Oto jest dzień, który dał nam Riot. Dzień szczególnie istotny dla tych, którzy ze zniecierpliwieniem wypatrywali przedsezonowej aktualizacji w League of Legends. Osoby te mogą już przestać obgryzać paznokcie (mamy nadzieję, że udało się zatrzymać przed dotarciem do phalanx media lub phalanx proximalis), bo w grze wreszcie pojawił się przedsezonowy patch. Razem z nim co prawda zero zmian wśród postaci, ale za to multum innych modyfikacji oraz – co ważniejsze – nowości.

Nagrody za cele

Zaczynamy od teoretycznie najmniejszej, ale bynajmniej nie mało ważnej innowacji. Riot postanowił wprowadzić nagrody za cele, aby ułatwić drużynom znajdującym się z tyłu powrót do gry. Nagrody te zostaną jednak aktywowane dopiero wówczas, gdy różnica między formacjami będzie już znaczna. Kiedy tak się stanie, na mapie podświetlą się niektóre obiekty, za których zniszczenie (lub zabicie w przypadku bestii w dżungli) przegrywająca ekipa otrzyma dodatkowy bonus w złocie. W przypadku Barona, Herolda i wszystkich smoków będzie to na przykład dodatkowe pięćset sztuk złota, za zewnętrzną wieżę 250 sztuk kruszcu, a jeśli uda się zniszczyć wewnętrzną strukturę bądź stojącą już w bazie, zespół na gorszej pozycji otrzyma czterysta złota. Mało tego, wartości te mogą wzrosnąć nawet o sześćdziesiąt procent, jeśli różnica między drużynami będzie dalej się powiększała.

Nowości i zmiany w dżungli

Nowe smoki – Chemtechowy i Hextechowy

Teraz coś dla wszystkich graczy na Summoner's Rifcie, nie tylko tych z deficytem. Wreszcie wszyscy mogą zobaczyć oraz zgarnąć wzmocnienia dwóch nowych smoków w grze – Hextechowego oraz Chemtechowego. Za zabójstwo pierwszego z nich otrzymamy bonus do przyspieszenia umiejętności oraz 5% prędkości ataku, a po zdobyciu jego Duszy nasze ataki będą wzmocnione o łańcuchy błyskawic, zadające dodatkowe obrażenia oraz spowalniające napotkane cele. Ponadto jeśli to właśnie żywioł hextechu obejmie swoim zasięgiem pole bitwy, to na mapie pojawią się Hexbramy, których użycie przeteleportuje nas w inne miejsce. Po dwie z tych bram będą znajdować się w obu bazach, umożliwiając szybsze wejście do dżungli, natomiast dwie pozostałe pary będą przechodzić przez rzekę. Patrząc na poniższą mapę, na której widać, gdzie dokładnie znajdują się Hexbramy i gdzie nas przeniosą, aż trudno nie wyobrazić sobie potencjału do flanki podczas walki o obiekty neutralne.

Jeśli zaś chodzi o Smoka Chemtechowego, on głównie będzie wspierał bohaterów mających w danym momencie mniej zdrowia niż rywale. Ładunek za każde wzmocnienie chemtechowej bestii da maksymalnie do 5% dodatkowych obrażeń. Podobnie sprawa ma się ze strefami gazowymi pojawiającymi się po objęciu Riftu chemtechowym żywiołem – one oprócz niewidzialności (którą będzie można przerwać za pomocą efektów wykrywających dostępnych m.in. w Totemie Kontroli czy Rozkwicie Wróżbity) też będą zapewniać premię do obrażeń postaciom o niższym poziomie zdrowia. Właściciele Chemtechowej Duszy natomiast otrzymają drugą szansę – tuż po swojej śmierci odrodzą się na jakiś czas i dalej będą mogli zadawać rany, aczkolwiek słabiej niż za życia. Ponadto sami będą bardziej podatni na obrażenia, a ich zdrowie będzie szybko spływało wraz z czasem.


Zasięg Hexbram

Zasięg stref gazowych

Zmiany w Podniebnym Smoku i Wędrującym Krabie

Oprócz nowości Riot dokonał też drobnych zmian w bestiach już znajdujących się w grze, a mianowicie w Podniebnym Smoku i Wędrujących Krabach. Pierwszy z nich nie będzie już gwarantował przyspieszenia umiejętności, a zamiast tego zapewni premię do prędkości ruchu oraz odporności na spowolnienie. W drugiego uderzono potężnym nerf hammerem – zmniejszy się nie tylko jego model, ale też jego podstawowe zdrowie, a jego zabójca zgarnie o 80% doświadczenia mniej za jego pokonanie.

