fot. Riot Games/Colin Young-Wolff

Przyczajony Feniks, ukryty Samuraj. Mocne i słabe strony finalistów Worlds

Jutro będziemy świadkami historii. Po raz dziewiąty odbędzie się finał mistrzostw świata w League of Legends, znanych szerzej jako Worlds. Ten jutrzejszy będzie szczególnie ważny dla polskiej publiki, bo po raz pierwszy od inauguracyjnego sezonu do walki o mistrzowski tytuł stanie nasz rodak. Marcin „Jankos” Jankowski i jego G2 Esports zmierzą się z mistrzami LPL, FunPlus Phoenix o miano najlepszej drużyny na świecie. Zanim jednak rozgorzeje walka na Summoner’s Rift, przyjrzyjmy się obu drużynom i spróbujmy wysnuć wnioski dotyczące poszczególnych drużyn.

Statystyki graczy

VS
FunPlus Phoenix Pozycja   G2 Esports
KDA: 3,58 KP: 48,1% GimGoon Wunder KDA: 2,67 KP: 51,6%
GPM: 381 SK: 4 GPM: 396 SK: 3
KDA: 5,22 KP: 68,2% Tian Jankos KDA: 3,14 KP: 59,2%
GPM: 367 VSPM: 2,11 GPM: 335 VSPM: 2,30
KDA: 6,13 KP: 69,3% Doinb Caps KDA: 4 KP: 64,6%
GPM: 436 DPM: 512 GPM: 424 DPM: 460
KDA: 4,7 KP: 66,4% Lwx Perkz KDA: 3,68 KP: 61%
GPM: 475 DPM: 506 GPM: 474 DPM: 451
KDA: 6,09 KP: 71% Crisp Mikyx KDA: 2,69 KP: 59,2%
WPM: 1,65 VSPM: 2,54 WPM: 1,72 VSPM: 2,94
Statystyki pochodzą z serwisów GamesOfLegends (źródło) oraz Gamepedia (źródło). Legenda:
– KDA – Stosunek sumy zabójstw i asyst do śmierci (o ile jeszcze nie wiedzieliście)
– KP – Procentowy udział w zabójstwach drużyny
– GPM – Zdobyte złoto w przeliczeniu na minutę
– DPM – Zadane obrażenia w przeliczeniu na minutę
– SK – Solowe zabójstwa
– VSPM – Punkty wizji w przeliczeniu na minutę
– WPM – Postawione wardy w przeliczeniu na minutę

Zacznijmy od przeglądu statystyk zawodników. Poszczególne kolory odzwierciedlają przewagę jednej ze stron – te bardziej jaskrawe znaczą, że dany gracz jest wyraźnie lepszy w danej kategorii od swojego rywala z linii, zaś czarne oznaczają, że przewaga jest mało wyraźna albo bliska lub równa zeru. Patrząc na same barwy możemy odczuwać pewien niepokój, gdyż znacznie więcej zieleni znajduje się po lewej stronie. Na dobrą sprawę jedyną statystyką, w której przodują zawodnicy G2, jest wizja – zarówno Marcin „Jankos” Jankowski, jak i Mihael „Mikyx” Mehle radzą sobie pod tym względem lepiej od rywali. Warto jednak zaznaczyć, że nie wszystkie w pełni odzwierciedlają potencjał zawodników, bo choć solowe zabójstwa są domeną toplanerów, to liderem w tej kategorii są ex aequo Kim „Khan” Dong-ha oraz Rasmus „Caps” Winther.

Strony

Przewaga Przewaga
Niebieska
Czerwona
Wygrane Średni czas 29:41 31:01 -1:20 29:19 32:07 -2:48
Najkrótsza 23:33 24:37 -1:04 24:29 29:48 -5:19
Najdłuższa 38:56 36:01 -2:55 34:49 34:33 -0:16
Porażki Średni czas 26:57 34:02 +7:05 38:23
Najkrótsza 26:57 27:19 +0:22 34:16
Najdłuższa 26:57 44:22 +17:25 42:29
Procent wygranych 88,9% 60% +28,9 p.p. 50% 100% +50 p.p.

