Do startu Intel Extreme Masters Katowice 2020 możemy odliczać już godziny. W stolicy Górnego Śląska pojawi się łącznie szesnaście ekip CS:GO, a wśród nich wszyscy przedstawiciele światowej czołówki. Do tego grona co prawda nie należy jeszcze Cloud9, ale amerykańsko-afrykańskiej piątki nie powinno się skreślać, zwłaszcza że podczas bootcampu w Esports Performance Center pracowała w pocie czoła. W ten weekend mieliśmy przyjemność odwiedzić warszawski obiekt i zasiąść przy jednym stole między innymi z Ianem "motmem" Hardym. Efekty naszej rozmowy poniżej!
SCROLL DOWN FOR ENGLISH VERSION
Tomasz Jóźwik: Zanim porozmawiamy o bardziej bieżących wydarzeniach, chciałbym na chwilę powrócić do tematu waszego styczniowego transferu. Kiedy otrzymaliście pierwsze sygnały, że Cloud9 jest wami zainteresowane? Było to jeszcze przed czy już po finałach ESL Pro League?
Ian “motm” Hardy: Powiedziałbym, że miało to miejsce po finałach ESL Pro League. Osiągnęliśmy tam kilka dobrych rezultatów, pokonując North oraz G2, dokonywaliśmy czegoś, czego nikt się po nas nie spodziewał. Ten turniej pozwolił nam na wyrobienie sobie marki i umieścił nas w centrum zainteresowania Cloud9. Po zakończeniu imprezy organizacja skontaktowała się z nami i sprawy przybrały poważniejszy obrót jeśli chodzi o negocjacje.
Gdy zaczynaliście grę w tym składzie we wrześniu ubiegłego roku, raczej mało kto się spodziewał, że już po trzech miesiącach osiągnięcie tak wysoki poziom. Jakie były wasze cele po dołączeniu oSee, floppy’ego i Sonica?
Początkowo ściągnęliśmy oSee i floppy’ego, gdyż chcieliśmy dostać się do ESL Pro League. Potem ESL skontaktowało się z nami i powiedziało, że w lidze jest kilka wolnych miejsc, bo niektórzy wycofali się z rozgrywek. Kiedy znaleźliśmy się w EPL, naszym celem było utrzymanie się na tym poziomie rozgrywkowym – trafiliśmy przecież do grupy z Teamem Liquid czy Renegades, a więc obecnym 100 Thieves. Chcieliśmy po prostu pozostać w lidze. Pierwsza faza grupowa nie poszła po naszej myśli, ale udało nam się pokonać Singularity i przebrnąć do kolejnego etapu. Przed drugą fazą zaczęliśmy współpracować z psychologiem sportowym, skupiając się głównie na mentalnych aspektach naszej gry, ponieważ wiedzieliśmy, że tego nam brakuje. Chodziło o nasz brak doświadczenia w meczach przeciwko bardzo dobrym zespołom na lanach. Od tego momentu zaobserwowaliśmy postęp na tej płaszczyźnie. Na drugą fazę grupową przyjechaliśmy dosyć pewni siebie, zakwalifikowaliśmy się dalej, czym już przewyższyliśmy nasze oczekiwania. Mieliśmy przecież pojechać do Danii i wziąć udział w finałach ESL Pro League, mierząc się tam z niesamowitymi przeciwnikami takimi jak mousesports, North i G2. Zdecydowanie zrobiliśmy na sobie duże wrażenie.
Nie mogliście wymarzyć sobie lepszego startu w barwach nowej organizacji – od razu po dołączeniu do niej awansowaliście przecież na dwie duże imprezy, niemniej wasz występ w Lipsku już tak dobry nie był. Czego zabrakło wam na tym turnieju?
Nasza ekipa nie szuka wymówek. Nie pokazaliśmy się z dobrej strony, w ogóle nie graliśmy dobrze. Wydaje mi się, że przylecieliśmy na miejsce noc wcześniej, mieliśmy jetlaga, w dodatku byliśmy chorzy. Nie mieliśmy odpowiedniego nastawienia przed naszym pierwszym meczem. Nie graliśmy fundamentalnego CS-a, a na tym właśnie koncentrujemy się w naszym zespole - na podstawach, na tym, w jaki sposób się komunikujemy. W meczu z Renegades nie robiliśmy tych rzeczy, co miało odzwierciedlenie w naszej postawie. Nie graliśmy zgodnie z naszymi standardami. Przed spotkaniem z Virtus.pro mieliśmy ważną zespołową rozmowę, byliśmy ze sobą zupełnie szczerzy.
