vedius
fot. Riot Games

Vedius o LEC: Podejmujemy odważne decyzje i próbujemy wielu nowych rzeczy

Podczas finałów League of Legends European Championship 2019 Spring udało nam się zamienić kilka słów z jednym z najpopularniejszych komentatorów LoL-a na Starym Kontynencie, czyli Andrew „Vediusem” Day’em. Brytyjczyk opowiedział nam m.in. o tym, czy rebranding EU LCS wpłynął na jego pracę, czy myślał o zostaniu freelancerem oraz co sądzi o braku zmian w amerykańskich rozgrywkach.

English version of the interview can be found below.


Daniel Kasprzycki: Zacznijmy od tego, co myślisz na temat rebrandingu EU LCS na LEC. Czy ta zmiana wpłynęła jakoś na twoją pracę?

Andrew „Vedius” Day: Nie. Zespół w zasadzie się nie zmienił i większość ludzi, z którymi wcześniej współpracowałem, nadal w nim jest. Oczywiście, mamy paru nowych komentatorów, ale praca dla przy LEC nie różni się wiele od pracy w EU LCS. Największą różnicą jest jednak to, że w tym roku nieco częściej podejmujemy ryzyko. Staramy się próbować nowych rzeczy i eksperymentować, aby sprawdzić co działa, a co nie. Aktualnie podejmujemy odważniejsze decyzje, aby przekonać się jak dobrze pomysły te będą radzić sobie w środowisku esportowym.

Ostatnimi czasy mogliśmy zobaczyć sporo zabawnych materiałów związanych z LEC, a szczególnie chodzi tutaj o ostatni rapowy klip. Co możesz powiedzieć na temat tego wideo, całego procesu jego powstawania i co najważniejsze kto napisał wasze teksty?

Jeśli chodzi o ten klip, to jest to rzecz, którą chciałem zrobić od dłuższego czasu. Na początku chciałem, żeby były to walki fikcyjnych postaci, takich jak chociażby QuickStats albo Detective Vedius czy coś takiego. Wtedy jednak Drakos stwierdził, żebyśmy zamiast tego skupili się na drużynach samych w sobie. Dzięki temu mogliśmy wykorzystać to wideo do promowania zespołów albo jako fajną okazję do trash-talku. Ten pomysł naprawdę mi się spodobał. Przy pierwszej bitwie blisko współpracowałem z Drakosem, ale to on pisał większość tekstów, bo ja nie rozumiałem jak w ogóle działa rap. Za drugim razem był to już jednak nieco bardziej wspólny wysiłek. Drakos napisał scenariusz i był odpowiedzialny za cały proces, ale tym razem zaangażowano w to o wiele więcej osób, w tym Sjokz oraz mnie. Podrzuciliśmy mu nasze pomysły, a nawet wymyśliliśmy swoją linijkę o Mikym. „Myślałem, że Mikyx to promisQ” – to był mój własny tekst, który udało mi się tam umieścić (śmiech). Mimo wszystko Drakos robi większość rzeczy, pisze 80% tekstów, ale to dlatego, że jest niesamowicie utalentowany i jest naprawdę dobry w te sprawy.

Wspomniałeś, że udało ci się przemycić do bitwy nieco ostrzejsze teksty na temat zawodników. Czy organizacje wiedzą o nich zanim zaczniecie wszystko nagrywać?

Tak, zazwyczaj odzywamy się w tej sprawie do drużyn. Kiedy skończymy już pisać teksty, wysyłamy maile do obu organizacji i mówimy: „Tak wygląda cały tekst. Czy jest coś, z czego nie jesteście zadowoleni? Czy powinniśmy coś zmienić?”. Jednakże drużyny zachowują się naturalnie i zazwyczaj wszystko im się podoba, bo wiedzą, że to forma zabawy i żartu. Nie mamy zatem żadnych problemów z zespołami i do tej pory popierały nasze działania.

Teraz amerykańska liga, czyli LCS, wydaje się być nieco nudna, a wyniki oglądalności również nie są wysokie w porównaniu do LEC. Myslisz, że ekipa LCS również potrzebuje podobnej zmiany, aby stać się przyjemniejszą do oglądania ligą?

Trudno jest mi wypowiadać się na temat wyników oglądalności, bo nie wiem o tym zbyt dużo. Myślę, że aktualnie odbiór LCS-u jest jaki jest, bo ludzie ciągle porównują amerykańską ligę do LEC, a jak już wspomniałem wcześniej, my podejmujemy odważne decyzje i próbujemy wielu nowych rzeczy. Niektóre trafiają do ludzi, niektóre nie, ale myślę, że LCS naprawdę stara się wprowadzać fajne rozwiązania i rzeczywiście sporo eksperymentuje. Wydaje mi się, że fani o tym zapominają albo po prostu decydują się to ignorować. Myślę, że LCS naprawdę jest na bardzo dobrej drodze, a ich finały były niesamowite. Z mojej perspektywy oni mają możliwości do zmiany niektórych segmentów. Mają miejsce na to, żeby próbować nowych rzeczy, ale nadal mam wrażenie, że oni już teraz wykonują świetną robotę i uważam, że powinni po prostu dalej robić to, co robią. LCS z pewnością idzie w dobrą stronę. Byłem wielkim fanem skeczy o lekarzach i innych inicjatyw, więc LCS naprawdę mi się podoba.

Niektórzy z komentatorów i ekspertów z europejskiej ligi postanowili zostać freelancerami. Również to rozważałeś? Jak myślisz dlaczego zdecydowali się na taki krok?