Przejdźmy do bardziej drużynowej statystyki i zobaczmy, jak obaj finaliści radzili sobie na poszczególnych stronach Summoner’s Rift pod względem czasu gry. Tu wygląda to już znacznie bardziej na korzyść G2 Esports – zaczynając z prawego górnego narożnika mapy Samurajowie nie przegrali ani jednej potyczki! FunPlus Phoenix natomiast jest lepsze po niebieskiej stronie mapy – pokazuje to głównie procent wygranych gier. Spośród dziewięciu starć rozpoczętych z południowo-zachodniego zakątka, FPX wygrywało w ośmiu. Ta jedna porażka była jednak szybsza niż najkrótsza przegrana G2 w roli niebieskiej drużyny.

Wieże

Przewaga Przewaga
Niebieska
Czerwona
Zniszczonych / straconych na grę
TOP 2,56 / 0,56
(+ 2)
1,5 / 1,6
(- 0,1)
+2,1 1 / 1,83
(- 0,83)
2,6 / 1
(+ 1,6)
+2,43
MID 2,56 / 0,77
(+ 1,79)
1,9 / 1,9
(+ 0)
+1,79 1,67 / 2
(- 0,33)
2,6 / 0,8
(+ 1,8)
+2,13
BOT 1,89 / 1
(+ 0,89)
1,9 / 1,9
(+ 0)
+0,89 1,83 / 1,83
(+ 0)
3 / 1,4
(+ 1,6)
+1,6
Ogółem 2,33 / 0,78
(+ 1,55)
1,78 / 1,8
(- 0,02)
+1,57 1,5 / 1,89
(- 0,39)
2,73 / 1,07
(+ 1,66)
+2,05 
Średni czas zniszczenia / straty wieży 1. kręgu TOP 15:07 / 17:07
(- 2:00)
14:53 / 16:49
(- 2:06)
-0:06 18:41 / 17:19
(+ 1:22)
17:00 / 15:05
(+ 1:55)
-0:33
MID 18:08 / 17:43
(+ 0:25)
20:20 / 21:12
(- 0:52)
-1:17 16:21 / 23:08
(- 6:47)
18:14 / 23:40
(- 5:26)
-1:21
BOT 14:26 / 16:44
(- 2:18)
19:29 / 16:30
(- 2:59)
-5:17 16:33 / 16:26
(+ 0:07)
16:01 / 17:30
(- 1:29)
+1:36
Zniszczonych / straconych osłon wieży
TOP 2,56 / 1,11
(+ 1,45)
1,9 / 2,5
(- 0,6)
+2,05 0,67 / 2
(- 1,33)
1,8 / 3
(- 1,2)
+0,13
MID 1,44 / 1,56
(- 0,12)
1,7 / 0,8
(+ 0,9)
+1,02 1,83 / 0,5
(+ 1,33)
2,6 / 0,2
(+ 2,4)
+1,07
BOT 3 / 0,89
(+ 2,11)
2,5 / 1,9
(+ 0,6)
+1,51 2,83 / 1,67
(+ 1,16)
3 / 1,8
(+ 1,2)
+0,04
Ogółem 2,33 / 1,19
(+ 1,14)
2,03 / 1,73
(+ 0,3)
+0,84 1,78 / 1,39
(+ 0,39)
2,47 / 1,67
(+ 0,8)
+0,41
Procent zniszczenia wieży jako pierwsza drużyna
TOP 88,9% 60% +28,9 p.p. 50% 20% +30 p.p.
MID 66,7% 40% +26,7 p.p. 66,7% 80% +13,3 p.p.
BOT 66,7% 40% +26,7 p.p. 50% 60% +10 p.p.
Ogółem 66,7% 30% +36,7 p.p. 83,3% 60% +23,3 p.p.

Jeśli poprzednia statystyka nie przekonała Was w kwestii dominacji obu drużyn po poszczególnych stronach, to powyższa tabela powinna rozwiać wątpliwości. W pierwszej kolumnie z logami częściej pokazuje się czerwono-żółte należące do FPX, zaś w tej bliższej prawej strony już logo mistrzów Europy. Najlepiej obrazują to cztery pierwsze wiersze prezentujące liczbę zniszczonych i straconych wież w zależności od strony. FPX na każdej linii zniszczyło średnio więcej wież, niż straciło, o ile rozpoczęło w dolnym narożniku. Analogicznie wygląda sytuacja G2 Esports, choć nawet mimo negatywnego bilansu na górnej alei po stronie niebieskiej, ogółem wynik ten wcale nie jest taki zły.

