Zapewne spora część fanów League of Legends Champions Korea tuż po losowaniu par ćwierćfinałowych złapała się za głowę. Dawniej najlepsze drużyny z Korei Południowej walczyły o najwyższe lokaty na mistrzostwach świata, a w tym roku już w ćwierćfinale pożegnamy jednego z finalistów LCK. Jednak jak śpiewał Zenon Martyniuk: „Los chce ze mną grać w pokera, raz mi daje, raz zabiera” – da co najmniej jednego reprezentanta Korei w półfinale Worlds (a kto wie, może i dwóch, oby nie), ale zabierze za to innego (a kto wie, może i dwóch, oby tak).

I ponieważ nie tak dawno temu oglądaliśmy obie te drużyny w bezpośrednim starciu w ramach finału letnich play-offów koreańskiej ligi, mamy punkt zaczepienia, od którego powinniśmy zacząć, czyż nie? No właśnie nie, z jednego prostego powodu – panta rhei, czyli wszystko przemija. Jakkolwiek jednostronny tamten finał nie był, „niepodobna wstąpić dwukrotnie do tej samej rzeki” – DRX wyciągnęło wnioski, miało okazję nauczyć się nowych sztuczek w pojedynkach z drużynami spoza Korei, a same mecze rozgrywane są na innej wersji gry. Sceptykom przypominam Worlds 2017 i mecz Longzhu z SAMSUNG Galaxy (choć ci mogą wyciągnąć uno reverse card z doklejonym napisem „Ambition”).

Pozwolę sobie więc ominąć ostatni bezpośredni bój tych drużyn i skupić się tylko na ich październikowych potyczkach. To powiedziawszy, nie twierdzę jednocześnie, że zobaczymy zupełnie inny rezultat niż w finale LCK. Co będzie, to pokaże dopiero jutrzejsze starcie obu ekip, ale dziś zajmiemy się tylko dotychczasowymi występami na Worlds. A skoro mi, „redakcyjnemu świrowi matematycznemu” przypadł zaszczyt przygotowania Was do meczu DAMWON z DRX, to przejdźmy od razu do tego, co statystyczne tygryski (i tygrysiczki, albo ogólnie tygrysiątka) lubią najbardziej – do liczb.

Zaczniemy od głównych aktorów jutrzejszego spektaklu, czyli graczy. Oto jak prezentują się statystyki zawodników obu drużyn ze wszystkich dotychczasowych meczów Worlds 2020:

VS
DAMWON Gaming Pozycja DRX
KDA: 4 KP: 63,37% Nuguri Doran KDA: 6,11 KP: 63,95%
GPM: 410,8 SK: 4 GPM: 405 SK: 3
KDA: 8,44 KP: 75,25% Canyon Pyosik KDA: 6,27 KP: 80,23%
GPM: 436,8 VSPM: 1,53 GPM: 401 VSPM: 1,79
KDA: 6,67 KP: 59,41% ShowMaker Chovy KDA: 7,67 KP: 53,49%
GPM: 430 DPM: 424,9 GPM: 418,7 DPM: 348,5
KDA: 10 KP: 69,31% Ghost Deft KDA: 7,86 KP: 63,95%
GPM: 437,9 DPM: 434,5 GPM: 436,3 DPM: 514,1
KDA: 4 KP: 59,41% BeryL Keria KDA: 4,07 KP: 66,28%
WPM: 1,77 VSPM: 2,98 WPM: 1,53 VSPM: 3,25
Statystyki SK i VSPM pochodzą z serwisu GamesOfLegends (źródło). Legenda:
– KDA – Stosunek sumy zabójstw i asyst do śmierci
– KP – Procentowy udział w zabójstwach drużyny
– GPM – Zdobyte złoto w przeliczeniu na minutę
– DPM – Zadane obrażenia w przeliczeniu na minutę
– SK – Solowe zabójstwa
– VSPM – Punkty wizji w przeliczeniu na minutę
– WPM – Postawione wardy w przeliczeniu na minutę

