Rywalizacja i współzawodnictwo na polu rozrywki towarzyszą nam od zawsze. Od tysięcy lat ludzie grają, walczą i konkurują ze sobą w wielu dyscyplinach i na wielu płaszczyznach. Zawsze też cel jest jeden - wygrana i pokonanie innych, bycie najlepszym. Każda forma rywalizacji odbywa się na podstawie pewnych przyjętych wcześniej zasad i regulacji mających uczynić ją bardziej zrozumiałą, łatwiejszą i oczywiście uczciwą. Zawsze też byli ludzie, którzy pragnienie zwycięstwa stawiali ponad dobrą zabawę i uczciwość.
Niemniej jednak te właśnie jednostki negatywnie wpływają na wszystkie formy rywalizacji, dlatego ci, którzy życzą sobie po prostu dobrze się bawić robią wszystko, by te jednostki wykluczyć. Brutalnie faulujący piłkarz dostaje czerwoną kartkę, a sprinter używający niedozwolonych środków pobudzających zostaje wykluczony z biegu. E-sportowiec, mówiąc już naszym żargonem, dostaje bana.
Co to za regulacje? W jaki sposób sprawdza się czy zawodnik postępuje uczciwie? Mecz piłki nożnej nadzoruje kilku sędziów, a sprinterom pobiera się krew do analizy badając ją pod kątem obecności niedozwolonych substancji i środków. W naszym e-sportowym światku pomaga nam oprogramowanie anty-cheaterskie.
No właśnie - tylko pomaga, bo tak samo jak sędzia czy wykwalifikowany laborant to zawsze człowiek podejmuje decyzję dotyczącą wykluczenia gracza z rozgrywek, lub pozwolenia mu na ich kontynuowanie - to nie program banuje gracza - on tylko zgłasza, że coś jest nie tak, a człowiek to sprawdza, weryfikuje i podejmuje decyzję. To jest najważniejsza rzecz którą powinieneś wiedzieć o ESL Wire Anty Cheat. Tyle tytułem wstępu przejdźmy zatem do sedna sprawy.
[center]
Czym jest ESL Wrie Anty-Cheat? |
[/center]
Jest to narzędzie wspomagające w wykrywaniu oszustwa w rozgrywkach gier komputerowych prowadzonych przez Electronic Sports League. Idąc za regulaminem "ESL Wire" możemy dowiedzieć się, że program, który świadomie i dobrowolnie instalujemy na swoim komputerze, akceptując wcześniej wspomniany regulamin, korzysta z następujących informacji o naszym komputerze:
[center]
Informacje ogólne:
Ścieżka gry:
Dodatkowo oprócz użytych konfiguracji do serwera Turtle przekazane zostaną losowo zrobione zrzuty ekranu z okresu, w którym program prowadził nadzór. |
[/center]
A jak to działa? Prześledźmy ten proces od początku do końca.
Program wymagany jest we wszystkich rozgrywkach prowadzonych przez Electronic Sports League, co można wyczytać w regulaminach gier. Każdy gracz uruchamia go samodzielnie przed rozpoczęciem meczu. I teraz bardzo ważna sprawa - do tego czasu uruchomiony program nie wysyła informacji o stanie naszego komputera, dopiero w momencie uruchomienia nadzoru konkretnego meczu EWAC rozpoczyna gromadzenie wymienionych wyżej informacji. Wysyła do bazy Turtle Entertainment GmbH log. Sytuacja powtarza się w przypadku zakończenia nadzoru, tym razem wysyłany jest również raport z losowo wybranymi zrzutami ekranu. I w większości przypadków na tym się kończy. Mecz jest rozegrany, wynik wpisany, punkty przyznane - mądry uczciwy gracz może kontynuować zabawę.
Niemądry / nieuczciwy natomiast powinien czuć się niepewnie, bo ok 1000 kilometrów dalej zapala się czerwona lampka sygnalizując, że coś jest nie tak i należy się temu przyjrzeć. W ESL Wire Anty Cheat, oczywiście poza prawidłowo rozegranym meczem, istnieją 3 poziomy zagrożeń i komunikatów, które otrzymują Administratorzy pracujący przy
tym programie. Są to:
Poziom 1 - błąd hardware'owy / software'owy, co znaczy tylko tyle, że na komputerze gracza wystąpił jakiś błąd - czy to karty graficznej, czy programu antywirusowego - możliwości jest wiele, jednak żadna nie jest traktowana jako próba oszustwa.
