Premiera VALORANTA, czyli najnowszej produkcji Riot Games, będzie miała miejsce latem tego roku, ale już teraz wiemy naprawdę sporo na temat zasad rozgrywki oraz agentów znajdujących się w taktycznym FPS-ie. Czas zatem przyjrzeć się bliżej asortymentowi, którym będą mogli posługiwać się wspomniani agenci. Mowa tutaj oczywiście o broniach, których w VALORANCIE znajdziemy w sumie aż siedemnaście.

Co dają skórki i jak je zdobyć?


Skórki do wszelkich broni VALORANTA będzie można zakupić za pomocą VALORANT Points. Oczywiście nie będzie to waluta, którą można tak po prostu zdobyć poprzez granie, lecz trzeba będzie ją kupić za prawdziwe pieniądze. Mimo wszystko niektóre dodatki wizualne, takie jak zawieszki na bronie, można uzyskać dzięki konsekwentnemu graniu jedną postacią, gdyż kolejne poziomy kontraktu danego agenta dadzą nam możliwość zdobycia dedykowanych dla niego bonusów.

Co ciekawe, niektóre skórki do broni da się ulepszać, gdyż będą one miały nawet kilka kolejnych poziomów. Niektóre bronie nie będą się szczególnie zmieniały, ale inne będą posiadały chociażby inne animacje przeładowania lub wybierania broni bądź też pasywne efekty wizualne i dźwiękowe. Pewne poziomy skórek będą także dostępne w wersjach chroma, czyli w kilku wariantach kolorystycznych. Poziom skórek można podnieść za pomocą drugiej waluty z VALORANTA, której nazwa to Radianite Points. Tę walutę zdobyć będzie można poprzez battle pass bądź też nabyć za VALORANT Points.

Pistolety

(Kliknij obrazek, aby powiększyć)

Classic (Za darmo) – pistolet ten otrzymujemy w każdej rundzie jako broń podstawowa niezależnie od tego, po której stronie aktualnie gramy. 12 nabojów w magazynku powinno wystarczyć, aby wykończyć nawet kilku wrogów w inauguracyjnej rundzie, kiedy nie każdy gracz kupuje pancerz. Jeśli jednak przeciwnik zaopatrzył się w dodatkową ochronę, wówczas będziemy mieć spore problemy, gdyż obrażenia zadawane przez ten pistolet nie są najwyższe. Mimo wszystko dla wzmocnienia naszych strzałów na niedaleki dystans Classic oferuje możliwość wystrzelenia trzech nabojów jednocześnie z nieco większym rozrzutem.

Shorty (200 Creds) – broń, która z pewnością przyda się w rundach eko, gdy nie mamy zbyt dużego budżetu, a mimo wszystko chcemy zaskoczyć rywala. W wąskich korytarzach i na naprawdę małym dystansie mając Shorty'ego możemy bez większego trudu załatwić oponenta jednym strzałem. Warto jednak pamiętać, że jeden "magazynek" w przypadku tej ministrzelby pozwala wystrzelić zaledwie dwa razy, więc należy obchodzić się z nim rozważnie.

Frenzy (400 Creds) – ta broń przypomina CZ75-Auto z Counter-Strike: Global Offensive. Jest to w pełni automatyczny pistolet, który jest w stanie wystrzelić nawet dziesięć nabojów w sekundę, wobec czego bez dwóch zdań jest zabójczy. Zwłaszcza w wąskich korytarzach lub na małych odległościach, bo to właśnie w zakresie 0-20 m Frenzy radzi sobie najlepiej. W magazynku znajduje się w sumie trzynaście nabojów, więc łatwo można się domyślić, że wystrzelenie ich wszystkich zajmuje nieco ponad sekundę. Nic więc dziwnego, że strzał w głowę nie wyeliminuje rywala, nawet jeśli ten nie posiada pancerza.

Ghost (500 Creds) – swoisty odpowiednik popularnego w CS:GO USP-S. Pistolet, który wydaje się naprawdę solidnym wyborem w pierwszych rundach, gdy rywale nie posiadają jeszcze wzmocnionego pancerza. Ghost największy potencjał ma oczywiście kiedy jesteśmy pewni naszych umiejętności strzeleckich, ponieważ jako jeden z niewielu pistoletów jest w stanie wyeliminować wroga jednym strzałem w głowę. Oprócz tego zadaje całkiem spore obrażenia, nawet kiedy znajdujemy się ponad 30 metrów od naszego rywala.

