Zanim w pełni oddamy się szaleństwu roku 2021, trzeba jeszcze podsumować minionych dwanaście miesięcy. Z pomocą przyjdzie nam tym razem SuperData, która przygotowała raport dotyczący poprzedniego roku w branży gamingowej, głównie koncentrując się na dochodach poszczególnych platform oraz konkretnych gier.

Zaczynając od najbardziej ogólnej kwestii, czyli dochodów w całej branży gamingu, wzrosły one o ponad siedemnaście miliardów dolarów w porównaniu do poprzedniego roku. W 2019 dochody te wyniosły 109,4 mld dolarów, natomiast w roku 2020 już 126,6 miliardów, co daje wzrost o blisko 16,5%. Podobnie jak w zeszłym roku największy wkład w taki wynik miały gry mobilne, których dochody w ostatnich dwunastu miesiącach osiągnęły aż 73,8 miliarda dolarów, podczas gdy gier przeznaczonych na PC "tylko" 33,1 miliarda. Najmniej z trzech platform dostarczyły swoim firmom gry konsolowe, aczkolwiek te zanotowały jednocześnie największy procentowy przyrost – z 15,4 mld do 19,7 mld daje wzrost na poziomie blisko 28%.

Kolejną interesującą statystyką w raporcie SuperDaty były dochody gier w zależności od ich modelu – aczkolwiek tu nie zmieniło się wiele w porównaniu do poprzedniego roku. W dalszym ciągu największy dochód generują gry free-to-play, które tylko w przypadku tych przeznaczonych na PC zasiliły portfele swoich twórców o 22,7 mld dolarów. Ta wartość to 78% całego rynku pecetowego – gry z jednorazowym wykupem zagwarantowały 6,7 miliarda, natomiast te w modelu pay-to-play 3,7 miliarda.

Jeśli natomiast chodzi o konkretne gry free-to-play, to tu doszło do sporych zmian w przypadku niektórych tytułów. Rok temu na samym szczycie rankingu gier w tym modelu biznesowym był Fortnite, który w 2019 wygenerował dochody na poziomie 1,8 miliarda dolarów. W tym roku produkcji Epic Games udało się przekroczyć miliard, ale nie wystarczyło to nawet do zajęcia miejsca w czołowej dziesiątce gier free-to-play. Tym razem pierwsze miejsce zajęło Honor of Kings, czyli mobilna MOBA przeznaczona dla chińskiej społeczności. Drugie miejsce to również gratka dla graczy z Państwa Środka – Peacekeeper Elite, w Europie znane jako PUBG Mobile.

W przypadku gier nieprzeznaczonych na urządzenia mobilne, na szczyt wróciło League of Legends, które wygenerowało dochód wynoszący 1,75 miliarda dolarów. Choć jest to wynik lepszy niż w poprzednim roku, to w ogólnym rankingu gier free-to-play sztandarowa produkcja Riot Games spadła z czwartej na szóstą lokatę, co najlepiej obrazuje, że obecnie największy popyt jest na gry mobilne. Co ciekawe, w raporcie SuperData pojawiła się również wzmianka o VALORANCIE, który wyprzedził w kwestii miesięcznych zysków Counter-Strike'a: Global Offensive i obecnie znajduje się na dziewiątej lokacie wśród gier f2p nieprzeznaczonych na urządzenia mobilne.

Wśród gier z jednorazowym wykupem na szczycie znalazło się Call of Duty: Modern Warfare, choć tu warto zaznaczyć, że liczone były również wpływy z CoD: Warzone, gdyż battle royale Activision jest częścią klienta głównej gry. Niemniej wzrost o blisko 200% (sic!) jasno obrazuje, że model hybrydowy wyszedł twórcom CoD-a na dobre, a duża w tym zasługa wspomnianego Warzone. Drugie miejsce w tym rankingu zajmuje FIFA 20, która wygenerowała większy dochód niż jej poprzedniczka o blisko 300 milionów dolarów. W czołowej dziesiątce tych produkcji znalazł się również Cyberpunk 2077, który, choć oficjalnie wyszedł dopiero 10 grudnia, został zakupiony przez wielu w przedsprzedaży. Łącznie dochód CD Projekt uzyskany przez najnowszą produkcję polskiego studia wyniósł 609 milionów dolarów.