Miesiąc temu do waszej drużyny dołączył także m1cks, z którym współpracowaliście jeszcze za czasów gry w ATK. Co leży w zakresie jego obowiązków jako asystenta trenera?
W ATK był bardziej analitykiem, do jego obowiązków należało rozpracowywanie rywala, upewnianie się, że jesteśmy przygotowani oraz wiemy, na co zwracać uwagę w trakcie gry. m1cks starał się również rozpracowywać nasze taktyki, więc mogliśmy poznać nasze tendencje w grze, w związku z czym inne drużyny nie mogły ich dostrzec. Kiedy podpisał kontrakt z Cloud9, stał się bardziej asystentem trenera, więc pomaga naszemu głównemu szkoleniowcowi, T.c. Robi więcej rzeczy w zakresie naszego rozwoju jako drużyny, niekoniecznie zajmując się czytaniem przeciwnika, ale dawaniem nam rad, jak zachowywać się w konkretnych sytuacjach na mapie.
Na miejsce swoich przygotowań do Intel Extreme Masters Katowice wybraliście Esports Performance Center i jeśli się nie mylę, jest to wasza pierwsza wizyta w tym miejscu. Jak oceniacie panujące tutaj warunki do gry oraz treningów?
To oczywiście nasz pierwszy bootcamp tutaj. Tak jak powiedziałem wcześniej, jesteśmy dość niedoświadczoną formacją, dlatego nie byliśmy na wielu “szalonych” bootcampach, natomiast to na pewno dobry początek. To miejsce wyznaczyło dla nas całkiem wysokie standardy, jest tutaj naprawdę czysto, wszyscy o nas dbają, gotują nam, a przede wszystkim dostaliśmy świetne miejsce do gry. To wszystko, o co możesz prosić, kiedy próbujesz grać w CS-a.
Przechodząc już powoli do turnieju w Katowicach, w pierwszej rundzie los was nie oszczędził – trafiliście przecież na Astralis, czyli najlepszą drużynę świata. Co będzie kluczem do powstrzymania Duńczyków?
Bez wątpienia są naprawdę niesamowitym zespołem, cała scena zna Astralis, tym graczom wszystko wychodzi. Musimy wejść na tak wysoki poziom CS-a, jakiego nigdy nie byliśmy świadkami. Jeśli mam być szczery, pokonanie Astralis będzie wymagało od nas czegoś absolutnie nadzwyczajnego.
Oprócz Astralis do Polski przyjechały także pozostałe ekipy z czołowej dziesiątki rankingu HLTV. Sugerując się tylko rankingiem, jesteście trzecią od końca najniżej notowaną formacją. Bycie outsiderem zmniejsza ciążącą na was presję?
Bycie jedną z najniżej sklasyfikowanych drużyn w turnieju zdecydowanie zdejmuje z ciebie presję. Nie ma ludzi, którzy oczekują od nas cudów, ale jednocześnie biorąc pod uwagę nasze wcześniejsze wyniki, każdy wie, do czego jesteśmy zdolni. Będąc w tym obiekcie, trenowaliśmy z wieloma z tych ekip. Nie sądzę, aby miały nas zlekceważyć, tak jak to miało miejsce na finałach Pro Ligi. Z pewnością bardziej się pod nas przygotowują.
Prawie wszystkie mecze, oprócz finału, rozegrane zostaną w formacie BO3, który wymaga od drużyn bardzo rozbudowanego map poolu. Często decydujecie się na wybieranie Inferno oraz Overpassa, więc rozumiem, że to wasze najmocniejsze bronie w arsenale, na które nie musicie poświęcać dużo czasu?
Nasz zespół trenuje bardzo dużo, powiedziałbym, że więcej niż zespoły na naszym poziomie. Głęboko wierzymy, że Inferno oraz Overpass to nasze najmocniejsze mapy, lecz nadal dużo nad nimi pracujemy. Upewniamy się, że jesteśmy ze wszystkim na bieżąco i czujemy się na nich pewnie. Wkładamy wiele wysiłku we wszystkie siedem map, jesteśmy bardzo dumni z tego, że możemy grać na każdej z map dostępnych w puli.
Udało wam się popracować nad wszystkimi niedoskonałościami w grze?