Kontrola bestii

Zdobyte / stracone Przewaga
Heroldy
7 / 2  (77,8%) 3 / 7  (30%) +37,8 p.p.
4 / 2  (66,7%) 1 / 4  (20%) +46,7 p.p.
11 / 4  (73,3%) 4 / 11  (26,7%) +46,6 p.p.
Smoki Ognia
7 / 0  (100%) 3 / 2  (60%) +40 p.p.
4 / 2  (66,7%) 3 / 2  (60%) +6,7 p.p.
11 / 2  (84,7%) 6 / 4  (60%) +24,7 p.p.
Smoki Górskie
5 / 3  (62,5%) 8 / 7  (53,3%) +9,2 p.p.
5 / 2  (71,4%) 4 / 4  (50%) +21,4 p.p.
10 / 5  (66,7%) 12 / 11  (52,2%) +14,5 p.p.
Smoki Powietrza
5 / 3  (62,5%) 2 / 7  (22,2%) +40,3 p.p.
6 / 1   (85,7%) 4 / 2  (66,7%) +19 p.p.
11 / 4  (73,3%) 6 / 9  (40%) +33,3 p.p.
Smoki Oceanu
7 / 3  (70%) 4 / 9  (30,8%) +39,2 p.p.
4 / 1  (80%) 2 / 0  (100%) +20 p.p.
11 /4  (73,3%) 6 / 9  (40%) +33,3 p.p.
Starsze Smoki
1 / 0  (100%) 1 / 2  (33,3%) +66,7 p.p.
0 / 1  (0%) 0 / 0 (–)
1 / 1  (50%) 1 / 2  (33,3%) +16,7 p.p.
Barony 9 / 1  (90%) 6 / 8  (42,9%) +47,1 p.p.
4 / 4  (50%) 4 / 3  (57,1%) +7,1 p.p.
13 / 5  (72,2%) 10 / 11  (47,6%) +24,6 p.p.
Wszystkie
41 / 12  (77,4%) 27 / 42  (39,1%) +38,3 p.p.
27 / 14  (65,9%) 18 / 15  (54,5%) +11,4 p.p.
68 / 26  (72,3%) 45 / 57  (44,1%) +28,2 p.p.

Nieważne jak wielkimi fanami G2 Esports jesteśmy, tu trzeba przyznać – statystyka kontroli bestii wypada zwyczajnie słabo w przypadku Samurajów. W kolumnie prezentującej silniejszą drużynę dominuje logo FunPlus Phoenix, a pojedyncze przebłyski G2 bynajmniej nie oznaczają ogromnej przewagi Europejczyków. Zresztą, nawet nie patrząc na porównanie obu finalistów – tylko w przypadku Smoków Ognia i Smoków Górskich G2 ma kontrolę większą niż 50-procentową. Innymi słowy, w przypadku każdej innej bestii częściej padała ona łupem rywali zespołu Jankosa, niż jego lub jego kompanów. Trzeba jednocześnie pochwalić FPX, bo u mistrzów LPL wygląda to znacznie lepiej – blisko trzy czwarte wszystkich większych potworów na Summoner’s Rift trafiały w ręce graczy spod szyldu Feniksa.

Bany

#1 #2 #3 #4 #5

Akali

Pantheon

Xayah

Gangplank

Nautilus
Łącznie 12 6 6 4 3
W 1. rotacji 12 6 6 3 3
Strona N/C (+2. rot.) 8/4
(+ 0/0)
0/6
(+ 0/0)
3/3
(+ 0/0)
3/0
(+ 1/0)
3/0
(+ 0/0)
#1 #2 #3 #4 #5

Akali

Renekton

Qiyana

Pantheon

Yuumi
Łącznie 9 8 7 5 4
W 1. rotacji 9 7 7 5 3
Strona N/C (+2. rot.) 7/2
(+ 0/0)
7/0
(+ 0/1)
4/3
(+ 0/0)
0/5
(+ 0/0)
3/0
(+ 1/0)

