej więcej w połowie każdej z gier.
  • Tylko w dwóch grach pierwsza krew została przelana jeszcze przed wybiciem pierwszej minuty.
  • Tylko cztery razy pierwsza wieża padła na środkowej alei – trzykrotnie dokonało tego Hanwha Life Esports, a raz CTBC Flying Oyster.

Staw, jezioro, a może i ocean

Na koniec tej części artykułu, którą poświęciliśmy ogólnym wyliczeniom, zajrzymy do puli postaci i sprawdzimy, jaka jej część była wykorzystana. Dla przypomnienia, aktualnie grywalnych postaci jest 170 – to znaczy dosłownie grywalnych, czyli możliwych do wyboru, a nie wystarczająco silnych. Choć akurat przy Fearless Drafcie trzeba ciągle obniżać poprzeczkę tego, co możemy uznać za grywalne.

Wybranych co najmniej raz Tylko zbanowanych Pominiętych
Suma 84 4 82
Procent całej puli 49,4% 2,4% 48,2%
  • Czterema postaciami, które były zbanowane, ale ani razu nie pojawiły się na Rifcie, są Lillia, Lulu, Seraphine oraz Zac.
  • W jedynej pełnej serii BO5 pojawiły się dwa nowe wybory, które ani wcześniej w First Stand, ani do końca turnieju, nie pojawiły się już ani razu. Były to Nilah oraz Senna.

Jakie postacie były ogółem najczęściej wybierane podczas First Stand? Którzy gracze wykazali się największym KDA? Jakie zespoły były najbrutalniejsze? Te statystyki przygotowała już Aga Żyto, której oddaję głos – oto prawdziwa część Kącika Statystycznego.


Statystyki zawodników

Mistrzowie First Stand nie dopuścili nikogo do głosu

Nie było chyba jeszcze przypadku w historii kącików statystycznych, żeby cała topka została zdominowana przez reprezentantów jednej drużyny. Aż do teraz – najlepsza piątka First Stand pod względem KDA składa się wyłącznie z graczy Hanwha Life Esports. Zwycięzcy turnieju nie pozostawili wątpliwości, że nie mieli sobie równych, deklasując wszystkich rywali. Wśród bohaterów tego zestawienia najbardziej wyróżnił się Park "Viper" Do-hyeon i to właśnie on znalazł się na pierwszym miejscu. Dwa pozostałe stopnie podium okupują kolejno Kim "Zeka" Geon-woo oraz Han "Peanut" Wang-ho. Co ciekawe, najgorzej nie wypadł wcale Yoo "Delight" Hwan-joong, choć przeważnie to właśnie wspierającym obrywa się najmocniej w kwestii licznych śmierci. Tym razem na piątej lokacie uplasował się jednak toplaner HLE, Choi "Zeus" Woo-je.

KDA
Viper, HLE, First Stand 2025fot. Riot Games/Moon Suwon 1. | Viper | Park Do-hyeon
KDA: 8,67
Hanwha Life Esports

2. Zeka 3. Peanut 4. Delight 5. Zeus
KDA: 6,61 KDA: 6,28 KDA: 5,1 KDA: 5,03

Europejczycy potrafią farmić

Przedstawiciele Hanwhy nie byli już tak dominujący przynajmniej w kwestii farmienia. W rankingu pojawił się bowiem tylko Viper, zgarniając dla siebie srebrny medal. Złoty powędrował zaś do rodzynka z League of Legends EMEA Championship, Caliste "Caliste" Henry'ego-Henneberta. Zresztą francuski strzelec nie był wcale aż takim rodzynkiem, bo na czwartej pozycji znalazł się jeszcze jego towarzysz z Karmine Corp – Vladimiros "Vladi" Kourtidis. Trzecie miejsce zajął natomiast Chiu "Doggo" Tzu-Chuan, marksman CTCB Flying Oyster, a piąte przypadło Yu "JackeyLove'owi" Wen-Bo z Top Esports. Wychodzi więc na to, że niemal każdy zespół miał coś do powiedzenia. Oprócz Teamu Liquid.

Średnia zabitych stworów na minutę
Caliste, Karmine Corp, LEC 2025fot. Riot Games/Michał Konkol 1. | Caliste | Caliste Henry-Hennebert
CSPM: 9,55
Karmine Corp

2. Viper 3. Doggo 4. Vladi 5. JackeyLove
CSPM: 9,36 CSPM: 9,06 CSPM: 9,05 CSPM: 9,03

Wisienka na torcie środkowej alei

Ale i dla reprezentantów LoL Championship of The Americas znalazła się nagroda pocieszenia. I to nawet nie taka marna, bo Sean "Yeon" Sung załapał się na brązowy medal w zestawieniu zawodników z najwyższą średnią zadawanych obrażeń. Jeśli chodzi o ilość, to w tej kategorii zdecydowanie prym wiedli strzelcy. Na drugiej lokacie mamy wszak Vipera, na czwartej – Doggo, a piątą zaklepał sobie JackeyLove. A jak mowa o jakości, to na samym szczycie zameldował się dla odmiany środkowy Hanwhy, Zeka, jako jedyny przekraczając próg 800 DPM. Co interesujące, liczby te na First Stand były sporo niższe niż wcześniejsze rekordy na lokalnych podwórkach. Przypomnijmy, że chociażby pod koniec zimowego splitu LEC Matyáš "Carzzy" Orság cieszył się współczynnikiem powyżej tysiąca.

