Od czasu premiery VALORANTA minął równo tydzień. Z tej okazji Riot Games przygotowało nową aktualizację, która nie przynosi żadnej rewolucji, a skupia się raczej na poprawie i usprawnieniu tych kwestii, na które gracze w największym stopniu zwracali uwagę.

Twórcy spory nacisk położyli na kwestię wydajności gry oraz liczbę wyświetlanych na sekundę klatek, które w zręcznościowych grach sieciowych mają przecież niebagatelne znaczenie. Chodzi tutaj m.in. o działanie produkcji w czasie walk, gdy na ekranie dzieje się najwięcej. Osoby korzystające z komputerów ze średniej i wyższej półki powinny odczuć największą poprawę z uwagi na zmiany w kodzie, które przeniosą część obliczeń z głównego procesora na procesor graficzny. Jednocześnie dodano również wsparcie dla wielowątkowego renderowania – wśród ustawień pojawiła się nowa opcja dopuszczająca właśnie do takiego renderingu, która w przypadku spełniających wymagania maszyn będzie domyślnie włączona.

Riot pochylił się także nad najnowszym trybem, czyli Gorączką Spike'a. W ramach urozmaicenia dodano trzy nowe rodzaje orbów. Pierwszy to orb leczenia, który przez 20 sekund poprawi stan zdrowia całej drużyny w tempie 12 punktów HP na sekundę. Drugim jest orb oszustwa, który trzy sekundy po podniesieniu nałoży na przeciwników 10-sekundowy efekt paranoi, redukując ich pole widzenia. Ostatnim dodatkiem jest złota broń, po której podniesieniu gracz otrzyma zabijający jednym strzałem pistolet z trzema nabojami w magazynku. Warto jednak zaznaczyć, że w każdym meczu tego trybu orby będą losowane i nie pojawią się wszystkie jednocześnie.

Nie zabrakło też poprawek związanych z postaciami i mapami. Lekkiego nerfa otrzymała Sage, gdyż zmniejszono zasięg jej kuli bariery z dwudziestu do dziesięciu metrów. Z kolei na arenie o nazwie Ascent, która notabene weszła do normalnej rotacji i nie będzie mieć już pierwszeństwa podczas wyszukiwania spotkań, zajęto się m.in. problemami związanymi z penetracją murów. Na wszystkich mapach zmieniono również nazwy niektórych miejsc, by dopasować je do terminów stosowanych przez graczy.

Pełna lista zmian zawartych w aktualizacji oznaczonej numerem 1.01 prezentuje się następująco:

Aktualizacje agentów

  • Sage
    • Zasięg rzucania Kuli Bariery zmniejszono z 20 do 10 metrów.
      • Będąca strażniczką Sage powinna najskuteczniej sprawdzać się w roli obrończyni terytorium, które jest już pod jej kontrolą. Wynoszący 20 m zasięg rzucania umożliwiał Sage agresywne zajmowanie neutralnego obszaru w sposób, który był niezgodny z rolą przewidzianą dla tej bohaterki w Valorant. Ograniczenie zasięgu nie zmniejszy siły Sage podczas obrony jej stanu posiadania, ale zredukuje skuteczność ekspansji tej postaci.

Aktualizacje map

  • Ascent
    • Naprawiono kilka miejsc, w których broń przenikała przez elementy otoczenia oraz usunięto błędy związane z przebijalnością ścian.
  • Wszystkie mapy
    • Zmodyfikowano kilka nazw wywołań, by lepiej odpowiadały terminologii graczy.