Oczywiście, że nie. W CS-ie zawsze starasz się poprawić coś, co jest nie tak. Przeanalizowaliśmy wiele rzeczy, które robiliśmy źle i poprawiliśmy elementy, które nie funkcjonowały w Lipsku. Myślę, że na zawodach w Katowicach będziemy silniejszą, lepiej wyglądającą drużyną, a także bardziej przygotowaną pod względem psychicznym.
Wasze ostatnie oficjalne spotkanie miało miejsce prawie miesiąc temu. Trudno jest po takiej przerwie powrócić do rytmu meczowego?
Powiedziałbym, że kiedy trenujesz po tak długim okresie bez oficjalnego pojedynku, to do ciebie dociera. Nic nie zastąpi meczu. Podczas sesji treningowych możesz starać się tak mocno, jak chcesz, możesz mówić, że cały czas ćwiczysz na 100%, ale nigdy nie starasz się tak bardzo, jak w trakcie spotkań. To uczucie jest po prostu zupełnie wyjątkowe oraz inne. Sądzę, że odciska to swoje piętno na zespole oraz jego członkach. Jesteśmy naprawdę podekscytowani powrotem do prawdziwej gry, zawsze rozmawiamy ze sobą na zasadzie, że nie możemy się tego doczekać i czujemy, jakby minęła wieczność.
Z jakiego rezultatu podczas Intel Extreme Masters bylibyście zadowoleni?
Wiem, że w mojej ekipie są marzyciele, którzy chcieliby zagrać na scenie. To również moje marzenie, od zawsze na to czekałem. Właśnie dlatego ciężko pracujemy, bo chcemy pojawić się na scenie, pojedynkować się z najlepszymi zespołami i ogrywać je.
Po powrocie z Katowic czekają was zamknięte kwalifikacje do Minora. W internecie dotąd czuliście się bardzo pewnie, zatem awans powinien być tylko czystą formalnością?
Myślę, że każdy od nas tego oczekuje. To musi się wydarzyć i wierzymy, że tak właśnie się stanie.
Cloud9 jest jedną z organizacji założycielskich ligi FLASHPOINT, która rusza już w przyszłym miesiącu. Nie uważasz, że poziom tych rozgrywek, w porównaniu do ESL Pro League, jest zdecydowanie niższy?
Obiektywnie rzecz biorąc, patrząc na finały Pro Ligi, wśród uczestników znajdziesz czołowe zespoły na świecie. We FLASHPOINCIE, póki co, takich brakuje, ale miejmy nadzieję, że w przyszłości organizatorzy będą w stanie wzmocnić obsadę i liga będzie bardziej konkurencyjna.
Śledź autora wywiadu na Twitterze – Tomasz Jóźwik |
Śledź rozmówcę na Twitterze – Ian "motm" Hardy |
Tomasz Jóźwik: Before we talk about more current topics, I would like to return for a moment to your transfer that took place in January. When did you receive the first signals that Cloud9 is interested in your team? Was it before or after the ESL Pro League finals?
Ian “motm” Hardy: I would say it was after ESL Pro League finals. You know, we have got some good result there beating North and G2, doing things that some people thought we wouldn't be able to do. I think that really put our name out there and put us in the spotlight for Cloud9. After the tournament they started contacting us and things got pretty serious in terms of negotiations.
When you started playing in this line-up back in September, hardly anyone expected you to reach such a high level after just three months. What goals did you set when floppy, oSee and Sonic joined the team?
We initially picked up floppy and oSee, because we wanted to make Pro League. Then ESL contacted us, saying that there are some slots open due to teams dropping out. When we got to Pro League our goal was not to get relegated – we were playing against Team Liquid, Renagades, which is 100 Thieves now. We just wanted to maintain our EPL spot. The first group stage didn't go so well, but we did manage to beat Singularity and make the second stage. Before the second stage we started talking to a sport psychologist, really focusing on our mental game, because we knew that's where we lacked. It was our inexperience versus some really good teams on LAN. Once we started talking to a sport psychologist we noticed improvement in that area of our game. We came pretty confident at the second stage, we qualified, we already surpassed our expectations. We have got to go to Denmark, play Pro League Finals against amazing teams like mousesports, North and G2. We definitely impressed ourselves.
You couldn't have dreamed a better start under Cloud9 banner – you’ve qualified for two big events right after, but your performance in Leipzig wasn't that good. What went wrong during that tournament?