Średnia zadawanych obrażeń na minutę
fot. Riot Games/Christina Oh 1. | Zeka | Kim Geon-woo
DPM: 801,3
Hanwha Life Esports

2. Viper 3. Yeon 4. Doggo 5. JackeyLove
DPM: 781,7 DPM: 775,2 DPM: 756,8 DPM: 726,6

Najbogatsi uczestnicy First Stand wcale nie tacy bogaci

Wracamy na podwórko, na którym rządzą mistrzowie. Co prawda nie stuprocentowo, jak miało to miejsce w tabeli KDA, ale 80% najbogatszych obywateli Summoner's Riftu w 15. minucie stanowili gracze HLE. Najbardziej wypchanym portfelem w porównaniu do swoich przeciwników mógł cieszyć się Peanut, choć Zeka i Zeus uczciwie deptali swojemu leśnikowi po piętach. Oczko poniżej podium uplasował się z kolei Viper, a w zaszczytnym gronie zabrakło miejsca dla Delighta. Na piątym miejscu znalazł się wszak, dość niespodziewanie, Eain "APA" Stearns. Ponownie trudno jednak mówić tu o ogromnych early game'owych przewagach – biorąc pod uwagę, w jak czysty sposób Hanwha przebrnęła przez cały turniej, liczby te nie robią wielkiego wrażenia.

Średnia przewaga w złocie w 15. minucie
Peanut, HLE, First Stand 2025fot. Riot Games/Christina Oh 1. | Peanut | Han Wang-ho
GD@15: 363
Hanwha Life Esports

2. Zeka 3. Zeus 4. Viper 5. APA
GD@15: 351 GD@15: 314 GD@15: 208 GD@15: 143

Statystyki drużyn

Mistrzowie Chin najedli się wstydu

Realna różnica wybrzmiewa jednak w aspektach drużynowych. A że udział w turnieju brało tylko pięć ekip, to trzy najbliższe zestawienia dadzą nam pełen ogląd na wszystkich uczestników. W rankingu KD Hanwha Life Esports bez żadnych zaskoczeń objęło stołek lidera, prześcigając kolejne CTBC Flying Oyster o aż 0,77. Na dodatek na Ostrygach kończy się lista formacji z pozytywnym współczynnikiem. Pozostała trójka, złożona kolejno z KC, Liquid oraz TES spadła bowiem znacznie poniżej jedynki. Mistrzowie LoL Pro League zresztą całkowicie się w tej kwestii skompromitowali, notując "zawrotny" wynik w wysokości 0,58 KD.

KD (drużyny)
1. | Hanwha Life Esports 2. CTBC Flying Oyster
KD: 1,12
3. Karmine Corp
KD: 0,86
4. Team Liquid Honda
KD: 0,67
5. Top Esports
KD: 1,89 KD: 0,58

Yeon posmakował elohell

HLE było również najbrutalniejszym z zespołów, niebezpiecznie zbliżając się do pułapu 3000 DPM. Pod tym względem również Top Esports znalazło częściowe odkupienie, lądując na drugim miejscu w tabeli. Środek tabeli w postaci Karmine Corp i CTBC Flying Oyster poróżniło zaledwie 21 punktów, a za największą przepaścią znalazł się Team Liquid. Reprezentanci Ameryki "wyklikiwali" średnio niemal 300 obrażeń na minutę mniej od CFO i ponad 600 mniej od Hanwhy. A skoro w rankingu indywidualnym strzelec TL zajął trzecie miejsce, to strach pomyśleć, jak niewiele musieli robić jego kompani.

Średnia zadawanych obrażeń na minutę (drużyny)
1. | Hanwha Life Esports 2. Top Esports
DPM: 2758
3. Karmine Corp
DPM: 2614
4. CTBC Flying Oyster
DPM: 2593
5. Team Liquid Honda
DPM: 2972 DPM: 2318

Książe First Stand i czterech żebraków

Przy okazji graczy mówiliśmy o niewielkich wariacjach w złocie? Proszę bardzo – oto absolutne zaprzeczenie tamtej tezy. HLE jako jedyna ekipa zakończyła First Stand z realną przewagą funduszy w 15. minucie gry. Pozostała czwórka bije się natomiast nie o prowadzenie, a o jak najmniejszy deficyt. Całkiem zaskakujący zdaje się fakt, że najgorzej pod tym względem wypadło KC, przegrywając średnio 540 sztuk złota po upływie kwadransa. Przedostatnią lokatę zajęło zaś CFO, przez wielu (raczej słusznie) traktowane jako trzecia najlepsza drużyna tego turnieju. Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się TES i TL, niemal zrównując się wynikiem. Ale zamiast medali i tak należałyby im się rózgi.