Poziom 2 - szkodliwe oprogramowanie, czyli wirus, trojan czy inny szkodnik - ale nie hax.
Te dwa poziomy mają funkcję jedynie informacyjną - na ich podstawie administratorzy nie podejmują żadnych kroków, tylko odnotowują je sobie w pamięci.
Najważniejszy poziom zagrożenia to poziom 3 i zgłaszany jest tylko wtedy, gdy ESL Wire wykryje program cheaterski. Żeby Wam to ładnie zobrazować zasugeruję byście wyobrazili sobie komunikat programu antywirusowego, który informuje Was, że na komputerze wykryto wirusa. Ja ostatnio podłączyłem pendrive'a znajomych i właśnie mój avast z wielką pompą ostrzegł mnie, żebym się tego pozbył.
Tak samo EWAC poinformował administratorów, że:
[center]
W meczu X wykryto program Y oznaczony w bazie danych jako Z. |
[/center]
Bo musicie wiedzieć, że EWAC, dokładnie tak jak mój avast, wykrywa tylko to, co ma oznaczone w swojej bazie i co z całą pewnością jest programem wspomagającym i zabronionym w rozgrywkach ESL. Na tym kończy się jego rola. Ja komunikat avasta zignorowałem, bo pilnie musiałem zgrać dane z tego pendrive'a, ale admini Turtle Entertainment pracujący w Kolonii nie ignorują takich zgłoszeń. Oni je bardzo uważnie weryfikują. Jak wygląda ta część wyłapywania i wykluczania oszustów?
Dwóch adminów niezależnie od siebie sprawdza dane zgłoszenie na podstawie logów i procesów z komputera gracza wysłanych przez program. Tylko w przypadku, gdy obaj wskażą ten sam program cheaterski, tę samą przyczynę alarmu, gracz zostaje zbanowany - i podkreślam to jeszcze raz - banuje człowiek, dlatego stwierdzenia, że programowi nie można ufać i że banuje na ślepo jest po prostu bzdurą.
Tyle jeśli chodzi o samą procedurę, która faktycznie jest bardziej złożona - administratorzy mają swoje wytyczne i standardy, według których muszą postępować sprawdzając zgłoszenia, a programiści na bieżąco monitorują funkcjonowanie samego programu, czy wszystko z nim OK. Teraz skupmy się na przyjętych zasadach i normach panujących w lidze ESL i jakie ustanowiła sobie firma Turtle Entertainment.
[center]
Każdy gracz musi być absolutnie czysty! |
[/center]
Ciężko znaleźć w tym prostym stwierdzeniu coś niezrozumiałego. Gdy EWAC w trakcie rozgrywania meczu ESL (bo tylko wtedy monitoruje działanie naszego komputera i tylko wtedy wysyła raporty) w procesach systemu znajdzie taki, który widnieje w jego bazie jako CHEAT i administratorzy po sprawdzeniu logów również to potwierdzą, przyznawany jest ban. W czasie rozgrywania meczu nie wolno mieć uruchomionego żadnego programu, skryptu czy narzędzia ułatwiającego rozgrywkę. I nie ma tu żadnego znaczenia czy gracz uruchomił to świadomie, czy też włączyło się samo, czy może włączył ktoś inny. Podobnie jak to, czy gracz go używał czy nie. Tego po prostu nie da się udowodnić. Jedynym istotnym dowodem log w którym widać uruchomione niedozwolone oprogramowanie.
Jak uniknąć bana?
Po pierwsze trzeba być absolutnie czystym, a po drugie trzeba dbać, by w meczu ESL, mając świadomość, że nadzoruje go program anty-cheaterski nigdy nie mieć uruchomionego nic co może budzić wątpliwości. Prawda, że proste?