Our team is not a team of excuses, we didn't show up, we didn't play well at all. I think we flew there the night before, we got the jetlag, we were also sick as well. People just weren’t in the right mindset when we came into our first match, people weren't healthy. We weren't playing good fundamental CS, that's something we focus on a lot with our team – the basics, how we communicate. When we came and played Renegades in our first game, we weren't doing these things and it reflected in our performance. We didn't play to our standard. Before the game against Virtus.pro we had a big team talk, we were honest with each other.
A month ago your team was also joined by m1cks, with whom you worked in ATK. What are his responsibilities as an assistant coach?
In ATK he was more of an analyst, his responsibilities was anti-strating enemy team, making sure we prepare, making sure we know what to look for in the game. He was also anti-strating us, so we could recognize our tendencies and hence other teams couldn't see that weakness in our gameplay. When we signed him on Cloud9 he became more of an assistant coach, so he helps out our head coach T.c. He also does more things in terms of our improvement as a team, not necessarily just anti-strating other team, but giving us a more advice on how to play certain scenarios.
You have chosen Esports Performance Center as a place of your bootcamp before Intel Extreme Masters and if I am not mistaken, you visit this place for a very first time. How would you rate the conditions for playing and living that are provided here?
It's obviously our first bootcamp here. Like I said we are pretty inexperienced team, so we haven't been to a lot of these crazy bootcamps, but this is definitely a great start. This place sets the standard pretty high for us, it's really clean, they take care of us, they cook for us and give us a really nice area to play. That's everything you would ask for when you try to play CS.
Let's slowly move on to the tournament in Katowice. In the first round fate didn’t spare you, because you have to face Astralis, the best team in the world. What will be the key to stopping the Danes?
Undoubtedly they are a really good team, everyone knows Astralis, they do everything amazing. We have to play such a high level of CS that we have never witnessed. It's going to take something really special for us to come and beat Astralis if I'm being honest.
Apart from Astralis, other teams from the top ten of the world ranking also came to Poland. Taking ranking into account you are the third lowest ranked team. Being an outsider reduces the pressure on you?
Being one of the lower ranked teams in the tournament definitely takes pressure off you. You don't have people that except the bunch out of you, but at the same time, given our previous results, everyone knows what we are capable of. Being here in Poland at the Kinguin facility we practiced against a lot of these teams. I don't think that they underestimate us, like they did at Pro League Finals. They definitely do some more preparation on us.
Almost all the matches, except the final, will be played in BO3 format, which requires a very wide map pool from the teams. You often choose Inferno and Overpass, so I understand that these maps are your strongest weapons in the arsenal that you don't have to spend much time on?
Our team practices a lot, I would say we practice more than teams around our level. We firmly believe that Inferno and Overpass are clearly our strongest maps, but we absolutely still put a lot of working on these maps. We make sure that we are up to date on these maps and we are looking clean at all times. We put an effort on all seven maps, we take a lot of pride in being able to play all maps in the pool.
Did you manage to work on all the imperfections in your game during the bootcamp?
Of course not. In CS you always try to improve on something that's going wrong. We looked at a lot of things that we have done wrong, we have improved on things that we messed up in Leipzig. I think coming into Katowice we are going to be a stronger team, a better looking team, and we are also more mentally prepared to play at this event.
Your last official game was almost a month ago. Is it difficult to return to normal after such a break?
I would say that while you are practicing, after not playing an official for so long, it gets to you. Nothing is like playing a match. You can try as hard as you want in practice and say that you are going on a 100% practice all the time, but you're never going to go as hard in practice as you do in a match. The feeling is just completely unique and different. I think that it takes a toll on the team and its players. We are really excited to get back to a match, we are always talking to each other that we can't wait to play again and it feels like it has been forever.
What result would you be satisfied with in Katowice?
I know that everyone in my team is like a big dreamer, everyone wants to play on the stage. That's also a dream of mine, I have been looking for that forever. That's why we work hard as we want to play on the stage against the best teams and beat them.
After coming back from Katowice you will participate in closed qualifier for American Minor. You have felt very confident in online games so far, so do you think that promotion should be just a formality?
I think we are all expected to qualify for the Minor. It must happen and we believe it will happen.
Cloud9 is one of the founding members of FLASHPOINT, which starts next month. Don't you think that the level of this league, compared to ESL Pro League, is much lower?
Objectively it is, when you look at the Pro League Finals, you have the best teams in the world among the participants. In FLASHPOINT, it lacks that right now, hopefully in the future they can improve upon teams and the league could be more competitive.
Follow the author on Twitter – Tomasz Jóźwik |
Follow the interviewee on Twitter – Ian "motm" Hardy |