Rząd włącza gry do systemu edukacji
– Gry wideo stanowią jeden z kluczowych elementów współczesnej kultury i chociaż jeszcze kilkadziesiąt lat temu wydawałoby się to nieprawdopodobne, dzisiaj – za sprawą fenomenalnego rozwoju technologii i poetyki gier – mogą one realnie wpływać na nasze życie. Zachęcamy do szerokiego włączania gier edukacyjnych w proces dydaktyczny uczniów. Włączanie gier do systemu edukacji pozwala na przekazywanie wiedzy w sposób atrakcyjny dla ucznia, rozwijanie umiejętności miękkich i poszerzanie granic wyobraźni. W ramach programu tworzymy bazę rekomendowanych gier gotowych do pobrania. Dodatkowo proponujemy scenariusze lekcji z przedmiotów realizowanych w ramach podstawy programowej. Materiały umożliwiają łatwe włączenie gier w proces dydaktyczny – możemy wyczytać w rządkowym komunikacie.
Co raczej nie zaskakuje, pierwszą produkcją, na którą padł wybór MEN, okazało się This War of Mine. Mowa tutaj o grze polskiego 11 bit studios, która ukazała się w 2014 roku, a która ma trudną tematykę, jaką jest przetrwanie cywilów w czasie wojny. Bo, co nietypowe, w trakcie rozgrywki kierujemy poczynaniami nie żołnierzy, a właśnie zwykłych mieszkańców ogarniętego wojennymi działaniami państwa, którzy muszą podejmować trudne decyzje, by zapewnić sobie i swoim bliskim przetrwanie w niebezpiecznych realiach. TWoM ostatecznie spotkało się z bardzo ciepłym odbiorem i już dwa lata temu zwróciło na siebie uwagę Prezesa Rady Ministrów. – Poprzez włączanie gier również do systemu szeroko rozumianej edukacji będziemy w stanie poszerzyć granice naszej wyobraźni, a poprzez to również wnieść coś nowego do kultury nie tylko Polski, ale kultury całego świata – mówił wówczas Mateusz Morawiecki.
This War of Mine za darmo!
Tak więc dziś na dedykowanej rządowej stronie pojawiła się możliwość, by całkowicie za darmo pobrać własną kopię This War of Mine Final Cut w wersji DRM-Free – dostępna ona jest pod tym adresem. Znalazły się tam również broszury informacyjne oraz przykładowy scenariusz lekcji języka polskiego, który ma pomóc nauczycielom w prowadzeniu zajęć. Co ważne, na TWoM inicjatywa "Gry w edukacji" wcale nie musi się zakończyć, bo już teraz przedstawiciele władz wyrazili gotowość do poszerzenia kanonu gamingowych lektur. Od 30 czerwca producenci, którzy uważają, że ich produkcje również powinni się w takim gronie znaleźć, będą mogli wypełnić specjalną ankietę, która potem zostanie rozpatrzona przez przedstawicieli Rady Ministrów.