Aktualizacja Gorączki Spike'a

  • Od teraz każda gra w Gorączce Spike’a będzie zawierać zestaw pięciu losowo wybranych kul.
    • Kula z pełnym ultem będzie zawsze dostępna.
    • Cztery z pozostałych siedmiu typów kul zostaną dobrane losowo
  • Wybrane rodzaje kul będą widoczne w zawierającym opis widżecie zarówno podczas wyboru postaci, jak i przed rundą.
  • Nowe rodzaje kul:
    • Kula Zdrowia — zapewnia całej drużynie odnowienie zdrowia (natychmiast).
      • Czas trwania: 20 s, 12 PZ na sekundę (3 PZ na aktywację).
      • Efekty dźwiękowe/efekty wizualne są odtwarzane tylko podczas faktycznego leczenia.
    • Kula Podstępu — powoduje Paranoję u wrogiej drużyny w 3 sekundy po przejęciu kuli.
      • 10-sekundowe osłabienie.
      • Wizja jest znacznie ograniczona (następuje też lekkie przesunięcie pola widzenia).
      • Dla dotkniętych tym efektem graczy są odtwarzane odgłosy fikcyjnych kroków i strzałów.
      • Minimapa jest wyłączona.
    • Złota Broń — gracz, który przejął kulę, zyskuje Złotą Broń.
      • Jeden strzał zabija.
      • Perfekcyjna celność niezależnie od okoliczności.
      • Agent porusza się z prędkością noża.
      • Broń ma tylko jeden pocisk w komorze i 2 zapasowe naboje.
      • Zabójstwa zapewniają dodatkowy pocisk.
  • Inne
    • HUD widoczny przed rundą zyskuje nowy element prezentujący broń i rodzaje kul, które mogą pojawić się w aktualnej rundzie.
    • Od teraz gracze otrzymują 1 punkt ulta za zdobycie dowolnej kuli.

Aktualizacje wydajności

  • Wydajność walki: usunęliśmy szereg usterek powodujących spadki liczby klatek w trakcie walki.
    • Skórki w przypadku dziewięciu na dziesięciu graczy nie były wstępnie wczytywane w grze. Gracz, który po raz pierwszy natknął się na taką skórkę podczas rozgrywki, doświadczał spadku liczby klatek.
    • Zmniejszyliśmy częstotliwość występowania spadku liczby klatek w sytuacjach, gdy wywołanie zabójstwa zostało dodane do HUD-a lub z niego usunięte.
    • Poprawiliśmy wydajność niektórych elementów HUD-a Viper, które pod tym względem szwankowały.
  • Więcej FPS-ów na komputerach o średnich i wyższych parametrach: zwiększyliśmy też wydajność, z jaką procesory przetwarzają dotychczas problematyczne fragmentu kodu. Urządzenia z niższymi osiągami skorzystają z części tych ulepszeń, ale tylko w trakcie walki.
      • Dodaliśmy obsługę wielowątkowego renderowania w przypadku komputerów z górnej półki. Jeżeli maszyna gracza dysponuje parametrami umożliwiającymi korzystanie z wielowątkowego renderowania, w menu jakości grafiki pojawi się nowa opcja włączenia/wyłączenia tej funkcji. Będzie ona domyślnie uruchomiona na sprzęcie o wysokich parametrach.
    • Renderowanie wielowątkowe zwiększa wydajność w scenach, w których koszt obsługi obiektów wymagających renderowania przewyższa koszt symulacji gry oraz faktyczny koszt renderowania sceny ponoszony przez procesor graficzny. Opisane okoliczności występują najczęściej podczas ruchu przez sceny z wieloma widocznymi obiektami (np. strefy odrodzenia atakujących na mapie Split) oraz w sytuacjach, gdy symulacja gry nie jest zbyt pracochłonna (np. na strzelnicy, poza walką itp.).
  • Wielowątkowe pola widzenia; od teraz pola widzenia na minimapie będą w miarę możliwości przetwarzane w innym wątku.
  • Duża optymalizacja efektów wizualnych na wszystkich mapach, dzięki której spadło zużycie zasobów procesora na cząstki, których symulowanie przejął procesor graficzny.
  • Przeprojektowaliśmy statystyki wydajności klienta, aby zawierały bardziej szczegółowe zestawienie czasów klatki.

