Ekonomia to jeden z elementów, które wyróżniały Counter-Strike'a od samego początku. FPS studia Valve, w przeciwieństwie do konkurencji, nie polegał na korzystaniu ze znalezionej w określonych punktach broni – tę trzeba było bowiem kupić sobie samemu za pieniądze zarobione w trakcie meczu. Do dziś element ten jest niezwykle emocjonującą częścią widowiska, chociaż na przestrzeni lat uległ kilku modyfikacjom.
Tak czy inaczej, na początku każdego spotkania wszyscy zawodnicy mają w swoich rękach dokładnie to samo – nóż i pistolet (zależnie od strony: P2000/USP-S lub Glock-18. I dopiero od przebiegu starcia, postawy zarówno indywidualnej, jak i drużynowej zależy jak szybko będzie nas stać na coś lepszego. "All 'Bout the Money" śpiewała w słynnym hicie z 1998 roku Meja i na dobrą sprawę właśnie o to chodzi w Counter-Strike'u: o zarabianie pieniędzy, bo to właśnie one są kluczem do sukcesu. Oczywiście pokaźna suma na koncie nie zastąpi gry drużynowej czy skilla, ale na pewno o wiele łatwiej się nimi popisać, gdy ma się w rękach np. AK-47, a nie Glocki.
Ceny poszczególnych elementów ekwipunku w CS:GO prezentują się następująco:
Pistolety | Rewolwer R8 | 850$ | MAC-10 | 1050$ | AK-47 | 2700$ | Wabik | 50$ | |
P200 | 200$ | Ciężka broń | MP7 | 1500$ | SSG 08 | 1700$ | Błyskowy | 200$ | |
USP-S | 200$ | Nova | 1050$ | UMP-45 | 1200$ | AUG | 3300$ | Odłamkowy | 300$ |
Glock-18 | 200$ | XM1014 | 2000$ | P90 | 2350$ | SG 553 | 2750$ | Dymny | 300$ |
Beretty | 500$ | Obrzyn | 1100$ | PP-Bizon | 1400$ | AWP | 4750$ | Wyposażenie | |
P250 | 300$ | MAG-7 | 1300$ | Karabiny | SCAR-20 | 5000$ | Kevlar | 650$ | |
Five-SeveN | 500$ | M249 | 5200$ | FAMAS | 2250$ | G3SG1 | 5000$ | Kevlar + hełm | 1000$ |
Tec-9 | 500$ | Negev | 1700$ | Galil AR | 2000$ | Granaty | Zeus x27 | 200$ | |
CZ75-Auto | 500$ | Pistolety maszynowe | M4A4 | 3100$ | Zapalający | 600$ | Defuse kit | 400$ | |
Dester Eagle | 700$ | MP9 | 1250$ | M4A1-s | 3100$ | Mołotow | 400$ |
Jak zdobywać fundusze?
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wysokość naszego zarobku w grze zależy od tego co konkretnie zrobiliśmy. Na przykład bonus finansowy otrzymujemy za eliminację wroga, ale na jego wysokość wpływa broń, za pomocą której pozbyliśmy się jednego z oponentów. Najwyżej punktowany jest nóż, co jest oczywiste z uwagi na fakt, że potraktowanie nim przeciwnika w taki sposób, by przestał być groźny, jest dość ryzykowne, ale też się opłaca – za taką akcję możemy otrzymać aż 1500 dolarów! Pozostałe sumy wahają się natomiast w przedziale od 100 do 900 dolarów, przy czym najbardziej opłacalne, ale też najmniej poręczne jest korzystanie ze strzelb.