Przedmioty

6 nowych przedmiotów w inwentarzu

Bestie bestiami, dżungla dżunglą, ale to jeszcze nie koniec zmian, jakie przygotował Riot na przedsezon 2022. W grze pojawiło się też kilka nowych przedmiotów, a wiele z nich zostało zmienionych. Zaczynając jednak od nowości – na tej liście jest pięć (lub sześć, zależnie od sposobu liczenia) pozycji:

  • Korona Rozstrzaskanej Królowej (dla magów chcących uniknąć obrażeń eksplozywnych – gwarantuje biernie osłonę od obrażeń na kilka sekund)
  • Zasłona Równości (dla wytrzymałych wspierających – zwiększa obrażenia otrzymywane przez unieruchomionych wrogów)
  • Aksjomatyczny Łuk (dla marksmanów chcących otrzymać przyspieszenie umiejętności – czas odnowienia ultimate'u posiadacza skróci się o 25%, jeśli ten uczestniczył w niedawnym zabójstwie wrogiego bohatera)
  • Płomień Cienia (dla magów preferujących ofensywę i grających przeciwko bohaterom z tarczami – zapewni dodatkowe przebicie odporności na magię)
  • Nadejście Zimy/Wielka Zima (dla obrońców potrzebujących więcej many – trafianie wrogów zwiększa maksymalną manę, na maksymalnym poziomie ładunków zmienia się w Wielką Zimę i od teraz nałożenie unieruchomienia lub spowolnienia zużywa część many, zapewniając tarczę)

Zmienione – przedmioty dla obrońców

Jeśli mało Wam nowych przedmiotów, to może głód zaspokoją zmiany wprowadzone przez Riot w innych itemach. Zaczynając od tych przeznaczonych dla wytrzymałych bohaterów – łącznie tu na liście jest dziesięć pozycji, aczkolwiek trzy z nich można podsumować dość szybko. Egida Legionu będzie kosztować o 100 sztuk złota mniej, co również wpływa na Kamienną Płytę Gargulca (całkowity koszt od teraz to 3200 zamiast 3300), ale nie wpływa na Naszyjnik Żelaznych Solari (koszt skompletowania wzrósł do 300 złota). Kwota potrzebna do zakupu Słonecznej Egidy również nie uległa zmianie, ale w jej przypadku doszło do wzmocnienia premii do pancerza oraz odporności na magię.

A skoro już o Słonecznej Egidzie mowa, to warto też wspomnieć o jednym z jej składników – Żarze Bami, które również zostało nieco zmienione. Jeśli irytował Was efekt tego przedmiotu podczas czyszczenia fal stworów, być może od teraz nie będzie już to aż tak uciążliwe. Nie dlatego, że Riot kompletnie zrezygnował z tego efektu – zamiast tego będzie on zadawał więcej obrażeń stworom na skrawkach życia, dzięki czemu złoto powinno częściej trafiać w Wasze kieszenie, a nie do sojuszniczych minionów (jakby te i tak umiały je wydawać).

Zmiany pojawiły się też chociażby w Turbochemicznym Pojemniku oraz Rękawicy Mroźnego Ognia. Oba doczekały się aktualizacji swojego biernego efektu – pierwszy z nich zamiast zadawania obrażeń za każdym razem, gdy posiadacz tego przedmiotu otrzymał cios lub sam zaatakował, teraz będzie aktywował się dopiero po pełnym napełnieniu Pojemnika. Rękawica natomiast będzie dodatkowo zadawała obrażenia po aktywacji jej efektu, zamiast tylko spowalniać wrogów. Oprócz tego modyfikacje dotknęły też Maskę Otchłani (nie będzie się aktywować już tylko przy nałożeniu unieruchomienia, lecz na wszystkich wrogów w pobliżu, a działanie jej klątwy zostało zmienione), Siłę Natury (silniejszy efekt oraz większa odporność na magię) oraz Przysięgę Rycerską (mniejsza podstawowa regeneracja zdrowia, ale teraz będzie można leczyć się przez efekt przedmiotu).