Średnia przewaga w złocie w 15. minucie (drużyny)
1. | Hanwha Life Esports 2. Top Esports
GD@15: -306
3. Team Liquid Honda
GD@15: -315
4. CTBC Flying Oyster
GD@15: -460
5. Karmine Corp
GD@15: 1338 GD@15: -540

Statystyki bohaterów

Kassadin? Kassawin

A skoro za nami pierwszy międzynarodowy turniej z trybem fearless, to pora przejść do głównych bohaterów tego motywu, czyli... bohaterów. Tym razem nie wypada oceniać postaci przez pryzmat liczby występów – chodzi wszak właśnie o to, by jak najwięcej niszowych czempionów ujrzało światło dzienne. Pominiemy zatem narzekanie na to, że piątka herosów z najwyższym KDA pojawiła się na Rifcie zaledwie raz (ale tak właśnie się stało). I faktycznie w minionych miesiącach nie mieliśmy sposobności oglądać ich zbyt często. Ex aequo na pierwszym miejscu znaleźli się Kassadin oraz Nami, prowadzeni przez Zekę i Jo "CoreJJa" Yong-ina. Trzecią lokatę okupuje wspólnie lore'owe małżeństwo, Lucian wraz z Senną, którymi kierowali Yeon i Raphaël "Targamas" Crabbé. Oczko niżej mamy z kolei Xayah, za której wynik odpowiedzialny był Viper.

KDA (bohaterowie)
1. | Kassadin 1. | Nami
KDA: 18 KDA: 18

3. Lucian Senna 5. Xayah
KDA: 17 KDA: 17 KDA: 13

Gdzieś już to widzieliśmy

Meta niestety bywa bezlitosna. Nie uświadczyliśmy żadnej wielkiej rewolucji i przetasowania w priorytetach, jeśli chodzi o drafty. Z plusów: Skarner nie powrócił na tron. Nie znaczy to oczywiście, że trenerzy i gracze całkowicie zrezygnowali z jego usług – Pustynny Suweren wciąż ma się dobrze i ostatecznie zakończył walkę o prezencję na czwartym miejscu, procentowo zrównując się z Ezrealem. Na lokatach 2-3. uplasowali się Kalista oraz Rumble, postacie również świetnie znane z dominacji w regionach. Miano najbardziej rozchwytywanej bohaterki wędruje natomiast do Vi, która pojawiła się w każdej grze tego turnieju. Czy to w formie wyboru, czy też bana lub wykluczenia spowodowanego formatem.

B – suma banów, P – suma wyborów, F – suma banów w ramach trybu Fearless Draft

Prezencja w drafcie (bohaterowie)
Vi 1. | Vi
PB%: 100%
(10B-11P-14F)

2. Kalista 3. Rumble 4. Skarner 5. Ezreal
PB%: 97,1%
(25B-5P-4F)
PB%: 97,1%
(12B-8P-14F)
PB%: 94,3%
(19B-8P-6F)
PB%: 94,3%
(2B-13P-18F)

Ostrze Darkinów przecięło rywali w pół

A czy wspomniane priorytety przełożyły się na skuteczność owych postaci? Cóż, nie do końca. Jeden jedyny... Skarner... znalazł się w obu zestawieniach i do spółki z Maokaiem oraz Ashe podzielił się drugim miejscem, zwyciężając w sześciu na osiem gier. Lepszy od wspomnianej trójki (z jakkolwiek popularnych wyborów, rzecz jasna) okazał się jedynie Aatrox, wygrywając ponad 83% meczów. A tychże było sześć – nietrudno zatem wydedukować, że Ostrze Darkinów zaznało goryczy porażki zaledwie raz. Strzałem w dziesiątkę był również wybór Varusa. Ten może i wygrał "tylko" 70% swoich spotkań, ale zameldował się w grze aż dziesięciokrotnie, a przy takim wyniku znacznie trudniej utrzymać winratio.

Współczynnik wygranych (bohaterowie – minimum 5 występów)
1. | Aatrox
Win%: 83,3%
(5-1)

2. Skarner Maokai Ashe 5. Varus
Win%: 75%
(6-2)
Win%: 75%
(6-2)
Win%: 75%
(6-2)
Win%: 70%
(7-3)

Artykuł przygotowany na bazie danych z serwisów Leaguepedia oraz GamesOfLegends


Podsumowanie First Stand 2025 znajdziecie w naszej relacji tekstowej, do której przeniesie was poniższy baner:

First Stand 2025