Sheriff (800 Creds) – już sam wygląd tego pistoletu oraz jego cena przypomina Desert Eagle'a z CS-a. W przypadku Sheriffa oczywiście najbardziej zabójcze są strzały w głowę, bo te nawet z odległości 50 metrów (którą swoją drogą trudno jest osiągnąć na mapach VALORANTA) potrafią pozbawić wroga życia. W jednym magazynku znajduje się sześć nabojów, a każdy z nich nawet strzelając w ciało zabierze oponentowi około 50 punktów zdrowia.

SMG

(Kliknij obrazek, aby powiększyć)

Stinger (1000 Creds) – broń, która jest odpowiednikiem Vectora znanego chociażby z PlayerUnknown's Battlegrounds. Oczywiście jest to najtańsze i zarazem najlżejsze SMG, które zadaje obrażenia porównywalne do wspomnianego wyżej Frenzy. Niemniej Stinger posiada 20 nabojów w magazynku i potrafi wystrzelić aż 18 z nich w ciągu zaledwie jednej sekundy. Oprócz podstawowego trybu automatycznego strzelania możemy także korzystać z alternatywy w postaci przybliżenia (1,15x), które pozwoli strzelać seriami po 4 naboje, redukując przy tym rozrzut).

Spectre (1600 Creds) – druga broń typu SMG w asortymencie serwowanym przez deweloperów VALORANTA została zbudowana na podstawie MP5. W przypadku Spectre'a mamy do czynienia z nieco mniejszą szybkostrzelnością, bo wynosi ona nieco ponad 13 strzałów na sekundę w automatycznym trybie. Jeżeli zaś chodzi o tryb przybliżenia (również 1,15x), to tracimy nieco na szybkostrzelności, gdyż wynosi ona 12 strzałów na sekundę, ale zyskujemy lepszą kontrolę nad rozrzutem. Spectre nie zabija wroga jednym strzałem w głowę nawet na niedalekich dystansach, ale dzięki swojej celności i szybkostrzelności jest w stanie zagrozić nawet opancerzonym oponentom. W magazynku znajdziemy aż trzydzieści nabojów, co z pewnością pozwoli na wyeliminowanie każdego rywala, jeśli potrafimy dobrze obchodzić się z tym SMG.

Strzelby

(Kliknij obrazek, aby powiększyć)

Bucky (900 Creds) – najprostsza strzelba, jaką znajdziemy w VALORANCIE. W przypadku Bucky'ego mamy do czynienia z dość toporną półautomatyczną bronią, której używanie ma sens jedynie na naprawdę małych dystansach. Bucky zadaje całkiem solidne obrażenia na odległość maksymalnie 12 metrów, podczas gdy wrogowie znajdujący się o wiele dalej prędzej wybuchną śmiechem niż złożą broń. Oprócz tego trzeba wspomnieć, że Bucky nie należy do szybkostrzelnych strzelb, bo potrafi on wystrzelić zaledwie 1,1 razu na sekundę. Możemy także używać alternatywnego stylu strzelania, który pozwala na dalszy wyrzut śrutu.

Judge (1500 Creds) – jedyna w pełni automatyczna strzelba, jaką wprowadzono do gry Riotu. W jej przypadku szybkostrzelność wynosi aż 3,5 strzału na sekundę, a więc jesteśmy w stanie wystrzelić cały magazynek w dwie sekundy. Judge w przeciwieństwie do Bucky'ego cechuje się także nieco lepszym zasięgiem oraz większą penetracją ścian, która w VALORANCIE pełni całkiem ważną rolę. Z uwagi na swoją szybkostrzelność obrażenia zadawane przez Judge'a są nieco mniejsze niż te, które można zauważyć w Buckym.