W ramach przypomnienia: czarne liczby oznaczają, że różnica między oponentami z tej samej pozycji jest mało znacząca, brązowy/zgniłozielony wyraźna, zaś jaskrawa czerwień i zieleń – trudna do przeoczenia. I choć oczywiście postrzeganie znaczenia owej różnicy może być subiektywne, to i tak patrząc na same statystyki graczy możemy zauważyć dość zbliżony poziom. Rzecz jasna w niektórych aspektach gracze wypadają lepiej czy gorzej, ale nawet suma wszystkich kolorów po jednej i drugiej stronie jest dokładnie taka sama. Dla przypomnienia, w zeszłym roku wyglądało to zupełnie inaczej pomiędzy SK Telecom T1 i Splyce. Dziś żadna z tych drużyn nawet nie występuje już pod tymi nazwami. Mówiłem coś o przemijaniu?

Ale przecież sukces nie tkwi w jednostkach, a w całej drużynie. Przyjrzyjmy się więc ogólnym wynikom wykręconym przez obie formacje:

Średni czas zwycięstwa 27:57 (#1) 31:47 (#6)
Średni czas porażki 37:01 (#2) 35:27 (#4)
Zabójstwa/śmierci 1,80 (#3) 1,83 (#2)
Zabójstw na minutę 1,32 (#1) 0,82 (#9)
Śmierci na minutę 0,73 (#6) 0,45 (#1)
% pierwszych krwi 50% (#6-11) 50% (#6-11)
Wieże zniszczone/stracone 3,53 (#1) 2,13 (#4)
% pierwszych wież 100% (#1) 66,67% (#4-5)
Kontrola smoków żywiołów 76,92% (#1) 48,28% (#9)
% pierwszego zabitego smoka 83,33% (#1) 33,33% (#12-14)
% zgarniętych Dusz Smoka 100% (#1-3) 50% (#6-11)
Kontrola Heroldów 91,67% (#1) 66,67% (#4)
% pierwszego zabitego Herolda 83,3% (#1) 50% (#6-9)
Kontrola Baronów 85,71% (#2) 37,5% (#10)
% pierwszego zabitego Barona 100% (#1-2) 50% (#7-9)

Fanów DRX zapraszam ponownie do pierwszej tabelki albo w jakiekolwiek inne miejsce, bo patrząc na tę powyższą ból może być nie do zniesienia. Czego nie było widać w kwestii poszczególnych graczy, widać wyraźnie po pierwszym rzucie oka na wyniki drużynowe – DAMWON miażdży w większości kategorii. Czy można mieć jednocześnie najlepszą kontrolę smoków żywiołów i Heroldów oraz najczęściej pozbywać się z mapy pierwszych z tych stworów? Widocznie można, tylko trzeba się nazywać DAMWON. Jedyną statystyką, w której DRX wypada lepiej, to ta prezentująca K/D i to tylko dzięki znacznie mniejszej liczbie zgonów. Jutrzejszy pojedynek odbędzie się więc między istnym agresorem a prawdziwym obrońcą – przynajmniej swojego życia.

A czy któraś z drużyn ma wyraźne obawy dotyczące niektórych bohaterów? Sprawdźmy to i przejdźmy do banów obu drużyn.

#1 #2 #2 #4 #5

Renekton

Lucian

Ornn

Orianna

Senna
Łącznie 5 4 4 2 2
W 1. rotacji 5 4 4 2 1
Strona N/C (+2. rot.) 3/2
(+ 0/0)
1/3
(+ 0/0)
3/1
(+ 0/0)
1/1
(+ 0/0)
0/1
(+ 0/1)
#1 #2 #3 #3 #3 #3

Syndra

Blitzcrank

Renekton

Lucian

Swain

Volibear
Łącznie 5 3 2 2 2 2
W 1. rotacji 5 1 2 2 2 2
Strona N/C (+2. rot.) 2/3
(+ 0/0)
1/0
(+ 2/0)
2/0
(+ 0/0)
0/2
(+ 0/0)
1/1
(+ 0/0)
1/1
(+ 0/0)

W przypadku obu drużyn widać wyraźnie, przeciw jakim postaciom nie chcą one występować. Po stronie DAMWON jest aż trójka takowych postaci – Renekton, Lucian i Ornn byli banowani przez mistrzów Korei w większości rozegranych gier, i to już w pierwszej rotacji. Jednak tylko jedna z nich była stosunkowo często wybierana przez ich następnych rywali. Mowa tu o Ornnie, który trafiał do rąk Choia "Dorana" Hyeon-joona w trzech meczach. Ani na Renektona, ani na Luciana, DRX się jednak nie zdecydowało, więc być może DAMWON daruje sobie akurat te bany, celując konkretnie w mocne strony oponentów.