Zmienione – przedmioty dla magów

Wśród itemów dla magów też pojawiło się sporo zmian. Niektóre z nich, jak przepis Hextechowego Pasu Rakietowego czy Nocnego Żniwiarza, nie należą do szczególnie istotnych, bo są wyłącznie pochodną innej drogi budowy Alternatora Hextech. Ten zamiast dwóch Wzmacniających Ksiąg od teraz będzie potrzebował jednej Księgi raz jednego Rubinowego Kryształu (co oczywiście wpływa na jego bazowe statystyki, ale nie bierny efekt). Drobna – co nie znaczy, że mało istotna – zmiana czekała też Pierścień Dorana, który od teraz zamiast przywracać manę tylko przy zabiciu wrogiej jednostki będzie przywracał ją stale wraz z upływem czasu, a jeśli zaatakowaliśmy wrogiego czempiona, regeneracja będzie przyspieszona.

Pozostałych sześć (a w zasadzie siedem) przedmiotów doczekało się większych modyfikacji. Zacznijmy od powiązanego z poprzednim akapitem Skupieniem Horyzontalnym – co prawda składane jest ono z Alternatora Hextech, jednak to nie wpłynęło na jego zmianę w kwestii ceny. Co innego w kwestii statystyk – Skupienie od teraz będzie gwarantowało dodatkowe zdrowie i przyspieszenie umiejętności, ale kosztem mocy umiejętności. Zmiana pojawiła się też w Wiecznej Zmarzlinie, która będzie co prawda wyraźnie tańsza, ale w zamian jej premia do mocy umiejętności nie będzie tak solidna. Jeśli chodzi o inne zmiany, to w telegraficznym skrócie:

  • Demoniczny Uścisk nie zapewni już pancerza i odporności na magię, a bazowa premia do mocy umiejętności będzie niższa, aczkolwiek ta druga kwestia zostanie usprawniona w postaci premii 2% dodatkowego zdrowia jako AP, a samo zdrowie gwarantowane przez ten przedmiot też będzie większe,
  • Kostur Archanioła (oraz Uścisk Serafina) zamiast mocy umiejętności będą zwiększać przyspieszenie umiejętności w zależności od maksymalnej many oraz do tego zmieniono działalność drugiego efektu Uścisku – każde wykorzystanie many przywróci nam część zdrowia,
  • Kosmiczny Impuls zapewni większą premię do zdrowia, przyspieszenia umiejętności, a także do prędkości ruchu kosztem zmniejszenia bonusu do mocy umiejętności, ale efekt bierny nie będzie już liczony co sto AP, a zamiast tego będzie aktywował się w walce,
  • Kostur Pustki będzie nieco droższy i zapewni mniejszą premię do AP, ale w zamian za to większy bonus do odporności na magię.

Zmienione – przedmioty z destrukcją

Riot postanowił też nieco wzmocnić itemy z destrukcją, bo zdaniem deweloperów "przedmioty mityczne zabójców prezentowały się nudno jak flaki z olejem". I tak oto wzmocnień doczekały się Mroczne Ostrze Draktharru, Szpon Ciemnego Typa oraz Zaćmienie, które będą nie tylko tańsze o sto sztuk złota, ale też zapewnią lepsze bonusy dla postaci walczących w zwarciu. Dwa pierwsze będą zadawały więcej obrażeń, z kolei efekt Zaćmienia będzie dostępny ponownie szybciej o całe dwie sekundy. W zamian oberwało się Widmowemu Ostrzu Youmuu, które będzie droższe o sto sztuk złota.

Runy

Nie tylko przedmioty, ale także niektóre runy doczekały się usprawnień. W zasadzie w tej kwestii mowa tylko o dwóch runach – Lodowcowym Ulepszeniu oraz Zabójczym Tempie, aczkolwiek ich działalności zostały mocno zmienione. Zacznijmy od tego drugiego, którego efekt od teraz będzie się kumulował aż do sześciu razy, a przy maksymalnej liczbie ładunków dodatkowo zwiększy zasięg posiadacza. Lodowcowe Ulepszenie natomiast po unieruchomieniu rywala wytworzy promienie podążające od niego w kierunku trzech czempionów. Po wejściu na linie utworzone od tych promieni wrogowie zostaną spowolnieni.

Mamy też złe wieści dla fanów Prototypu: Wszechkamienia. Riot Games po wszelakich próbach usprawniania go postanowił dać sobie spokój i usunął tę runę z gry. Zamiast tego w League of Legends pojawiło się Pierwsze Uderzenie, którego nazwa mówi sama za siebie. Jeśli podczas walki z rywalem to Wy wyprowadzicie pierwszy cios, otrzymacie bonus w złocie oraz tymczasową premię do obrażeń. Jeśli to rywal będzie pierwszy, będziecie musieli poczekać do odświeżenia efektu runy.

Pełną listę zmian, jakie wprowadza patch 11.23 znajdziecie pod tym adresem.