Karabiny automatyczne i półautomatyczne

(Kliknij obrazek, aby powiększyć)

Bulldog (2100 Creds) – broń, która łudząco przypomina FAMASA z Counter-Strike'a. Jest to najtańszy karabin dostępny w grze, jednakże potrafi wyrządzić sporą krzywdę. Podstawowa szybkostrzelność tego karabinu wynosi ponad 9 kul na sekundę, co jest całkiem imponującym wynikiem. Z Bulldoga możemy strzelać nie tylko w trybie automatycznym, ale możemy także włączyć ogranicznik serii do 3 nabojów na wystrzał. Drugi z wymienionych trybów wykorzystamy jedynie po przybliżeniu (1,25x), co naturalnie zaniży szybkostrzelność do czterech pocisków na sekundę. Warto również wspomnieć, że strzały w głowę wyeliminują rywala wyłącznie wtedy, gdy ten nie ma na sobie żadnego pancerza.

Guardian (2700 Creds) – jedyna broń półautomatyczna w tym zestawieniu. Przez swoją naturę Guardian jest o wiele wolniejszy pod względem szybkostrzelności, gdyż potrafi wyrzucić z siebie zaledwie 6,5 naboju na sekundę. Mimo wszystko wystrzeliwane przez niego kule są niebywale zabójcze, gdyż trafienie w głowę zabierze rywalowi aż 195 punktów zdrowia, czyli po prostu wyeliminuje go z danej rundy. Guardian pozwala również na przybliżenie (1,5x), które nie tylko poprawi naszą celność, ale także zmniejszy rozrzut. W magazynku znajdziemy za to tylko 12 nabojów, ale to raczej nie powinno nikogo dziwić ze względu na moc tej broni.

Phantom (2900 Creds) – solidny karabin automatyczny, który jest w stanie wystrzelić aż 11 pocisków w sekundę. Przybliżenie (1,25x) pozwoli na zmniejszenie ewentualnego rozrzutu, ale spowolni szybkostrzelność Phantoma do 9,9 nabojów na sekundę. Należy jednak pamiętać, że broń ta jest raczej przeznaczona do walki na krótkie oraz średnie dystanse. Wszystko dlatego, że radzi sobie nieco gorzej na odległościach powyżej 20 metrów. W magazynku znajdziemy 30 nabojów, a więc nikt nie powinien narzekać na brak amunicji, którą można oddać solidną serię w kierunku wroga.

Vandal (2900 Creds) – alternatywa dla Phantoma zbudowana na wzór popularnego w wielu grach typu FPS karabinu AK-47. Vandal radzi sobie o wiele lepiej na długich dystansach, gdyż zwyczajnie zadaje takie same obrażenia na wszystkich możliwych odległościach. Jednakże jego szybkostrzelność jest nieco niższa niż ta, którą pochwalić może się wspomniany Phantom. W przypadku Vandala jest to 9,25 strzałów na sekundę w podstawowym trybie oraz 8,32 strzałów na sekundę po przybliżeniu. Użycie zoomu (1,25x) na szczęście zmniejszy rozrzut broni, a przecież musimy pilnować tego, gdzie lecą nasze kule, bo tych w magazynku jest 25.

Snajperki

(Kliknij obrazek, aby powiększyć)

Marshal (1100 Creds) – snajperka, którą śmiało można określić valorantowym Scoutem. Kupując tę broń za naprawdę niską cenę możemy stworzyć ogromne zagrożenie dla rywali, ale pod warunkiem, że potrafimy świetnie wykorzystywać system poruszania się oraz znakomicie celować. Chodzi tutaj głównie o to, że Marshal prawie nie redukuje szybkości ruchu, przez co najbardziej mobilni gracze będą mogli wyczyniać prawdziwe cuda nawet ze snajperką za jedyne 1100 Creds. Mimo wszystko celowanie w trakcie szybkiego poruszania się będzie równie ważne, gdyż Marshal eliminuje rywali jednym strzałem tylko wtedy, gdy trafimy w głowę. W innych przypadkach będziemy potrzebować dwóch celnych kul. Luneta Marshala pozwoli nam na 2,5-krotne przybliżenie i nieco zmniejszy rozrzut oraz szybkostrzelność z 1,5 do 1,2 naboju na sekundę.