Nie jestem w stanie powiedzieć dlaczego oni zdecydowali się zostać freelancerami, ale ja nie jestem tego wielkim fanem. Jestem osobą, która lubi mieć bezpieczeństwo, jakie zapewnia praca na pełny etat. I o ile freelancerka daje ci sporo swobody w odkrywaniu nowych możliwości, to ja wolę być częścią firmy i pomagać jej się rozwijać. W przyszłości chcę nadal być związany z Riot Games jako korporacją i firmą, zamiast być Vediusem, najbardziej niesamowitym komentatorem w historii. Takie są moje cele. Oczywiście, moje podejście może zmienić się za parę lat, ale na ten moment jestem bardzo zmotywowany, aby być częścią wielkiego zespołu i rozwijać się razem z nim.

Skoro wspomniałeś przyszłość, to czy uważasz, że jesteś w stanie albo czy chcesz kiedyś spróbować komentować inne gry niż League of Legends?

Naprawdę tego nie wiem (śmiech). Kocham komentowanie LoL-a i uwielbiam bycie komentatorem. Nie wydaje mi się, że kiedykolwiek znudzę się Ligą. Sądzę, że jeśli zacznie mnie nudzić, to wtedy może coś zmienię, ale na ten moment chcę zostać przy League of Legends.


Daniel Kasprzycki: What do you think about the EU LCS rebranding to LEC? Did it somehow affect your work?

Andrew „Vedius” Day: No. Very much the team is still the same. A lot of people I’ve worked with are still the same. Obviously, we have some new casters in but working for the LEC is pretty much the same as working for the EU LCS before. The only biggest difference is that we are willing to take a couple more risks this year. We’re trying new things, we’re experiencing with a lot of new stuff to see what works and what doesn’t. We’re just basically making more bolder decisions to try and see how far they can take esports.

Yeah, we’ve seen a lot of funny content from you guys, especially the last rap battle. What can you say about that video, the whole process behind it and, most importantly, who wrote all the lines for it?

With the rap battle, that was something that I’ve been wanting to do for a while. When I originally pitched it I kind of wanted characters battle each other, so like QuickStats versus Detective Vedius or something. But then Drakos pitched: why don’t we try to just focus on the teams instead? We can use it as a promo ad or we can use it as a cool way of trash-talking. And I was like „that actually sounds really awesome”. So I worked really closely with Drakos and for the first rap battle, he wrote a lot of the lines because I didn’t understand how the rap works. But the second time around it was more of a collaborate process. He was the one who ultimately built the script and he was the one that had the authority of the whole thing but we had a lot more people like Sjokz and me involved. We gave him our ideas, we contributed also with the Mikyx line. „I thought Mikyx was promisQ” – that was my line, I got that one in there (laughs). But yeah, Drakos then really does most of it, he writes 80% of the lines but that’s because he is really talented and he is really good at that stuff.

You mentioned that you managed to put in that rap battle kind of harsh lines about the players. Do the teams know about those before you actually record it?

Yes, we usually reach out to the teams. Once we complete the raps we send the email to both of the organizations and say: „This is what the rap looks like. Is there anything in there that you aren’t happy with, do we need to change something?” But the teams are really natural about it and they usually really enjoy it and they know that this is all just good fun and banter. So we don’t have any issues with the teams and they’ve been super supportive.

Now American league, LCS, looks a little bit boring and also the viewership dropped down a little bit compared to LEC. Do you think that they also need that kind of change to be like more fun league to watch? 

I can’t really comment on things like viewership because I don’t really know much about how that kind of stuff goes. But I think right now the perception around the LCS is that people keep comparing it to LEC, and as I’ve mentioned before, we are just taking bold decisions and trying a lot of new stuff. Some of it lands, some of it doesn’t. But I do think that LCS does actually try a lot of cool stuff and they are actually experimenting a lot. I just think that a lot of fans tend to forget it or they are just kind of choosing to ignore it. I think that LCS is actually on a pretty good direction and their finals were really insane. From my perspective, they have options to change some stuff. There is room for them to try different things but at the same time, I think that they already do a very good job and for me, I think that they just have to keep doing what they’re doing. They definitely feel like they’re in a good direction. I was a big fan of that „Doctors” sketches and stuff, for example, so yeah, I really like it.

Some of the casters in Europe have switched to freelance. Did you also consider doing that and why did they decide to do that?

I can’t really comment on why they have decided to switch to freelance but for me, it’s not something that I’m a massive fan of. I’m someone that likes the security of the full-time job, sort of full-time writer, as opposed to a freelancer. And while freelancing gives you a lot of freedom to explore new opportunities, I like being a part of a company and helping it grow. I guess my future vision is to be integrated into Riot Games as a corporation and company rather than to be Vedius the most amazing shoutcaster ever. That’s kind of where my directions are. Of course, my perception might change in a couple of years but I guess I’m just very driven to be a part of the company and the big team and grow with it.

Talking about a couple of years, do you think that you are able or do you want to try to cast other games than League of Legends?

I don’t really know (laughs). I honestly don’t know. I love casting League right now, and I love being a caster and I don’t think that I will ever get bored of League. So I guess if I do get bored, then maybe I’ll change but right now I just want to keep casting League of Legends.

Tagi: , , , , , , , ,
Przeczytaj poprzedni wpis: close

Jankos vs Faker w meczu otwarcia turnieju głównego MSI 2019!

Po wylosowaniu grup fazy play-in Mid-Season Invitational 2019 niewiadomą pozostał już tylko szczegółowy terminarz rozgrywek. Dzisiaj organizator turni...