Jeśli zaś chodzi o bany po stronie DRX, to wicemistrzowie LCK widocznie bardzo obawiają się gry przeciwko Syndrze, która tylko raz została przez nich zignorowana w fazie picków i banów. Tu również możemy być świadkami zmiany podejścia do wykluczeń, bowiem DAMWON tylko raz postanowiło włączyć Mroczną Władczynię do swojej kompozycji. Pozostałych czempionów DRX nie banowało już tak często – nawet wykluczony trzy razy Blitzcrank tylko raz pojawiał się w pierwszej fazie banów, czyli w dwóch pozostałych grach DRX pozbywało się go tylko w celu ograniczenia puli wrogiego wspierającego, kiedy już poznaliśmy część kompozycji po obu stronach.

W kogo więc powinny celować oba zespoły? Odpowiedź na to pytanie mogą przynieść poniższe tabele, prezentujące najchętniej wybieranych (lub najlepszych przy takiej samej liczbie picków) bohaterów przez poszczególnych graczy:


Nuguri

Canyon

ShowMaker

Ghost

BeryL
#1
Kennen

Graves

Twisted Fate

Jhin

Leona
Meczów: 2
KDA: 3
Meczów: 5
KDA: 9,33
Meczów: 2
KDA: 31
Meczów: 2
KDA: 30
Meczów: 2
KDA: 5
#2
Camille

Nidalee

Syndra

Senna

Bard
Meczów: 1
KDA: 14
Meczów: 1
KDA: 6,67
Meczów: 1
KDA: 7
Meczów: 2
KDA: 25
Meczów: 1
KDA: 1
#3
Ornn
nd.
Ekko

Ashe

Thresh
Meczów: 1
KDA: 11
Meczów: 1
KDA: 7
Meczów: 1
KDA: 5
Meczów: 1
KDA: 3
UC 5 / 6 2 / 6 5 / 6 4 / 6 5 / 6

Doran

Pyosik

ShowMaker

Ghost

BeryL
#1
Ornn

Kindred

Galio

Caitlyn

Pantheon
Meczów: 3
KDA: 12,5
Meczów: 2
KDA: 3,5
Meczów: 2
KDA: 14
Meczów: 3
KDA: 9
Meczów: 2
KDA: 4
#2
Jayce

Nidalee

Zoe

Ashe

Lulu
Meczów: 1
KDA: 13
Meczów: 1
KDA: 19
Meczów: 1
KDA: 8
Meczów: 1
KDA: 14
Meczów: 1
KDA: 19
#3
Maokai

Graves

Sett

Senna

Lux
Meczów: 1
KDA: 3
Meczów: 1
KDA: 6,33
Meczów: 1
KDA: 8
Meczów: 1
KDA: 10
Meczów: 1
KDA: 6
UC 4 / 6 5 / 6 5 / 6 4 / 6 5 / 6

UC - Unique champions (unikalnych czempionów)

W oczy jak blask słońca odbitego od śniegu rzuca się i nie da ominąć liczba gier, w których Kim "Canyon" Geon-bu zagrał Gravesem na tegorocznych mistrzostwach świata. W teorii niewiele mógł zrobić, bo rywale ciągle banowali przeciw niemu Nidalee, ale jeśli w pięciu grach pokazał, że tą postacią idzie mu co najmniej nieźle, to może warto rozważyć banicję również tego czempiona. Łatwiej jednak powiedzieć, niż zrobić, skoro w fazie grupowej drużyny poświęcały też sporo uwagi Camille Janga "Nuguriego" Ha-gwona oraz Pantheonowi Cho "BeryLa" Geon-hee. Fanom DRX, którzy słuchając się wcześniejszej rady trafili akurat na ten fragment, tym razem zalecam szybkie przygotowanie petycji do Riot Games o rozszerzenie liczby banów w pierwszej rotacji do czterech (albo i więcej, patrząc na KDA niektórych postaci wybranych przez midlanera i botlanera DAMWON).