Sytuacje wątpliwe mogą być w pewnym stopniu zrozumiała w przypadku tak zwanych casual gamers, ale gracze uważający się za profesjonalnych, biorący udział w rozgrywkach wyższego szczebla - np ESL Pro Series - muszą bardzo dbać o to, by nie narażać się na takie sytuacje. Nikt nie będzie dociekał z jakiego powodu na komputerze znajdowało się coś, co nie powinno się tam znajdować. I tyle.
Na zakończenie przedstawiam Wam moją krótką rozmowę z Christophem Burrem - Community Managerem and Product ownerem ESL Wire. Myślę, że jego odpowiedzi również rozwieją wiele wątpliwości, jakie mogą mieć gracze ESL. Tłumaczenie wywiadu znajdziesz tutaj (klik!).
[center]
Jakub Stępień: Hello, at the beginning could you tell us what was the purpose of creating ESL Wire? Christoph Burr: Our older anticheat, ESL Aequitas was no longer up to the standards and goals we had set ourselves for our anti cheat and so in 2010 we started the development of ESL Wire with the help of anti-virus technology we acquired. Many people think and fears at the same time that the Wire monitors and reports your computer work without interruption, even if we do not play ESL matches. Is this true? This is not true. ESL Wire is only active when you start a match with ESL Wire. I would like to dispel certain doubts, which also appears on several occasions – Is ban admitted by ESL program or a man? ESL Wire provides us the information if a cheat was found or not. This information is then checked and confirmed by a Turtle Entertainment Employee who then passes on the positive player id to admins. How wire indicates that something is wrong and how it approaches the administrator? Could you briefly describe for us this procedure? We can not go into much detail, but you can compare it to an anti virus that lets us know if it found something suspicious. Then the suspicious hit will be checked and confirmed from our employees. Why detailed logs or screenshots of the app are not available for players? Cheater and Cheat programmers would know then how to avoid detection based on trial and error. We want to fight cheaters and cheat programmers, not give them the tools to make their cheats better at not being detected. I’m guessing, that’s the same reason the list of applications, processes and cheats placed in Wire database isn’t available for third party. Correct, only the ESL Wire employees have access to this information for the reasons mentioned above. Let’s talk about statistics then, how many administrators manage ESL Wire? At the moment 5 Turtle Employees are working on Wire Anti-Cheat (3 Developer and 2 Community Manager including myself) They are supported by 5 ESL Master Admins Slayer, David, Baaschi, Dartdiddl and Mercury who take care about Fake accounts and ban the players who were set on guilty by Turtle. Important: Only Turtle employees have access to the Wire Anti-Cheat Logs, no Admin or Volunteers. What is the percentage of inconsistencies it finds. To give you some numbers: Out of the 1 million matches played in 2011 ESL Wire found 2000 Unique cheaters accompanied with over 1500 fake accounts tied to these cheaters who tried to play again on ESL. From these one millions of matches we had 60.000 suspicious hits that lead to the cheaters mentioned above. And how many cheaters were caught using wire? Over 2000 in 2011 sofar What has to be done by a caught player so the ban can be removed? This handles case by case based on the severity of the infraction, multiple offenders or fake accounts are met with the hardest punishments. First time offenders usually have a chance to do rehabilitation and if they succeed in this process they can be unbarred after +- 6 months. |
[/center]
Podsumowując:
- Co robi Wire?
Sygnalizuje administratorom, że w danym meczu mogło dojść do złamania regulaminu.
- Kiedy Wire wysyła raporty do centrali ESL?
Tylko podczas rozgrywania meczu ESL, gdy gracz sam uruchomi nadzór programu.
- Kto decyduje o przyznaniu bana?
Zawsze robi to jeden z administratorów ESL Wire AC.
- Dlaczego gracze dowiadują się o banach z dużym opóźnieniem?
Ponieważ ilość zgłoszeń jest duża, a każde zgłosznie jest analizowane bardzo dokładnie.
- Dlaczego nie udostępnia się logów i screenshotów z raportów?
Ponieważ to ułatwiło by zadanie wszystkim oszustom i osobom piszącym wspomagające oprogramowanie.