Operator (4500 Creds) – jeśli kiedykolwiek graliście w CS:GO, to na pewno kojarzycie popularne AWP. Operator jest najpotężniejszą snajperką w grze i przy okazji jest często wybierany przez graczy, wobec czego jego koszt jest naprawdę spory i kupienie go wiąże się ze sporą odpowiedzialnością, jeśli chodzi o ekonomię drużyny. Niemniej cena ta jest jak najbardziej zrozumiała, gdy weźmiemy pod uwagę to, że Operator potrafi zabić oponenta jednym strzałem w klatkę piersiową, o głowie już nie wspominając. Ponadto do dyspozycji mamy nie jedną, a dwie lunety – pozwalające na przybliżenie odpowiednio 2,5 oraz 5-krotne. W magazynku znajduje się 5 nabojów, podobnie jak w przypadku Marshala.

Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że w trakcie używania obu snajperek w trybie non-zoom na ekranie widzimy celownik, co jest zamierzonym zabiegiem deweloperów gry.

Jako że większość monitorów pozwala na umieszczenie celownika na ekranie, postanowiliśmy, że sami go tam domyślnie umieścimy, nawet w snajperkach w momencie, gdy nie używamy zooma. Technologia w łatwy sposób pozwala obejść rozgrywkę “bez celownika”.

Ciężkie karabiny maszynowe

(Kliknij obrazek, aby powiększyć)

Ares (1700 Creds) – najtańsza opcja w tej kategorii, lekki karabin maszynowy. W pełni automatyczna broń cechująca się wysoką szybkostrzelnością, która dodatkowo zwiększa się wraz z czasem trwania oddawanej serii. Do dyspozycji mamy oczywiście również przybliżenie, lecz skromne, bo wynosi zaledwie 1,25x. Ares co prawda nie wyeliminuje wroga jednym nabojem, ale oponent pod gradobiciem kul będzie miał spore kłopoty, zwłaszcza że w magazynku mamy przecież aż 50 pocisków. Trzeba również wspomnieć o tym, że Ares ma ogromną siłę, jeśli mówimy o możliwości przebijania ścian, a także dobrze radzi sobie na dużych odległościach. Niemniej jak na prawdziwy karabin maszynowy przystało, jego rozrzut jest trudny do poskromienia.

Odin (3200 Creds) – ciężki karabin maszynowy, którego koszt przewyższa nawet popularnego Vandala czy Phantoma. Znakomita broń przeciwko rywalom, którzy uwielbiają błyskawicznie pchać się w wąskie korytarze – wówczas Odin nawet z dużej odległości jest rewelacyjnym wyborem. Wszystko dlatego, że jego szybkostrzelność rzędu od 12 do 15,6 kul na sekundę (zwiększa się wraz z czasem trwania oddawanej serii), a także spore obrażenia na krótkich i średnich dystansach po prostu robią robotę. Dodatkowo, kiedy korzystamy z przybliżenia (1,25x), uzyskamy nieco lepszą kontrolę nad rozrzutem oraz już od pierwszego oddanego pocisku możemy cieszyć się najwyższą dostępną szybkostrzelnością dla tej broni, czyli 15,6 naboju na sekundę. Ponadto Odin posiada aż sto kul w magazynku, co powinno wystarczyć nawet najbardziej rozrzutnym graczom.

Pancerz

(Kliknij obrazek, aby powiększyć)

W VALORANCIE znajdziemy dwa rodzaje pancerza – lekki, którego koszt wynosi 500 Creds, a także ciężki, za który zapłacimy 1000 Creds. Lekka wersja świetnie sprawuje się w rundach eko lub początkowych potyczkach, podczas gdy ciężka to absolutna konieczność w późniejszym etapie naszych batalii. W przypadku lekkiego pancerza mamy do czynienia z pięćdziesięcioprocentową redukcją obrażeń, jednakże przed całkowitym rozbiciem tarcza może przyjąć tylko 25 pkt. obrażeń. Ciężka wersja pancerza pozwoli na taką samą redukcję nadchodzących ciosów, ale jest ona w stanie zablokować 50 pkt. obrażeń.

KOMPENDIUM WIEDZY O VALORANT:
VALORANT w pigułce. Co wiemy po testach?