Obie drużyny najczęściej wykluczały Akali, w obu zestawieniach możemy również znaleźć Pantheona. Obecność zwłaszcza tego drugiego nie powinna nikogo dziwić – póki co w każdym pojedynczym meczu głównego turnieju Worlds drużyna grająca po stronie czerwonej banowała go już w pierwszej rotacji. Inaczej sprawa ma się z Akali, bo ją mieliśmy okazję zobaczyć już aż dwadzieścia razy. Znacznie bardziej skore do jej wyłączenia jest FPX i trudno się dziwić, bo przepuszczając ją w fazie banów przegrało dwa mecze w swojej grupie.

Najchętniej wybierani

GimGoon Tian Doinb Lwx Crisp
#1
Renekton

Gragas

Ryze

Kai’Sa

Nautilus
Meczów: 5
KDA: 2,91
Meczów: 5
KDA: 7,27
Meczów: 5
KDA: 21,67
Meczów: 5
KDA: 3,65
Meczów: 5
KDA: 5,1
#2
Gangplank

Lee Sin

Nautilus

Varus

Tahm Kench
Meczów: 4
KDA: 6,88
Meczów: 3
KDA: 2,62
Meczów: 3
KDA: 3,8
Meczów: 4
KDA: 7,67
Meczów: 4
KDA: 18,75
#3
Mordekaiser

Qiyana

Kayle

Vayne

Thresh
Meczów: 2
KDA: 2,13
Meczów: 3
KDA: 7,6
Meczów: 2
KDA: 9
Meczów: 2
KDA: 6
Meczów: 2
KDA: 9
UC: 6 6 8 6 7
Wunder Jankos Caps Perkz Mikyx
#1
Ornn

Rek’Sai

Ryze

Xayah

Rakan
Meczów: 3
KDA: 2,1
Meczów: 3
KDA: 10
Meczów: 5
KDA: 1,8
Meczów: 6
KDA: 6,4
Meczów: 5
KDA: 5,73
#2
Jayce

Elise

Syndra

Kai’Sa

Nautilus
Meczów: 3
KDA: 2
Meczów: 3
KDA: 3,88
Meczów: 4
KDA: 9,17
Meczów: 3
KDA: 7,4
Meczów: 4
KDA: 18,75
#3
Vladimir

Gragas

Orianna

Yasuo

Gragas
Meczów: 2
KDA: 4,5
Meczów: 2
KDA: 9
Meczów: 2
KDA: 6,75
Meczów: 3
KDA: 1,91
Meczów: 2
KDA: 2,14
UC: 8 7 7 6 8

Obie drużyny mają mocne i słabe strony pod względem wybieranych czempionów. Już na pierwszy rzut oka można dostrzec pierwszą z nich – Ryze’a. Choć midlanerzy obu formacji wybrali go tyle samo razy, to znacznie lepsze wyniki grając tą postacią wykręcił Kim „Doinb” Tae-sang. Za G2 natomiast przemawia świetna gra duetu z dolnej linii w przypadku wybrania Xayah i Rakana oraz wszechstronność trzech zawodników – porównując osobno toplanerów, dżunglerów i wspierających, większa pula bohaterów jest po stronie Samurajów. Co więcej, G2 może pochwalić się również większą liczbą flex picków na przestrzeni Worlds, bo miało ich pięć, zaś FPX – cztery.

W powyższym artykule wykorzystano zdjęcia należące do Riot Games.


Finał Worlds 2019 rozpocznie się już jutro o godzinie 13:00. Transmisja z niego będzie dostępna na kanałach Polsat Games. Po więcej informacji dotyczących tegorocznych mistrzostw świata zapraszamy do naszej relacji tekstowej:

Tagi: , , , , , ,
Przeczytaj poprzedni wpis: close

Teraz albo nigdy. G2 powalczy z FPX o mistrzostwo świata w LoL-a

Po jednej stronie triumfator finałowego starcia letniej rundy w LoL Pro League, czyli nowa drużyna prezentująca zupełnie odmienny i innowacyjny styl....