Ale to nie wszystko. Dodatki pieniężne dla zespołu twórcy przewidzieli też za m.in. rozbrojenie bomby (antyterroryści) lub jej podłożenie i doprowadzenie do eksplozji (terroryści). A fundusze są potrzebne, bo jak już wspomnieliśmy, to właśnie za nie nabywamy wyposażenie. I nie chodzi tu tylko o broń, ale również o granaty, kamizelkę i hełm czy narzędzie do neutralizowania bomby – wszystko ma swoją cenę, a czasami brak jednej rzeczy może być fatalny w skutkach. Przekonały się o tym osoby, które już cieszył się z wygranej rundy, by potem popaść w skrajny smutek, gdy okazało się, że z uwagi na brak tzw. "defusera" nie są w stanie rozbroić ładunku wybuchowego na czas. I bum.
Zmiany w ekonomii
Tutaj trzeba też wspomnieć o niedawnych zmianach w ekonomii, jakie Valve zafundowało swoim graczom. W opublikowanej 14 marca aktualizacji zmodyfikowano działanie czegoś, co nazywało się bonus za przegraną. W skrócie – aby ekipa przegrywająca miała szansę, z każdą kolejną rundą jej bonus na koniec potyczki wzrastał, aż do pewnego określonego poziomu. Gdy jednak zespół ten "przypadkowo" wygrał jedną rundę, by potem stracić następną, owy bonus zerował się, a sytuacja graczy stawała się nie do pozazdroszczenia. Teraz wygląda to inaczej.
Valve ustaliło bowiem pięć progów bonusowych: 1400, 1900, 2400, 2900 oraz 3400 dolarów. Każda porażka to wejście na wyższy próg, wygrana to natomiast zejście na próg niższy. Gdy na przykład nasza drużyna przegrała trzy potyczki z rzędu, zgarniała 2400, ale jeśli potem udało nam się raz wygrać, by następnie znów pregrać, to otrzymywaliśmy już tylko 1900. Itd. itd.
Poniżej prezentujemy rozkład bonusów za przegraną przed i po aktualizacji:
Do 14 marca | Po 14 marca | |||||
Wynik | Bonus za przegraną | Wynik | Bonus za przegraną | |||
1. przegrana runda | 1 400 $ | 1. przegrana runda | 1 400 $ | |||
2. przegrana runda | 1 900 $ | 2. przegrana runda | 1 900 $ | |||
3. przegrana runda | 2 400 $ | 3. przegrana runda | 2 400 $ | |||
4. przegrana runda | 2 900 $ | 4. przegrana runda | 2 900 $ | |||
1. wygrana runda | – | 1. wygrana runda | – | |||
5. przegrana runda | 1 400 $ | 5. przegrana runda | 2 400 $ |
Nie tylko skill
I tak to wygląda – dlatego też Counter-Strike'a to nie tylko strzelanie, rzucanie granatów i ustalanie taktyk na poszczególnych mapach. To także próba analitycznego myślenia, określenia posiadanej przez przeciwnika ekonomii na podstawie tego, z czego korzysta i co robi. Inaczej przecież zagramy mając świadomość, że rywal posiada tylko pistolety, bo na nic innego nie było go stać, inaczej zaś gdy ten wybiega na nas z pełnym wyposażeniem. A właśnie – pełne wyposażenie po stronie atakującej (tj. AK-47, kamizelka z hełmem i komplet granatów) to 4600 dolarów, zaś broniący muszą wydać jeszcze więcej. W ich wypadku zakup M4, kamizelki z hełmem, kompletu granatów i narzędzia do rozbrajania to koszt aż 5100 dolarów.
Nie ma co do tego wątpliwości, że CS:GO to gra oparta właśnie na finansach. Jedna zła decyzja czy też niepotrzebny zakup mogą sprawić, że w kolejnej rundzie nie będziemy mogli pozwolić sobie już na nabycie wszystkiego, co potrzebne. Liczy się każdy grosz i nawet 300 dolarów, które stracimy wyrzucając granat bez większego celu, może nam się potem odbić czkawką. I właśnie to liczy się w CS:GO – aby liczyć. Fundusze swoje i przeciwnika.