Jakość rozgrywki

  • Lotka zwiadowcza Sovy będzie działać konsekwentniej i odsłoni tylko część wrogów za ścianą.
  • Dodano ustawienie umożliwiające stałe wyświetlanie ekwipunku.
  • Sygnały nie będą już pojawiać się nad sojusznikami i wrogami, gdy zostaną umieszczone za nimi.
  • Wyjście z gry prezentuje teraz ostatnio ogrywaną mapę, zamiast Brimstone’a i Sage wchodzących do teleportera.
  • Podczas zmiany postaci na strzelnicy wykorzystywany jest lżejszy i bardziej wydajny interfejs użytkownika niż podczas rozpoczynania właściwej gry.
  • Misje na ekranie końca gry są teraz ułożone według ich ukończenia i rodzaju.
  • Dokonano drobnych usprawnień wizualnych nagród za kontrakt i Przepustkę bojową w widżecie postępu, umieszczonym w górnej części ekranu.

Naprawione błędy

  • Naprawiono błąd powodujący, że przejrzyste cząstki (takie jak warstwy dymu) były widoczne przy krótkowzroczności Reyny.
  • Naprawiono efekt wizualny zasłaniający ekran Reyny, która korzystała z lunety podczas leczenia.
  • Nadmiarowo przywrócone, maksymalne zdrowie Reyny nie będzie już wynosić 151 pkt.
  • Kamery szpiegowskie Cyphera umieszczone na framudze teleportera na mapie Bind nie będą już wyświetlać widoku pod ziemią.
  • Od teraz Cyberklatka Cyphera nie powoduje, że drzwi teleportera na mapie Bind pozostają otwarte.
  • Od teraz wskaźniki obszarów efektów Strzały Zwiadowczej Sovy i Rzutu Okiem Reyny pokazują się na minimapie wroga tylko wówczas, gdy gracz lub jego sojusznicy są blisko miejsca poddanego działaniu tych efektów.
  • Poprawiono sygnał wejściowy oraz rozmaite elementy interfejsu sterowania agentem widoczne dla obserwatorów.
  • Naprawiono błąd powodujący, że ręce zabitego gracza widoczne z perspektywy pierwszej osoby unosiły się w powietrzu.
  • Naprawiono błąd powodujący, że aktywowanie graffiti mogło skutkować wyjściem z widoku celownika podczas strzelania.
  • Naprawiono błąd dotyczący ustawienia smug po pociskach; poza tym działające ustawienie w przypadku niektórych broni wyłączało nie tylko smugi, ale i płomienie wylotowe.
  • Naprawiono błąd powodujący, że kursor myszy migotał, gdy znalazł się nad tablicą wyników.
  • Naprawiono błąd powodujący, że zegar rundy niedokładnie wyświetlał milisekundy.
  • Naprawiono błąd powodujący, że w przypadku niektórych skrótów klawiszowych ostrzeżenia dotyczące konfliktów skrótów były wyświetlane nieprawidłowo.
  • Naprawiono błąd u obserwatorów, w wyniku którego pierwsza osoba obserwowana w grze nie miała zdjęcia postaci.
  • Usunięto problem z broniami automatycznymi, które czasami podczas krótkich serii ostrzału nie wyświetlały smug lub nie emitowały efektów dźwiękowych.
  • Naprawiono błąd powodujący, że pasek rozbrojenia był wyświetlany podwójnie.
  • Naprawiono błąd powodujący, że urządzenia i ustawienia wejścia/wyjścia głosowego nie zachowywały się pomiędzy rozgrywkami.
  • Naprawiono wiele błędów lokalizacyjnych na ekranach końca gry.
  • Naprawiono kilka błędów wizualnych na ekranach końca gry.
  • Usunięto problem z szepczącymi graczami używającymi tej samej nazwy/wprowadzono ogólne ulepszenia bezpośrednich wiadomości.
  • Poprawiono działanie wiadomości informujących o błędach w usłudze czatu.
  • Menu ustawień jest teraz panoramiczne.
  • Wybranie KOLEKCJI na stronie agentów przenosi teraz poprawnie z powrotem na stronę arsenału.

Kompletny opis patcha w języku polskim znajdziecie pod tym adresem.