W przypadku mistrzów Korei wielu rad już nie mam – jeśli nie chcą ryzykować, mogą ułatwić sobie i rywalom zadanie, wykluczając Nidalee, ale priorytetem i tak wydaje się być Caitlyn Kima "Defta" Hyuk-kyu. W każdym meczu postać ta była albo banowana przez rywali DRX w pierwszej rotacji, albo wybierana – również w pierwszej rotacji (czasem nawet jako pierwsza postać w grze). Uwagę może przykuć też wspomniany w poprzedniej części artykułu Ornn Dorana, którego koreański toplaner mocno upodobał sobie na Worlds.

Jest jeszcze jeden aspekt, na który powinniśmy zwrócić uwagę w poszukiwaniu szans DRX. Są nim poszczególne fazy gry – może w niektórych zespół ten radzi sobie wyjątkowo dobrze albo DAMWON wyjątkowo słabo. Sprawdźmy więc:

0:00 – 8:00 8:01 – 14:00 14:00 – 20:00 20:00 – 30:00* 30:00 – koniec
Zdobyte – stracone
Zabójstwa 12 – 15 4 – 2 15 – 8 12 – 10 20 – 12 15 – 8 47 – 16 24 – 10 7 – 4 40 – 20
Wieże 0 – 0 0 – 0 5 – 1 3 – 0 16 – 3 6 – 4 26 – 7 15 – 6 6 – 4 21 – 10
Osłony wież 7 – 2 3 – 0 39 – 14 34 – 22 nd
Inhibitory 0 – 0 0 – 0 0 – 0 0 – 0 0 – 0 0 – 0 6 – 0 2 – 0 1 – 1 3 – 1
Smoki 2 – 1 2 – 2 6 – 0 2 – 4 5 – 1 5 – 3 6 – 3 5 – 3 2 – 0 6 – 4
Heroldy/Barony nd. 5 – 1 3 – 3 6 – 0 3 – 3 5 – 0 4 – 2 1 – 1 2 – 4
Różnica w złocie +1,1k +4,6k +9,8k +9,8k +14,8k +12,4k +29,8k +15,2k +1,7k +13,3k

*chyba że mecz zakończył się wcześniej

Jeśli chodzi o budowanie przewagi w poszczególnych fazach, to obie formacje wypadają nieźle, ale niezłość niezłości nierówna. W samych początkowych minutach DRX idzie nawet lepiej niż DAMWON, ale im dalej w las, tym więcej mrówek w butach. Kolejne minuty należą już do DWG, które zwłaszcza po pojawieniu się Nashora przejmuje na dobre kontrolę, co może mieć miejsce nawet mimo problematycznych kilku pierwszych minut. Jeśli więc DRX liczy na wygraną musi albo przełamać swoje podejście defensora i zaatakować błyskawicznie, albo przeciwnie, bronić się zawzięcie do mocnej późnej fazy gry. Może wtedy uda się wywalczyć coś więcej.

Czy tak się stanie? Czy zobaczymy nowe oblicze DRX? Czy czeka nas jednostronne widowisko zakończone wygraną DAMWON? Są rzeczy, których kupić nie można, na przykład odpowiedzi na powyższe pytania. To pokażą dopiero jutro same drużyny na Summoner's Rifcie. Ćwierćfinałowy pojedynek pomiędzy DAMWON Gaming i DRX rozpocznie się w czwartek o godzinie 10:00, a obejrzeć go z polskim komentarzem będziecie mogli na kanałach Polsat Games. Po więcej informacji dotyczących Worlds 2020 zapraszamy do naszej relacji tekstowej: